BursaTransport continuă eforturile pentru creşterea siguranţei tranzacţiilor, concentrându-se nu numai asupra depistării şi eliminării din aplicaţie a firmelor „problemă“, ci şi pentru interzicerea accesului în aplicaţie a persoanelor care au antecedente.
Practic, din punct de vedere al securităţii, sunt două riscuri. Cel minor, de a nu-ţi încasa factura de transport, îi vizează pe transportatori. „Pentru a combate astfel de situaţii, îi urmărim şi îi dăm afară pe expeditorii care creează probleme nefireşti sau probleme răsturnate. Adică îi promit clientului că îi fac transportul cu 1000 de lei şi transportatorului că îi oferă 1.200. Când prindem perechea de documente, îl dăm afară pe respectivul expeditor. În sistemul nostru, aceştia se numesc găinari“, a explicat Dan Cotenescu, manager BursaTransport.
Este esenţial ca aceste situaţii să fie depistate înainte de descărcarea mărfii şi, în acest sens, vigilenţa utilizatorilor BursaTransport este esenţială. „În general, transportatorul sesizează situaţia. Noi luăm legătura cu expeditorul real al mărfii pentru verificare. În cazul în care transportatorul a plecat cu marfa, spunem expeditorului să nu plătească şi să-şi însuşească factura transportatorului. De asemenea trebuie să explicăm transportatorului că trebuie să factureze o altă sumă. Unii înţeleg, alţii nu. Din fericire, nu sunt multe cazuri“, a completat Dan Cotenescu.
Furtul de identitate aproape a dispărut
Colaborarea demarată între Autoritatea Rutieră şi BursaTransport a avut ca principal scop stoparea fenomenului de „furt de identitate“. Practic, discutăm de persoane care furau identitatea unei firme, camioanele care se prezentau la încărcare aveau numere false iar ulterior marfa dispărea. În trecut, s-au înregistrat aproximativ 10 cazuri pe an. În ultimele 6 luni, o dată cu posibilitatea verificării camioanelor şi firmelor în baza ARR, a mai existat un singur caz. „Practic, a fost o marfă furată cu acte în regulă. Furtul de identitate este dovedibil dacă verifici numărul de maşină. Există, însă, riscul să cumpere un hoţ o firmă de transport reală, pentru a fura cu autovehiculele acesteia. Firma este pe bursă, are licenţă şi copii conforme, dar marfa, odată încărcată, a dispărut“, a precizat Dan Cotenescu. Pentru a creşte şi mai mult siguranţa tranzacţiilor, BursaTransport a demarat colaborarea cu un nou furnizor de analize financiare: rapoartele oferite sunt sugestive, uşor de interpretat, fiind, de asemenea, disponibil un scoring.
Atenţie la mărfurile transportate
Un caz deosebit a avut loc la sfârşitul anului trecut.
Un transportator român cu dubiţă, care mergea pe Scandinavia, mai avea loc pentru un palet şi a găsit pe bursă unul publicat de o firmă de intermediere românească, pe care o cunoştea. Când s-a dus la încărcare, expeditorul, cetăţean de origine arabă, i-a dat nişte colete sigilate şi, la insistenţele transportatorului, a semnat un CMR precizând că sunt esenţe alimentare. La îmbarcarea pe feribot la ieşirea din Germania, un control de rutină al vămii germane a relevat că înăuntru era tutun de contrabandă, neaccizat. Marfa a fost confiscată, maşina blocată şi transportatorului i s-a deschis dosar penal. Discuţiile între persoana de origine arabă şi casa de expediţie s-au purtat doar pe e-mail, practic neexistând nici documente, nici date care să ajute transportatorul. „Transportatorul, care are dosar penal, a venit să ne atenţioneze asupra riscurilor şi, în plus, aceeaşi marfă era din nou postată, printr-un alt intermediar. Am anunţat autorităţile şi DIICOT împreună cu vama au organizat un flagrant, arestându-l pe respectivul traficant“.
13 ani de BursaTransport
Pe data de 25 aprilie s-au împlinit 13 ani de la lansarea BursaTransport.
„BursaTransport nu ar fi existat dacă nu dezvoltam anterior activitatea de expediţie. Astfel, m-am lovit de problemele reale ale pieţei şi am realizat produsul acesta pentru ca eu să devin utilizatorul lui zilnic. Şi aşa s-a întâmplat“, îşi aminteşte Dan Cotenescu, manager BursaTransport. BursaTransport a răspuns nevoii de a te adresa, în acelaşi timp, unui număr mare de potenţiali parteneri, iar internetul a fost ales ca fiind cea mai bună soluţie, chiar dacă, la acea vreme, se accesa prin dial-up, viteza era lentă şi foarte puţini erau cei ce luau în considerare acest mediu de comunicare. „Am publicat aplicaţia BursaTransport la un târg de transporturi organizat la Romexpo şi am avut îngăduinţa firmei CETA, care era una dintre fruntaşele vremii, să ne plasăm şi noi un stănduleţ. Era 25 aprilie 2001“, a arătat Dan Cotenescu. A început o creştere liniară lentă a audienţei şi a conţinutului.
Utilizatorii accesau aplicaţia pe bază de e-mail, bazându-se fiecare în special pe propria notorietate. Firmele se cunoşteau unele pe altele, iar problemele legate de furturi nu apăruseră.
Abia după trei ani a fost introdusă taxarea
„O dată cu taxarea serviciului, s-a născut răspunderea de furnizor, care a dus înainte aplicaţia. Astăzi, pot să spun că preocuparea excesivă pentru calitatea serviciului este nota dominantă a colectivului pe care îl manageriez“, a explicat managerul BursaTransport. Aplicaţia a primit, pe lângă rolul său principal, o serie de „ingrediente“ utile pentru piaţă. Un exemplu în acest sens este tarifarul de transport.
„Ultimul tarifar a fost publicat de Ministerul Transporturilor în 1976. Conform acelui tarifar, puteai să te duci cu o maşină de 20 de tone prin cheile Bicazului sau transportatori clujeni veneau la Bucureşti pe 500 km, în timp ce distanţa era 470 km. Dar, pe de altă parte, şi noţiunea de Bucureşti este total altfel dacă spui Chitila sau Popeşti Leordeni. Tarifarul creat de noi este singurul care ţine seama de greutăţile pe axe, în funcţie de tipul drumului“, a spus Dan Cotenescu. Un serviciu extrem de apreciat şi utilizat înpreună cu BursaTransport este „lista neagră“. Notorietatea acestui instrument a crescut atât de mult încât a căpătat un rol activ în recuperarea creanţelor. „Această listă a incidentelor de plată a fost ca un bulgăre care s-a transformat într-o avalanşă şi, de la un moment dat, a trebuit să ne ferim noi de ea. Era un fel de trompetă pe care toată lumea punea mâna şi sufla cât putea, indiferent dacă îl deranja pe cel de lângă sau nu. Astăzi, avem un regulament de utilizare a bursei, care asigură obiectivitatea“, a explicat Dan Cotenescu. În 2008, BursaTransport a fost preluată de grupul belgian Wolters Kluwer.
123 Cargo
„Integrarea în Grupul Wolters Kluwer ne-a oferit o nouă perspectivă, mai largă. Iar informaţiile şi bunele practici au circulat în ambele sensuri. Colegii din occident au apreciat organizarea noastră. Suntem în situaţia în care 14 oameni administrează 16.000 de clienţi“, a spus Dan Cotenescu.
Prin buna organizare, BursaTransport poate în continuare să perceapă tarife reduse. Un abonament lunar fiind de aproximativ 10 euro, echivalentul a 15 km parcurşi de un camion. În urmă cu aproximativ un an, BursaTransport a intrat în mod activ şi pe alte pieţe din Estul Europei. „Grupul Wolters Kluwer a considerat că acest produs robust şi ieftin poate fi lansat şi în alte ţări. Am scos toate atributele naţional şi am adus bursa la cum arăta ea acum vreo 7-8 ani. I-am schimbat numele în 123 Cargo pentru a nu avea situaţii de genul celei din Polonia unde «bursa» înseamnă cămin studenţesc, iar pentru turci înseamnă că eşti din oraşul Bursa“, a declarat Dan Cotenescu. 123 Cargo beneficiază de suport în mai multe limbi: engleză, franceză, italiană, sârbă, poloneză, maghiară, rusă, turcă. Preţul mic, dar mai ales nivelul ridicat de siguranţă sunt atuurile cu care BursaTransport încearcă să intre pe noile pieţe. Un alt serviciu important oferit de BursaTransport este legat de colaborarea demarată anul trecut cu Autoritatea Rutieră. „Serviciul ARR a însemnat un pas înainte, pentru că i-a recomandat pe români la transportul internaţional inspirând încredere. Practic, pentru orice camion românesc aflat la încărcare îţi ia 10 secunde să verifici că este licenţiat. Nimeni nu mai face asta – Polonia, Germania, Franţa – nimeni nu pune la dispoziţie această verificare online“, a arătat managerul BursaTransport.
Dan Cotenescu, manager BursaTransport:
„Intermedierea în transporturi are rost cu limită – fie când creezi o plus-valoare în favoarea clientului pe care transportatorul singur nu o poate oferi, fie când componenta de expediţie execută o concentrare de flotă în favoarea clientului care cere transportul.“
„Există o lejeritate pe piaţa transporturilor. Operatorii sunt grăbiţi să efectueze cursa şi nu cercetează prevederile din contractele pe care le semnează. Și de aici apar multe probleme.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro