Începeam în numărul din mai al revistei ZIUA CARGO o serie de articole dedicate zonei de securitate, așezate sub semnul unei schimbări de paradigmă în dialog… un dialog în care „România contează!”, iar serviciile de calitate definesc operatorii români.
După cum am promis, continuăm pornind de la cerere. Care sunt nevoile clienților în materie de securitate în supply chain?
Explicațiile le-am primit de la Gino Laios, global senior manager security programs, supply chain & manufacturing security Philip Morris International și vicepreședinte TAPA EMEA. Iar exemplul va viza sectorul FMCG, un client extrem de important, cu multe provocări. Pentru că, în cazul producătorilor din această zonă, asigurarea unui lanț de aprovizionare securizat este primordială, din mai multe motive-cheie.
Nevoi-cheie
În primul rând, este vorba despre integritatea produsului. Produsele FMCG au, adesea, termene de valabilitate scurte și sunt consumate rapid de beneficiarii finali. De aceea, orice compromis în lanțul de aprovizionare (cum ar fi contaminarea sau manipularea) poate avea un impact direct asupra integrității produsului, ceea ce duce la probleme legate de siguranță și la potențiale daune pentru consumatori.
În al doilea rând, în joc este reputația mărcii. „Companiile FMCG se bazează foarte mult pe reputație și pe încrederea consumatorilor și orice breșă a lanțului de aprovizionare (inclusiv partea de securizare), care are ca rezultat produse compromise, o poate afecta, erodând încrederea consumatorilor și ducând la deteriorarea, pe termen lung, a cotei de piață și a profitabilității”, a precizat Gino Laios.
În al treilea rând, trebuie avută în vedere conformitatea cu reglementările. Sectorul FMCG este supus unor cerințe de reglementare stricte, legate de siguranța produselor și standardele de calitate. Orice întrerupere a securității lanțului de aprovizionare poate duce la amenzi de reglementare, răspunderi legale și prejudicii pentru credibilitatea corporativă.
Un al patrulea motiv, nu mai puțin important, ține de eficiența lanțului de aprovizionare. „Securizarea acestuia asigură operațiuni bune și eficiente, minimizând întreruperile și întârzierile în producție și distribuție. Este un aspect esențial pentru producătorii de FMCG, având în vedere natura rapidă a industriei și nevoia de a îndeplini programe strânse de livrare pentru a satisface cererea consumatorilor.”
Și să nu uităm de avantajul competitiv, esențial pentru orice companie. „Demonstrarea angajamentului față de securitatea lanțului de aprovizionare poate servi drept diferențiere competitivă pentru producătorii de FMCG. Prin implementarea unor măsuri de securitate robuste și prin asigurarea transparenței pe întregul lanț de aprovizionare, companiile pot atrage și păstra clienții care acordă prioritate siguranței și calității produselor”, a subliniat vicepreședintele TAPA EMEA.
Gino Laios, vicepreședinte TAPA EMEA: „Am spus și voi repeta întotdeauna: certificarea TAPA în sine nu iți oferă o soluție imediată. Înseamnă implementarea unui proces bine definit, validat la nivel global. În mod strategic, compania se transformă, astfel, dintr-un simplu furnizor de servicii (de transport sau depozitare), într-un partener al clientului, oferind soluția potrivită pentru ca produsul respectiv să ajungă în siguranță și la timp în posesia clientului final, oricare ar fi acela (B2C sau B2B)”.
Ce aduce certificarea?
Pentru a răspunde tuturor acestor nevoi de bază ale clientului și a te așeza în acea zonă dedicată celor care pot oferi servicii ce pot face diferența, certificarea TAPA poate juca un rol esențial.
Așa cum observa Claudia Țântoacă, director comercial Laguna Technology, acest tip de certificare impune standarde ridicate și riguroase, demonstrând implicarea furnizorului de servicii de transport în implementarea și respectarea celor mai bune practici. În sine, procesul de atestare implică o evaluare și o îmbunătățire continuă a măsurilor în această zonă, ceea ce permite identificarea și corectarea eventualelor puncte slabe din lanțul logistic, diminuând până la eliminare riscurile de furt, fraude sau alte incidente de securitate.
„TAPA își sprijină membrii inclusiv prin programe de formare și ateliere de lucru, prin care părțile interesate sunt educate cu privire la cele mai recente amenințări de securitate și strategii de atenuare”, preciza, la rândul său, Gino Laios, explicând că organizația oferă un cadru cuprinzător și linii directoare pentru implementarea celor mai bune practici în securitatea lanțului de aprovizionare, cuprinzând facilități, transport și procese de distribuție.
Gino Laios: „Certificarea TAPA înseamnă să ai acces continuu la resurse și la rețea.”
Certificarea TAPA este un standard recunoscut global pentru excelență în securitatea lanțului de aprovizionare, oferind asigurări clienților și partenerilor că furnizorii certificați respectă protocoale și standarde riguroase de securitate. „Clienții au, astfel, încredere în capacitatea noastră de a proteja și de a gestiona în mod eficient mărfurile lor valoroase și sensibile”, a apreciat Claudia Țântoacă, director comercial Laguna Technology.
Studiile de caz evidențiază un impact semnificativ al certificării TAPA asupra securității lanțului de aprovizionare. „Să luăm exemplul unui furnizor global de logistică; acesta a înregistrat o reducere notabilă a incidentelor de furt de mărfuri, după ce a obținut certificarea TAPA, pentru centrele sale de distribuție, și a implementat măsuri de securitate recomandate de ghidurile TAPA. Certificarea nu numai că a întărit reputația companiei pentru fiabilitate și securitate, dar a dus și la economii de costuri, prin diminuarea pierderilor asociate cu furtul și întreruperile. Într-un alt studiu de caz, un producător multinațional din sectorul FMCG a fost martor la reduceri substanțiale (de până la 90%) ale pierderilor generate de furturile din lanțul de aprovizionare și la creșterea satisfacției clienților, în urma cerințelor de certificare TAPA a flotei utilizate pentru transportul produselor sale și a adoptării standardelor de securitate TAPA. Prin îmbunătățirea vizibilității și controlului asupra operațiunilor lanțului său de aprovizionare, compania a minimizat cu succes riscurile asociate cu deturnarea și contrafacerea produselor, asigurând, astfel, integritatea produselor și reputația mărcii sale”, a mai arătat Gino Laios.
Acces la o rețea exclusivistă
Aceste exemple subliniază beneficiile tangibile și impactul certificării TAPA în consolidarea securității lanțului de aprovizionare, atenuarea riscurilor și îmbunătățirea performanței globale a afacerii.
Dar nu este numai atât. Ai acces la o rețea exclusivistă. „Fiind certificați TAPA, devenim parte a unei rețele exclusiviste de furnizori de servicii logistice cu standarde ridicate de securitate. Acest lucru poate aduce avantaje și poate deschide noi oportunități de afaceri, într-o piață competitivă”, a concluzionat Claudia Țântoacă.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro