Schmitz Cargobull Oktoberfest a devenit, deja, un eveniment consacrat, în cadrul căruia transportatorii și furnizorii acestora se pot întâlni într-un cadru relaxat. Este, de asemenea, un bun prilej pentru a lua pulsul pieței și am făcut acest lucru alături de Roland W. Schacht, managing director Schmitz Cargobull Romania.
ZIUA CARGO: Cum este 2024 pentru Schmitz Cargobull și care sunt estimările pentru anul viitor?
Roland W. Schacht: Primele șase luni au fost mai bune decât ne-am așteptat, dar așteptările noastre au fost modeste, deoarece suntem conștienți de mediul de afaceri de la nivel internațional, mai ales în contextul în care situația din Orientul Mijlociu se înrăutățește.
Este foarte multă volatilitate în jur și este clar că tendința este de descreștere.
Acest lucru s-a putut observa și la IAA. Au fost mult mai mulți vizitatori, conform organizatorilor, în creștere cu 18% față de ediția anterioară, dar mai puține comenzi, mai puține discuții concrete. Interesant a fost faptul că standul nostru a beneficiat de un flux substanțial de vizitatori, foarte multe discuții, dar puține decizii sau comenzi concrete.
În prezent, intrarea comenzilor este lentă, observăm multe ezitări, clienți, care nu știu nici ei cu siguranță încotro se îndreaptă situația și amână luarea deciziilor.
Există și luminițe la capătul tunelului: unii dintre clienții mari, dar deocamdată foarte puțini, au început discuțiile pentru anul viitor. Acesta este un semn bun, deoarece se pregătesc să-și revină și, după cum știm, flotele sunt destul de vechi, ceea ce înseamnă că sunt mai scumpe din punct de vedere operațional, iar ei înțeleg asta. Încet, dar sigur, vor trebui să le reînnoiască, pentru a fi competitivi.
Cei care au început aceste discuții este evident că sunt într-o poziție foarte puternică. Este o așa-zisă piață „a cumpărătorilor”, ceea ce înseamnă că ei au ultimul cuvânt; nu este o piață „a furnizorilor”, deoarece noi avem suficientă capacitate, iar clientul este cel care alege de unde să cumpere.
Astfel, previziunile pentru anul viitor nu sunt mai bune decât situația de anul acesta. Dacă ne uităm înainte, putem spune că nu știm exact cum o să arate nici măcar următoarele șase luni.
În ce măsură vă afectează situația din Orientul Mijlociu?
Situația ne afectează deja, în contextul în care creșterea prețului petrolului are un impact direct asupra inflației, care se reflectă în costurile consumatorilor, ceea ce înseamnă că scade consumul.
Este o tendință generală, dar există, uneori, segmente care evoluează mai bine, în funcție de activitățile specifice. De exemplu, dacă ne uităm la piața benelor basculabile, dacă o anumită țară are proiecte sau are în vedere investiții în infrastructură, atunci vom observa o dezvoltare specială, națională sau regională. Dar este un fenomen declanșat de diferite proiecte, pe care nu le poți preconiza.
Unde se află România, în acest moment?
În România, este nevoie de multe proiecte de infrastructură. Unele au fost, deja, anunțate, dar, având în vedere starea curentă a bugetelor și finanțelor administrației, mă îndoiesc că toate aceste proiecte vor putea fi realizate. Apoi, vor urma și alegerile, după care situația se va schimba.
La modul general, România a mers bine în primele șase luni calendaristice din 2024, dar acum putem observa o scădere, deci urmărește trendul european, dar cu o oarecare întârziere.
Între timp, tehnologia evoluează. Care credeți că vor fi următorii pași în acest domeniu?
Atunci când este vorba despre dezvoltare, o direcție care se afirmă deja tot mai mult este cea a siguranței și securității produselor și mărfurilor transportate. Este nevoie de foarte multe elemente de securitate, în sensul protecției, avertizării și descurajării atacurilor, mai ales în cazul mărfurilor cu valoare înaltă.
Ca urmare a solicitărilor din piață, montăm din ce în ce mai multe elemente de securitate pe trailere.
Este posibilă montarea de camere, de încuietori sau de elemente de siguranță acționate de la distanță, chiar dacă nu este foarte simplă. Dar cerere pe piață există și aceasta va fi, cu siguranță, o tendință pentru următorii ani.
Credeți că implementarea electrificării în transporturi va fi amânată?
Implementarea vehiculelor electrice se va întâmpla, cu siguranță. Întrebarea este când, cât de puternic și cât de repede. Dacă ne uităm la toate dezvoltările și la toate ofertele pe care le avem, nu numai în Europa, ci și la nivel mondial, sunt de acord că acest lucru nu se va întâmpla mâine, dar se va întâmpla, iar pentru mine electricitatea reprezintă următorul pas. Este bine să lucrăm și la alte alternative, dar dacă ne uităm la volumele deja disponibile și la direcția în care se îndreaptă industria, electricitatea este cu siguranță pasul următor.
Ce părere aveți despre companiile chinezești, care au avut o prezență puternică la IAA?
Judecând după mentalitatea și dedicarea lor, sunt aici să rămână. Chiar dacă au probleme la început, nu contează pentru ei, pentru că se vor întoarce iar și iar. Ei nu își fac planuri pe termen scurt, ci pe zeci de ani. Dacă ne uităm la piețele din jurul Chinei, au deja o prezență destul de mare acolo și vor face același lucru și pe alte piețe. Sunt deja cu un pas în Europa, își vor extinde amprenta, dar le va lua mai mult timp, nu se va întâmpla mâine.
Pentru Schmitz Cargobull, ar putea reprezenta o oportunitate, deoarece, până la urmă, nu contează ce camion tractează trailerul. Dar, desigur, vor trebui să se potrivească arhitecturii noastre și trebuie să avem aceleași reguli și reglementări. Pe partea de semiremorci, deocamdată produsele lor sunt foarte diferite de cele europene.
În urmă cu aproximativ 10 ani, Schmitz Cargobull a avut o cooperare în China, încercând să afle dacă este posibilă o sinergie, dar am ajuns, la momentul respectiv, la concluzia că produsele erau atât de diferite, încât nu era posibilă.
Nu este exclus să vină, să construiască fabrici și să producă trailere conform standardelor europene, dar, pentru moment, doresc să își folosească propria capacitate la nivel maxim și nu cred că pot să treacă la tehnologia europeană. Electricitatea este, în prezent, principalul lor avantaj tehnologic și o utilizează sub fiecare aspect.
Care este mesajul pe care doriți să-l transmiteți transportatorilor din România?
Aș dori să subliniez că suntem aici ca să venim în sprijinul clienților noștri, nu să dobândim câștiguri ușoare și imediate. Avem relații pe termen lung și dorim să le fim clienților aproape, la bine și la rău. Suntem conștienți de faptul că trecem cu toții prin momente dificile, dar suntem și rămânem aici, cu soluțiile noastre, pe termen lung.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro