SECURITATEA MĂRFURILOR ÎN SUPPLY CHAIN, ÎN PRIM PLAN. Cine ne păzește?

Astăzi, nimic nu mai este simplu. Se fură mai mult decât ieri, iar marfa subtilizată se comercializează mai ușor. Poți descoperi grupări infracționale, acolo unde nu te-ai aștepta. Chiar în curtea ta! Ți-au fost racolați angajați care aveau ceva vechime în firmă? Poate că nu ar trebui să te miri… Folosești sigilii? Și ce dacă?…

Manipularea sigiliilor este una din cele mai comune metode de fraudă, ne-a explicat Florin Hoffman, transport security manager Aquila Grup. Ne-a dat și un exemplu. Poate exista o „infrastructură” creată de la locul de încărcare, continuând cu șoferul, și încheindu-se cu personalul depozitului unde ajunge marfa…. pentru că nimic nu este întâmplător!

Cel mai frecvent, personalul care se ocupă de încărcare se înțelege cu șoferul, iar sigiliul este aplicat necorespunzător sau este înmânat conducătorului auto, care, ulterior, îl mai aplică sau nu.

„În continuare, trebuie să ne întrebăm cât de corect este verificată aplicarea sigiliilor la locul de încărcare/descărcare, pentru că pot apărea o mulțime de surprize neplăcute, chiar în cazul unui sigiliu care pare corect montat. La fel de bine trebuie verificată, la locul de descărcare, integritatea semiremorcii sau containerului”, a mai adăugat Florin Hoffman.

În opinia sa, întreaga infrastructură care vizează operațiunile trebuie securizată, fie că discutăm despre securizarea informațiilor electronice, sau despre securizarea unui depozit și (nu în ultimul rând) a unui transport.

Florin Hoffman

Folosită corect, tehnologia face diferența

Aici intervine tehnologia. „Este unul dintre factorii determinanți pentru creșterea securității în supply chain, în condițiile în care cu toții observăm o evoluție rapidă a soluțiilor integrate de business. De exemplu, platformele create de beneficiari, care ajută la vizualizarea unui camion în timp real, oferă sprijin în programarea descărcărilor, la fel ca în cazul bunurilor care doar tranzitează un depozit, unde facilitează inclusiv programarea încărcărilor”, a explicat transport security managerul Aquila Grup, precizând că ultimele sisteme GPS bazate pe tehnologia 4G ajută la transmiterea mult mai rapidă a informațiilor pe traseul unui transport.

Dar mai multe despre tehnologia sistemelor de securitate am aflat de la Gino Laios, vicepreședinte și membru în Bordul Director TAPA EMEA și global senior manager security programs, supply chain & manufacturing security Philip Morris International.

Gino Laios

Există soluții pe piață pentru fiecare segment din supply chain

Printre tehnologiile-cheie se numără sistemele avansate de supraveghere, inclusiv camere CCTV sau drone echipate cu camere de înaltă rezoluție, care ajută la monitorizarea și securizarea depozitelor, centrelor de distribuție și rutelor de transport. „Sunt sisteme care asigură monitorizarea și înregistrarea în timp real a activităților, descurajând potențialele amenințări și oferind dovezi valoroase în cazul incidentelor de securitate.”

La fel de importante sunt sistemele de control al accesului, precum scanerele biometrice, cardurile de acces bazate pe RFID sau încuietorile de tastatură, care restricționează accesul neautorizat la zonele sensibile din rețeaua lanțului de aprovizionare. „Prin implementarea unor măsuri stricte de control al accesului, companiile pot preveni furturile și manipularea neautorizată a bunurilor.”

În același timp, tehnologia Geofencing permite companiilor să definească limite virtuale în jurul unor zone geografice specifice. „Prin utilizarea tehnologiei GPS sau RFID, sistemele de geofencing pot declanșa alerte sau notificări atunci când mărfurile se abat de la rute predefinite, sau intră în zone neautorizate, ajutând la prevenirea deturnării produselor și a comerțului ilicit.”

Există însă și tehnologii mai complexe, precum cele de track & trace, cum ar fi codurile de bare, codurile QR și numerele de serie, care permit companiilor să monitorizeze mișcarea produselor de-a lungul lanțului de aprovizionare, în timp real. „Prin captarea și înregistrarea fiecărui pas din călătoria produsului, sistemele de track & trace ajută la identificarea și atenuarea riscurilor asociate cu furturile, deturnările și contrafacerea.”

Acestea pot fi însoțite de tehnologii avansate de combatere a contrafacerii produsului, inclusiv filigrane digitale, etichete RFID și sisteme de autentificare bazate pe blockchain, care permit companiilor să autentifice produsele și să detecteze mărfurile contrafăcute. „Aceste soluții oferă consumatorilor și părților interesate încredere în autenticitatea și integritatea produselor, reducând riscul pierderii de venituri și de deteriorare a reputației mărcii, din cauza incidentelor cu produse contrafăcute.”

Nu în ultimul rând, folosind soluții de ambalare inviolabile (tamper-evident), cum ar fi sigilii de securitate, etichete holografice și containere inviolabile, se adaugă un strat suplimentar de protecție produselor, în timpul tranzitului. „Aceste soluții de ambalare fac evident dacă un produs a fost alterat sau compromis, descurajând eventualele furturi și activități de contrafacere.”

Bine ancorați în piață

Potrivit vicepreședintelui TAPA EMEA, prin utilizarea acestor tehnologii, companiile pot identifica și aborda în mod proactiv amenințările de securitate din cadrul lanțului de aprovizionare, protejându-se împotriva furturilor, a deturnării produselor, comerțului ilicit și activităților de contrafacere. „În plus, investiția în sisteme de securitate robuste demonstrează angajamentul de a asigura integritatea și siguranța lanțului de aprovizionare, sporind încrederea în rândul clienților și partenerilor”, a concluzionat Gino Laios.

În final, utilizarea tehnologiilor potrivite, alături de o organizare corectă a proceselor pot reprezenta cartea câștigătoare. Iar TAPA, chiar dacă nu reprezintă o soluție imediată, oferă acel cadru cuprinzător care poate face diferența și liniile directoare pentru implementarea celor mai bune practici în securitatea lanțului de aprovizionare (pentru facilități, transport și procese de distribuție).

Reamintim, de la începutul acestui an, un român este, pentru prima dată, în Consiliul de Administrație al TAPA EMEA, în persoana lui Gino Laios, care a început, cu ocazia Conferinței ZIUA CARGO de la Poiana Brașov, demersurile pentru lansarea unui program TAPA EMEA în România, în paralel cu o propunere de schimbare de paradigmă în dialog, unde, de multe ori, reprezentanții companiilor autohtone, în ciuda valorii, sunt obișnuiți să stea tot timpul în defensivă și să se apere. „Este vremea să ne privim în ochi interlocutorii!”

Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.