Să conduci un autocamion echipat cu oglinzi laterale a fost întotdeauna un lucru pe care șoferii l-au considerat ca fiind de la sine înțeles. În ultimii ani, totuși, câțiva producători au început să ofere în schimb sisteme de monitorizare cu camere video. Dar când și unde poate fi acesta util și care sunt avantajele și dezavantajele unei camere video față de o oglindă?
Națiunile Unite au emis, în 2016, o reglementare care permitea ca sistemele de monitorizare cu cameră video să substituie oglinzile retrovizoare. Unul dintre beneficii a fost că așa-numita vizibilitate directă s-a îmbunătățit, ceea ce înseamnă vizibilitate mai bună din poziția șoferului: și anume, ceea ce poate fi observat fără ajutorul oglinzilor sau camerelor.
Comisia Europeană estimează că viitorul Regulament General privind Siguranța (GSR) va reduce numărul de accidente și, sperăm, va salva peste 25.000 de vieți și va preveni cel puțin 140.000 de vătămări corporale grave, până în 2038. Sistemele de monitorizare cu camere video dezvoltate de Volvo Trucks pot susține aceste cifre, deoarece îmbunătățesc vizibilitatea directă.
Atât sistemele de monitorizare cu cameră, cât și oglinzile tradiționale au avantajele și dezavantajele lor. Experiența de conducere cu oglinzi laterale față de cea cu un sistem de monitorizare cu cameră este diferită și este posibil ca șoferii să aibă preferințe diferite.
Câteva avantaje nete
Pe timp de zi, sistemul de monitorizare cu camere oferă o imagine clară, cu contrast bun. De asemenea, camera filtrează reflexiile luminii solare, care pot fi foarte deranjante, într-o oglindă convențională. Nu în ultimul rând, prin utilizarea camerelor, geamurile sau oglinzile murdare nu mai reprezintă o problemă, în ceea ce privește vizibilitatea.
Modul nocturn oferă o vizibilitate superioară și mai multă claritate față de oglinzile tradiționale, prin utilizarea tehnologiei cu infraroșu. Dar nu numai atât. O altă funcție importantă a sistemului de monitorizare cu camere de luat vedere este supravegherea parcării, șoferul având posibilitatea, atunci când se odihnește într-o parcare, să activeze sistemul chiar din cușetă, pentru a vedea ce se întâmplă în jurul camionului. Iar aici modul nocturn se dovedește a fi cu atât mai important.
Funcții suplimentare
În ciuda acestor avantaje care reprezintă, fără doar și poate, o îmbunătățire a vieții la bord a șoferilor, trecerea la un astfel de sistem reprezintă, pentru mulți, o schimbare importantă la care pot fi reticenți, mai ales în contextul în care anumite elemente propun un oarecare proces de adaptare.
De exemplu, pe display-ul unei camere, nu ai aceeași percepție a adâncimii pe care o poți avea atunci când folosești o oglindă convențională. Dar pentru a compensa acest fapt, sistemul conceput de Volvo oferă șoferilor posibilitatea de a adăuga linii de referință care permit percepția adâncimii și îi ajută să estimeze distanța și viteza obiectelor din spatele camionului. Există trei astfel de linii de referință, care sunt folosite pentru a indica spatele camionului și distanțele până în acel punct. Astfel, aceste linii trebuie ajustate la schimbarea trailerului. Acestea sunt utile în special la schimbarea benzii de circulație.
O altă funcție utilă este și cea de „zoom out”, care se poate acționa de pe panoul de control de pe ușă, pentru a suplini necesitatea de a schimba perspectiva prin mișcarea capului, posibilă în cazul oglinzilor.
Nu în ultimul rând, abilitatea camerelor de a adapta imaginea oferă un avantaj suplimentar față de oglinzi: atunci când camionul se deplasează înainte, camerele de pe ambele laturi panoramează automat, pentru a urmări partea din spate a trailerului. Acest fapt îi permite șoferului să vadă la fel de bine latura pasagerului ca și pe cea a șoferului. În marșarier, șoferii pot selecta un unghi mai mare de vizibilitate pe o parte sau pe ambele părți ale camionului. Sistemul de panoramare automată poate fi personalizat pentru majoritatea combinațiilor de vehicule utilizate, prin intermediul a 5 setări disponibile.
Mai mult decât un înlocuitor…
Fiecare dintre noi are modul lui de a reacționa, atunci când sunt introduse noi tehnologii. Unii dintre noi le adoptă devreme, alții au nevoie de mai mult timp. Dar chiar dacă acest sistem de monitorizare cu camere presupune un proces de învățare și adaptare, nu este vorba despre o simplă înlocuire a oglinzilor.
Este o îmbunătățire – ceea ce ar trebui să ne entuziasmeze, fie că suntem șoferi sau patroni.
Pentru proprietarii flotelor, eficiența crescută aerodinamică înseamnă economii de combustibil și de energie. Iar pentru șoferi, sistemul oferă vizibilitate îmbunătățită, confort sporit și mai multă siguranță – toate acestea contribuind la o zi de lucru mai plăcută.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro