SKIPTRANS (JOST GROUP). Accent pe loialitate

„Loialitatea” și „manipularea” duc o luptă acerbă în transporturi și cea de-a doua pare să câștige… de prea multe ori. Managementul Skiptrans țintește schimbarea balanței – în relația cu angajații, prin crearea unui cadru de lucru cât mai bun și corect, dar și cu clienții, inclusiv prin asumarea pierderilor pe o anumită perioadă, atunci când costurile au deraiat de pe un traseu normal/previzibil.

Radu Hoza, director general Skiptrans: „Prima parte a anului a însemnat creșteri importante de costuri, care nu au putut fi acoperite de majorările tarifelor și, astfel, profitabilitatea s-a erodat. Trebuie să respectăm contractele și renegocierea reprezintă un proces care durează. Astfel, discutăm de o perioadă în care am înregistrat pierderi, însă acum suntem într-un proces de recuperare și ne așteptăm ca, până la finalul anului, să fim pe plus.”

Skiptrans și-a început activitatea în 2007, în Cluj-Napoca, pe un model clasic – companie din afara țării, care deschide o firmă în România, în căutarea șoferilor care să lucreze pe Comunitate.

„Până în 2016, când am preluat conducerea companie, Skiptrans ajunsese la 260 de camioane și doar 9 angajați, care lucrau în birouri. Încă de la început, am decis extinderea birourilor și, astăzi, avem 96 de oameni în back office, peste 600 de camioane și 930 de șoferi (Skiptrans și Tempo Premium Logistic, o altă firmă aparținând grupului)”, a arătat Radu Hoza, director general Skiptrans.

Skiptrans face parte din Jost Group, cu origini în Belgia și cu o istorie care începe în 1958. La ora actuală, grupul are 1.500 de camioane, 2.200 de șoferi și aproximativ 3.000 de angajați în total.

Astfel, Skiptrans reprezintă peste 40% din activitatea totală a grupului.

Transportul pe Comunitate reprezintă cea mai importantă parte a activității pentru firma clujeană, care, însă, în ultima perioadă, a dezvoltat tot mai mult transportul bilateral, și în urma impunerilor legislative, dar și pentru că este țintită creșterea cifrei de afaceri realizate în România.

Provocarea LNG

Skiptrans este un campion al transportului „verde”, deținând cea mai mare flotă de camioane pe gaz din România. Alături de o poluare mai redusă, aceste investiții și-au dovedit profitabilitatea, în legătură cu un preț atractiv pentru kilogramul de gaz și alături de clienți sensibili la aspectele legate de mediu. Însă, în ultima perioadă…

„A fost o mare provocare pentru noi evoluția prețului gazului în Europa. Din 630 de camioane, 350 sunt LNG. Iar kilogramul de gaz a crescut de la 45-80 de eurocenți, anul trecut, la 1,2 euro, anul acesta. În aceste condiții, ultimele șase luni au adus pierderi semnificative”, a explicat Radu Hoza.

Prețul de achiziție semnificativ mai mare pentru camioanele LNG, la care s-a adăugat prețul gazului, care a depășit cele mai pesimiste așteptări, face să fie extrem de complicat să realizezi o activitate de transport profitabilă.

„Am renegociat contractele cu clienții mari. Discutăm de contracte în care ni se solicita oferirea de soluții verzi. Astfel, am pus cărțile pe masă și am beneficiat de înțelegere, în aceste cazuri. De asemenea, am utilizat flota de LNG cât mai aproape de bazele noastre, unde dispunem de stații de alimentare LNG și negociem prețuri mai bune cu furnizorii de gaz. Oprirea flotei nu poate fi o opțiune. Practic, am ajunge să înregistrăm pierderi și mai mari. De aceea, am continuat să operăm flota în totalitate, chiar și în perioada în care lucram la reașezarea condițiilor contractuale”, a explicat Radu Hoza.

La ora actuală, lucrurile s-au stabilizat și Skiptrans a intrat într-o perioadă de recuperare.

„Avem, în continuare, încredere în LNG și considerăm că prețul gazului se va stabiliza, într-un viitor apropiat. De altfel, avem comandate camioane noi LNG și opțiunea noastră pentru un transport mai verde rămâne o direcție strategică importantă”, a declarat Radu Hoza.

Dezvoltarea continuă

Pachetul Mobilitate, la care se adaugă noile elemente perturbatoare – inflația și războiul –, nu a oprit planurile de dezvoltare ale Skiptrans și întărirea poziției în cadrul grupului. Iar România poate deveni o țară care să ofere mai multă stabilitate, la nivel regional. De exemplu, șoferii din Ucraina…

„Față de colegii din Polonia, noi am avut, anul acesta, acoperire totală cu șoferi, pentru flota noastră. Astfel, am preluat clienți deserviți de colegii din Polonia, tocmai pentru că aceștia s-au confruntat cu problema șoferilor ucraineni care nu au mai venit la muncă. Acesta este avantajul unui grup mare”, a spus directorul general Skiptrans.

Nici Pachetul Mobilitate nu a stopat creșterea, iar Skiptrans a achiziționat, anul acesta, alte 40 de camioane noi.

România rămâne o țară atractivă, din punct de vedere al investițiilor în transporturi. „Sunt oportunități analizate de grup pentru a dezvolta investițiile în România, nu neapărat datorită stabilității legislative și economice, ci mai ales pentru faptul că noi ne-am făcut bine treaba și în România s-au făcut lucruri care nu s-au realizat în alte țări. Discutăm de departamente noi, care s-au înființat în România și funcționează foarte bine, pentru grup. De exemplu, departamentul de «Consum Control» deservește flota întregului grup. De la Cluj, sunt supravegheate toate camioanele Jost. Totodată, avem «Eco Controlul», o echipă de trei oameni care monitorizează stilul de conducere al șoferilor și deservește, de asemenea, întregul grup. «Depanajul» se realizează tot din România, pentru tot grupul. Iar, în weekend-uri, suplimentăm serviciile de dispecerat pentru întregul grup, atunci când este nevoie”, a precizat Radu Hoza.

Departamentul „Consum Control” are la dispoziție o hartă interactivă cu prețurile la carburant, actualizate la fiecare două ore. Astfel, se iau decizii în timp real, pentru a fi realizate alimentări la cele mai bune prețuri. Acest instrument este funcțional atât pentru LNG, cât și pentru diesel și asigură economii importante pentru companie.

Reduceri semnificative de costuri apar și în modul de gestionare a inevitabilelor defecțiuni. „Atunci când un șofer anunță o problemă tehnică, dispeceratul pentru depanare, funcțional 24 din 24, va decide ce este de făcut – trimiterea propriului service mobil, trimiterea unui alt camion pentru preluarea mărfii, apelarea la un alt service etc. Acest departament va găsi soluția optimă, luând în calcul atât costurile, cât și implicațiile comerciale (relația cu clienții). Acest departament se ocupă inclusiv de partea de comunicare cu service-urile. Sigur, unele dintre probleme se remediază direct în urma discuțiilor cu șoferul. Acesta este ghidat pas cu pas, pentru remedierea defecțiunii, atunci când este vorba despre chestiuni simple”, a explicat Radu Hoza.

Angajați motivați

Skiptrans pune accent pe crearea unui cadru cât mai bun de lucru pentru angajați. Iar atmosfera și comunicarea sunt elemente centrale. „Un aspect foarte important este dialogul, iar telefonul meu este cunoscut în toată organizația și oricine are o problemă care nu se rezolvă pe căile firești din companie poate apela la mine. Respectul oamenilor îl câștigi când te ocupi și rezolvi respectivele probleme, iar, atunci când nu este posibil, comunici acest lucru fără a tergiversa”, a arătat Radu Hoza.

Informații importante sunt obținute și de la cei care părăsesc compania. „Verific listele cu angajații care părăsesc compania. Sunt interesat de vechimea acestora în companie și de motivele pentru care pleacă. Se știe că, în transporturi, există un aflux mare de oameni care vin și pleacă, însă, analizând motivele/nemulțumirile, am reușit să diminuăm destul de mult această fluctuație”, a explicat directorul general Skiptrans.

O investiție care și-a dovedit utilitatea a fost deschiderea propriei școli de șoferi. „Înainte, faptul că nu treceau probele noastre ne determina să respingem 30-40% dintre cei care veneau la angajare. Astăzi, cu ajutorul școlii, rata de respingere a scăzut la 10-15%. Școala noastră de șoferi pune accent pe profesionalism și învață șoferii să se descurce cu tehnologia actuală și viața reală de șofer. Cursanții sunt învățați nu doar să conducă, ci și să utilizeze corect camionul, soluția telematică, să realizeze încărcări/descărcări…”, a completat Radu Hoza.

Pentru 2023, Skiptrans pregătește o nouă etapă de creștere, cu cel puțin 100 de șoferi și, implicit, 50-60 de camioane.

Iar, pe un termen mai lung, se are în vedere realizarea unui parc logistic la Cluj.

Puteți vota pentru finaliștii concursului Romanian Transport Company of the Year 2022 scanând codul QR de mai jos:

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.