Ar putea energia solară să fie utilizată în transporturi? Tehnologia actuală oferă oportunități neașteptate.
Utilizarea unor forme alternative de energie fascinează tot mai multă lume. Iar transporturile consumă multă energie…
Panourile fotovoltaice sunt deja o soluție utilizată pentru clădiri – birouri sau spații de depozitare, dar camioanele…
Robert Pasaniuc lucrează de 14 ani în logistică, iar experiența acumulată l-a îndreptat, acum, către un proiect inovator – reducerea consumului de carburant necesar funcționării agregatelor frigorifice de pe semiremorci.
„Am fost interesat de variantele existente pentru a face economii în ceea ce privește consumul de energie în legătură cu clădirile. Apoi, m-am gândit că soluțiile identificate s-ar putea aplica și pentru domeniul transporturilor. Este vorba despre utilizarea foliilor fotovoltaice pe camioane. Astfel, energia luminoasă este transformată în energie electrică”, a explicat Robert Pasaniuc.
Dubele frigorifice par a fi suportul ideal pentru implementarea unui asemenea proiect, mai ales că, până acum, nimeni nu s-a gândit la această posibilitate.
„Am cercetat piața și, pe moment, nu există niciun proiect în acest sens. Singurele proiecte merg în direcția încărcării bateriilor pentru pornirea autovehiculelor. Mi-am dat seama că putem face mult mai mult, că putem transforma transporturile frigorifice, făcându-le mai eficiente și mai puțin poluante”, a completat Robert Pasaniuc.
Bineînțeles, totul a început cu studierea aspectelor tehnice, puterea de absorbție, puterea necesară pentru agregatele frigorifice…
„Rezultatele sunt, în acest moment, încurajatoare. Putem ajunge la economii între 20 și 30% la consumul de carburant necesar agregatelor frigorifice utilizate pe semiremorci”, a arătat Robert Pasaniuc.
Principiul este același care se aplică și la case. Este vorba despre o folie, foarte ușoară, care, în cazul caselor, se poate aplica chiar și pe ferestre.
Folia poate fi aplicată pe toată suprafața dubei, sau doar pe anumite părți, în funcție de energia care se dorește economisită. Din punct de vedere al greutății, folia va aduce o suplimentare a masei vehiculului cu 50-80 kg. Energia va fi stocată în niște acumulatori. Aceștia sunt mai grei și, chiar dacă nu s-a ajuns la configurația finală, se estimează că masa acestora va fi de aproximativ 200 kg.
Din punct de vedere al agregatului, nu sunt necesare modificări. Și la ora actuală agregatele sunt hibride, putând fi alimentate atât cu carburant, cât și cu energie electrică, atunci când semiremorcile sunt cuplate la o priză în depozit.
Economii semnificative
„Agregatul frigorific consumă pe oră o cantitate de carburant asemănătoare cu cea necesară capului tractor în staționare. Discutăm, în general, de vehicule care realizează mulți kilometri și, astfel, se poate ajunge la economii importante. Estimez o reducere a consumului cu 200 l de motorină pe lună, pentru un camion care realizează în jur de 12.000 km. Astfel, am discuta de o reducere a costurilor cu minim 200 euro pe lună pentru fiecare camion destinat transportului frigorific. Prețul unei asemenea transformări nu poate fi, încă, estimat precis. Însă, la nivel de prototip, achiziționând fiecare componentă a sistemului în regim en-detail, se ajunge la un cost total de aproximativ 1.500 euro”, a precizat Robert Pasaniuc.
Costurile sunt, și așa, destul de mici și, în plus, ar putea scădea, în condițiile în care s-ar realiza aceste achiziții en-gros.
Urmează testele în condiții reale de exploatare.
„Suntem în discuții cu mai mulți furnizori de echipamente frigorifice și semiremorci și vom începe probele alături de un operator logistic. Sperăm să demarăm partea practică a proiectului – teste și măsurători – în următoarele două luni”, a declarat Robert Pasaniuc.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro