Am vorbit încă dintr-unul dintre numerele trecute ale revistei despre angajamentul Sezamo de a respecta întru totul, în România, regulile unei activități „verzi” de logistică, atât pe palierul de depozitare, cât și pe cel de transport. Aveam, însă, nevoie de un răspuns la o întrebare care m-a însoțit din momentul în care am cunoscut conceptul. Pot fi astfel de obiective asumate, astăzi, la noi în țară, în condiții de eficiență?
Așa că m-am urcat în mașină, alături de colegul meu, Radu Borcescu, și nu ne-am oprit decât în fața sediului Sezamo, unde gazdă ne-a fost Delia Dinu, chief operations officer Sezamo.
Amândoi voiam să aflăm cât mai multe, chiar la fața locului… acolo unde se scrie o poveste nouă pentru România, aceea de a furniza clienților produse de calitate (până aici nimic ieșit din comun, dar..), într-un mod diferit, în care destinatarul este parte a unei experiențe în care obține ceea ce își dorește, așezându-se, prin opțiunea sa, în rândul celor cărora le pasă de aerul pe care îl respiră.
Piața românească este, însă, una foarte sensibilă la preț. Poți avea o flotă de distribuție exclusiv electrică și să rămâi competitiv? Greu de crezut, la prima vedere…
Să pornim, însă, cu începutul.
Un proiect clar… un rezultat corect
Delia Dinu ne-a explicat că a contat foarte mult faptul că întreg conceptul era, deja, clar, încă de dinaintea realizării investiției, ceea ce a permis companiei să solicite CTPark un spațiu logistic adaptat atât la nevoile din momentul demarării afacerii, cât și la cele care vor urma. Clădirea este scalabilă pe înălțime și are spații ambientale, dar și cu temperatură controlată, pentru produsele refrigerate și congelate, inclusiv camere frigorifice, care pot genera temperaturi de până la -24°C.
În depozitul de 12.000 mp au fost amenajate spații dedicate lactatelor, mezelurilor, fructelor și legumelor, cu temperatură controlată între 2 și 12°C; spații pentru produsele din carne și pește, care au temperaturi între 0 și 2°C, și camere speciale pentru produsele congelate.
Acestora li se adaugă o brutărie de peste 350 mp, dar și o zonă destinată ambalării produselor și echipată cu sisteme automatizate de preluare și sortare.
Nu am putut trece cu vederea nici cei 2.000 mp amenajați modern și destinați birourilor.
Un depozit care poate fi ușor adaptat unei activități de 10 ori mai mare.
„Partenerul nostru, CTP, ne-a fost alături, proiectând și realizând o clădire care răspunde întru totul nevoilor noastre”, a subliniat Delia Dinu, precizând că s-a ținut cont inclusiv de necesitatea andocării mașinilor mici, care trebuie foarte repede încărcate, pentru a asigura livrarea către clienții finali. „Avem peste 20 de rampe dedicate procesului de expediere marfă, vârfuri de activitate fiind înregistrate în special dimineața și seara.”
Iar fiecare livrare se face într-un interval de 3 ore din momentul finalizării comenzii, beneficiarul putând opta inclusiv pentru un interval de 15 minute, în care să intre în posesia produselor.
„Unii clienți își planifică livrarea și doresc să primească produsele dimineața, la prima oră, înainte să plece la serviciu sau să ducă la școală copiii. Avem brutărie și aceste produse sunt foarte tentante dimineața, când sunt calde, abia ieșite din cuptor. Sunt și consumatori care fac comanda pentru momentul când ajung acasă, să pregătească ceva pentru cină. Iar week-end-ul este puțin atipic, pentru că lumea se trezește mai târziu, iar vârful de activitate se mută către prânz.”
