SIGUR… pe depozitul tău

În numărul trecut, am abordat elemente care trebuie avute în vedere atunci când te confrunți cu decizia de a deschide un depozit. Securitatea o vom aborda, însă, separat, pentru că este un domeniul complex, care poate face diferența între o investiție de succes și una cu probleme. Despre cum poți să fii câștigător din acest punct de vedere, am discutat cu ocazia conferinței Ziua Cargo din luna mai “Am marfă, caut transport”, de la Poiana Brașov.

Dacă abordezi corect securitatea în firmă, vei avea surpriza să descoperi că investițiile nu sunt atât de mari. În plus, vei putea identifica inclusiv reduceri de costuri, prin eliminarea evenimentelor nedorite. Și totul pleacă de la o bună organizare… care, până la urmă, nu costă nimic.

„Atunci când gândim securitatea în cadrul unui depozit, este bine să începem cu planificarea… Trebuie să știi foarte bine ce produse vei depozita, pentru a cunoaște și riscurile pe care le aduci în depozit odată cu ele”, a afirmat Ionel Popa, director general WindOne și ambasador TAPA în România.

El a explicat că strategia trebuie făcută în funcție de riscurile pe care le generează mărfurile, dar și de locația în care se află depozitul. „Îmi aduc aminte că am identificat, în cadrul unui depozit, o grupare de 7 persoane, care sustrăgea mărfuri. I-am prins, i-am dat afară și am aflat că, ulterior, s-au angajat la depozitul amplasat în apropiere. Aceasta pentru că le-a fost la îndemână, știau foarte bine fluxurile și ce au de făcut.”

De aici, decurge o cerință extrem de importantă, de care trebuie să se țină seama.

Faceți verificări înainte de angajare! Nu considerați că ați rezolvat problema dacă recrutați de la concurență…

Adriana Pălășan

„Încercați ca, atunci când angajați oameni pentru activități pe care nu le cunoașteți și nu aveți experiență, să întrebați despre ei. Nu considerați că ați rezolvat problema dacă îi luați de la concurență. Căutați informații despre potențialii angajați, pentru că sunt multe cazuri în care piața îi știe. Nu este de ajuns să întrebați ultimul angajator, pentru că ar putea să vă furnizeze informații nereale, deoarece dorește să scape de angajații problemă. Întrebați-vă toți prietenii, altfel riscați să vă treziți cu toată acea echipă de 7 persoane, despre care vorbea Ionel Popa”, a ținut să precizeze Adriana Pălășan, Managing Partner Supply Chain Management Center și vicepreședinte ARILOG, subliniind că, și în cazul în care un angajat este suspect de furt, este destul de dificil să îl dai pe mâna poliției și să îl concediezi.

Toleranța costă….

În opinia lui Ionel Popa, a folosi lipsa de forță de muncă de pe piață ca o scuză pentru a avea o atitudine tolerantă și a face angajări neverificate implică mari riscuri, care, pe termen lung, pot să genereze cheltuieli foarte mari. „În cazul depozitului asupra căruia m-am oprit în exemplul meu, s-a înregistrat o pierdere de 600.000 de euro”, a arătat el, menționând că, potrivit standardelor construite de TAPA, lucrurile sunt relativ simple.

Standardele TAPA sunt construite de specialiști din domeniu, nu sunt reguli stabilite de teoreticieni. În spate, se află ani de experiență internațională, din care a reieșit care este cea mai bună variantă.

Primul pas, în faza de proiect

Altfel spus, încă din momentul în care se proiectează fluxurile de materiale și de oameni, trebuie stabilite și elementele de securitate, iar tendința este ca, pe acest segment, să fie contractate serviciile unei firme de specialitate. Aici, se manifestă, însă, două tipuri de abordare. Prima abordare aparține celor pentru care securitatea este importantă și vizează, într-o etapă viitoare, o certificare TAPA. Astfel, vor dori să pună la punct un sistem, care să permită obținerea facilă a unei certificări. Cea de-a doua abordare este a celor pentru care securitatea nu este importantă și preferă externalizarea, fără a urmări cu adevărat subiectul.

Ionel Popa: „Atât timp cât lucrați cu oameni, aveți proceduri, vă confruntați cu furturi, securitatea va deveni importantă, la un moment dat. Poate nu acum, dar, peste câțiva ani, veți fi afectați de probleme de imagine, de costuri suplimentare, de rezistență la schimbare, generate de o cultură organizațională care implică un grad ridicat de toleranță, în companie.”

De menționat că valoarea medie a unui incident logistic a fost, în 2017, de aproximativ 62.000 euro, iar produsele alimentare și băuturile s-au plasat pe primul loc, din punctul de vedere al atractivității, reprezentând aproximativ 10% din totalul incidentelor. Dar valoarea reală a unui incident trebuie calculată ca reprezentând de 5 ori valoarea furtului în sine. Altfel spus, valoarea reală resimțită a pierderilor a fost de aproximativ 300.000 de euro, pentru că, pe lângă valoarea produsului în sine, trebuie luate în calcul valoarea de reproducție, costurile logistice suplimentare, costuri operaționale suplimentare, costurile de imagine și, chiar mai importante, costurile pe care le generează impactul asupra clientului final, care nu mai primește produsul la timp.

Dark web-ul schimbă paradigma

„Libertatea pe care internetul ți-o oferă, prin intermediul platformelor de comerț online, a schimbat mult lucrurile pe segmentul de securitate. TAPA se concentrează foarte mult, în ultima perioadă, asupra dark web-ului, după ce am identificat că sunt tranzacționate acolo astfel de produse furate, foarte greu de identificat. Este foarte dificil să identifici filiera care se ascunde în spatele acestor rețele”, a mai arătat Ionel Popa.

În opinia directorului general WindOne, TAPA reprezintă, pentru piața din România, următorul nivel. „Dacă vrem să accesăm acest domeniu, trebuie să învățăm să fim deschiși să luăm de la cei mai buni și să începem să integrăm bunele practici în business-ul nostru de zi cu zi. Pentru că, dacă securitatea va reprezenta o linie distinctă din afacerea dumneavoastră, nu veți avea succes. Este foarte important ca securitatea să fie integrată în modul în care fiecare operator, dispecer sau șofer își face treaba… ca, în procedurile interne, să se regăsească aspecte care țin de securitate, astfel încât angajații să nu o resimtă ca pe o restrângere, ci ca pe o parte din jobul de zi cu zi.”

Concluzia

Folosiți-vă de experiența celor din domeniu. Nu trebuie să inventați roata sau să vă lăsați păcăliți de tot felul de furnizori, care urmăresc, în primul rând, să-și mărească nota de plată. Folosiți standardele TAPA, pentru că organizația le pune la dispoziția dumneavoastră gratuit, online (www.tapaemea.org). Folosiți-le din momentul de proiectare! Încă de la început! Nu vă costă nimic…

Despre ce înseamnă certificarea conform standardelor TAPA, în cadrul unei companii românești, vom vorbi în numărul următor.

Standardele TAPA pot fi folosite și în relațiile contractuale cu furnizorii. Din ce în ce mai multe companii solicită, în documentația de licitație, certificări TAPA sau acordă partenerului o perioada de certificare de 6 luni (de exemplu). Costurile pentru nivelurile cele mai scăzute de securitate (TSR3 și FSR C) nu ar trebui să aibă un impact major asupra tarifului plătit, dar vor oferi o certitudine asupra faptului că bunurile sunt manipulate, depozitate, transportate cu un grad mai ridicat de atenție pentru securitate.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.