60 de vehicule electrice… 60 de prize de încărcare
Sezamo operează, în România, o flotă de 60 de mașini electrice, care fac, în medie, în fiecare zi, între 180 și 190 de kilometri. „La acest rulaj, ajunge o singură încărcare pe zi, care se face, practic, peste noapte. Încărcătoarele noastre au o capacitate de 7 kWh, iar o încărcare completă se realizează în 8 ore”, ne-a mai explicat Delia Dinu, menționând că la depozitul companiei sunt funcționale 60 de prize de încărcare destinate vehiculelor electrice, fiind, în plus, realizată infrastructura pentru încă 60, care vor fi activate pe măsură ce volumul de activitate o va cere. „Am optat pentru autovehicule fabricate în China, care fuseseră utilizate înainte și de colegii noști din Cehia, iar experiența a fost una pozitivă. Au baterii de 52,5 kW și sunt alimentate de un motor de 90 kW, ceea ce înseamnă o autonomie de 250 de kilometri. În cazul în care apar probleme neprevăzute, vehiculele pot fi încărcate rapid în stațiile EON, din București, companie cu care avem un parteneriat foarte solid, mai ales ținând cont de faptul că ei ne-au realizat toată infrastructura de încărcare de la depozit.”
Altfel spus, există aplicații care oferă, în timp real, informații atât privind încărcarea, cât și necesitatea realizării ei și, dacă traseul o cere, mașina se poate opri, timp de 10 minute, la un fast charger, care este desemnat în funcție de locația vehiculului.
Minimum 10 comenzi, într-o rută
Concret, într-o rută, șoferul preia minimum 10 comenzi, pentru ca, după ce le livrează, în intervalul transmis de client, să se întoarcă la depozit, unde se pregătește pentru o a doua rută. Toate informațiile necesare sunt transmise prin intermediul aplicației dezvoltate in-house la nivelul grupului (inclusiv momentul în care comanda este pregătită și trebuie să tragă la rampă să o preia), nefiind necesare convorbiri telefonice decât în cazuri speciale. În aceeași aplicație, sunt evidențiate rutele efectuate de fiecare șofer și timpii de livrare, precum și modul în care se încadrează în program. „În spatele tuturor acestor informații în timp real, care ne permit să operăm cu un singur dispecer pe schimb, la o flotă de 60 de mașini, există un soft foarte complex, care urmărește inclusiv trasabilitatea produselor. Curierii lucrează în mai multe schimburi, care încep la 5 dimineața și se încheie la 24.”
3 schimburi în depozit
În paralel, și în depozit lucrează peste 100 de angajați, în 3 schimburi, în condițiile în care, pentru zona de pickeri, s-a ales o soluție care presupune subcontractarea forței de muncă. De asemenea, există traineri care se ocupă de formarea angajaților, învățându-i cum trebuie să lucreze corect și urmărind, în același timp, activitatea lor. „Toate reclamațiile vin live și putem identifica, în orice moment, cine a pick-uit produsul, cine a împachetat și cine a livrat comanda.”
„Avem o aplicație complexă pentru picking, care îi oferă angajatului inclusiv poza produsului care trebuie preluat și în ce tip de pungă să îl pună, astfel încât să nu existe greșeli.”
Aplicațiile IT sunt, potrivit Deliei Dinu, inovatoare, totul fiind gândit astfel încât să elimine orice greșeală, iar suportul IT este oferit direct din Cehia. Orice eroare identificată este transmisă printr-un canal dedicat și rezolvată imediat de către departamentul IT.
Grupul…
Parte a grupului Rohlik, Sezamo a fost lansat oficial, în România, în octombrie 2022, și a livrat peste 60.000 de comenzi, anul trecut, în zona București-Ilfov.
Cel mai fidel client român a plasat, în această perioadă, 62 de comenzi, iar cea mai mare comandă a avut 95 de pungi, a fost plasată în luna decembrie și a costat 10.584 de lei. Majoritatea clienților Sezamo este reprezentată de femei.
La nivelul grupului Rohlik, s-au livrat, în total, anul trecut, 11 milioane de comenzi, către 1,5 milioane de clienți, dintre care un milion de comenzi au fost înregistrate doar în luna decembrie.
Rohlik este o companie dinamică, în creștere rapidă, obținând statutul de „Unicorn” în 2021, când cifra de afaceri la nivelul grupului a depășit 500 de milioane de euro.
România este primul stat unde grupul Rohlik, din care Sezamo face parte, a mers pe o flotă de distribuție 100% electrică.
„Costurile operaționale generate de flota electrică sunt cu aproximativ 50% mai reduse decât cele pe care le-ar fi implicat un parc tradițional.” – Delia Dinu, COO Sezamo
Sezamo reprezintă un business on-time și orice problemă trebuie rezolvată acum, nu mai târziu.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro