Transportatorii naționali devin, încet dar sigur, un competitor tot mai puternic pentru cea mai sensibilă resursă a acestui domeniu de activitate – șoferii.
Ne-am obișnuit ca, pentru un șofer, momentul de culme al carierei sale să îl reprezinte transportul internațional sau intracomunitar. Însă, în ultimii ani, transferul dinspre transportul național către cel extern a avut la bază un singur criteriu – venituri mult superioare.
Și, într-adevăr, astăzi, un șofer de intracomunitar primește diurnă de 40-50 de euro/zi, criza șoferilor determinând unele firme să majoreze diurna chiar și la 60 de euro. Dacă adăugăm și salariul, în lunile de activitate plină, un conducător auto poate obține venituri de 1.500 – 2.000 de euro. Sună spectaculos, însă atunci când banii rămân singura satisfacție… În plus, asemenea venituri nu pot fi obținute lună de lună, pe parcursul întregului an – la un moment dat trebuie să te întorci și acasă.
Nu toată lumea se obișnuiește cu ciclicitatea și, mai ales, cu perioadele lungi departe de casă.
Salariu, dar nu numai…
Nevoia de șoferi la nivel național este, la rândul ei, în creștere, iar condițiile de muncă se ameliorează, inversând trendul ultimilor ani.
Unul dintre marii angajatori de șoferi la nivel național este compania Arabesque. Șoferii care urcă pe camioaneleArabesque au avut întotdeauna opțiunea de a pleca să lucreze în transport intracomunitar, însă astăzi…
„80% dintre șoferii pe care i-am angajat în ultima vreme au lucrat înainte în intracomunitar. Fiecare își face propriile calcule și, atunci când se întorc acasă, o dată la trei luni sau șase luni și se gândesc la greutățile de acolo, mulți preferă să rămână în țară. Sigur, salarizarea joacă un rol important”, a arătat Emilian Stoica, director de transport Arabesque.
Practic, unul dintre aspectele importante pe care le au la dispoziție transportatorii naționali este posibilitatea de a permite șoferilor să ajungă acasă mai des. Astfel, Arabesque și-a asumat un program prin care departamentul de logistică este obligat ca, la maximum două săptămâni, să aducă șoferii acasă.
„La punctele de lucru din țară, punem la dispoziția șoferilor autoturisme ale firmei și, astfel, aceștia pot veni acasă la sfârșitul săptămânii. Sunt șase autoturisme dedicate exclusiv acestei activități, care reprezintă o facilitate importantă pentru șoferi, iar costurile sunt suportate de companie”, a precizat Emilian Stoica.
Bineînțeles, veniturile pe care șoferii le obțin sunt importante și, chiar dacă nu se ridică la nivelul celor din comunitate, lucrurile s-au îmbunătățit semnificativ. Astăzi, un șofer Arabesque are venituri minime care depășesc 2.000 lei (salariu și diurnă), însă, într-o lună normală, se poate ajunge la dublul acestei valori. Bineînțeles, criteriile de performanță (kilometri parcurși, număr descărcări, ore manipulare macara…) sunt urmărite permanent și răsplătite în consecință.
„A existat o deschidere mare din partea conducerii companiei pentru acordarea unei salarizări corespunzătoare șoferilor, pentru a-i atrage să vină la lucru. Scopul și disponibilitatea noastră sunt de a angaja mai mulți șoferi decât strictul necesar – țintim un surplus de 3-4%”, a explicat directorul de transport Arabesque.
Performanța urmărită tot mai strict
Îmbunătățirea condițiilor salariale la nivel național are un „preț”. Acele sisteme moderne de monitorizare și motivare a conducătorilor auto, care au crescut atât de mult performanțele companiilor de transport internațional, încep să fie implementate și la nivel național.
„Departamentul nostru de IT este în curs de a finaliza un proiect prin care toată flota va fi echipată cu tablete. Tehnologia modernă vine inclusiv în sprijinul clientului, care poate vedea unde se află camionul cu marfa lui. Noul program va putea de asemenea să realizeze alocarea mărfurilor pe camioane, în mod automat, iar șoferul primește comenzile direct pe tabletă”, a precizat Emilian Stoica.
La ora actuală, Arabesque înregistrează un maxim de 20% în care camioanele merg pe gol, iar media privind distanța parcursă este de aproximativ 6.000 km pe lună.
Șoferii stau la dispoziția departamentului de logistică pentru a executa sarcinile primite, însă sunt responsabili integral pentru respectarea legislației (orice amendă li se impută).
Șoferii vor să fie ascultați
Fluctuația mare a șoferilor rămâne în continuare o problemă, Arabesque înregistrând doar de la începutul anului 124 de șoferi care au plecat, în timp ce 224 au fost angajați.
Totuși, crearea unui cadru de muncă mai atractiv oferă premisele unei pregătiri mai bune a șoferilor.
„Acum putem discuta și altfel cu șoferii, pentru a lucra la pregătirea lor. Compania a angajat un trainer, care merge la fiecare punct de lucru și, pe parcursul a două zile, realizează un program de pregătire pentru conducătorii auto. Acesta include monitorizare și pregătire profesională, precum și ascultarea greutăților cu care se confruntă șoferii”, a spus Emilian Stoica.
Una dintre principalele probleme semnalate de către conducătorii auto este reprezentată de timpii de așteptare la încărcare și descărcare. Această perioadă de așteptare exercită asupra șoferilor o mare presiune, inclusiv de ordin psihic.
„Angajăm muncitori necalificați în punctele de lucru și motostivuitoriști. Șoferii doar urmăresc procesul de încărcare/descărcare și se asigură că documentele sunt în regulă. Ținta noastră este reducerea acestor timpi, însă, din păcate, aceasta este o problemă generalizată în România. Oricum, de 20 de ani de când lucrez la această companie, le-am interzis șoferilor să încarce sau să descarce. Dacă ar face acest lucru, capacitatea lor de a conduce ar scădea. În plus, pentru a ușura în continuare munca șoferilor, vom realiza prelate cu sistem culisabil pentru camioane. Căutăm seriozitate și disciplină la conducătorii auto, iar pentru disciplină este nevoie să stai mult de vorbă cu ei. De-a lungul anului, 80% dintre zilele de sâmbătă le petrec împreună cu șoferii. Aceștia își doresc să le fii apropiat, să vorbești pe limba lor și să îi asculți. Sunt sensibili atunci când încerci să le rezolvi problemele și nu neapărat în favoarea lui, pentru că nu au întotdeauna dreptate. Însă este important să aibă o ușă deschisă”, a completat directorul de transport Arabesque.
O altă presiune importantă resimțită de către șoferi este legată de controalele ISCTR, iar compania pune accent pe legalitate. În 2015, la 580 de copii conforme deținute, Arabesque a înregistrat doar 42 de sancțiuni pentru depășirea timpilor de conducere.
Parcul rece, înapoi la muncă
Posibilitatea de crește a veniturile șoferilor reprezintă și o consecință a menținerii la un nivel scăzut a costurilor legate de flotă.
Criza a lăsat Arabesque cu 160 de mașini trase în parcul rece. Deși, la acel moment, peste 100 de mașini erau în leasing, s-a decis, totuși, să se finalizeze plata lor. Încercarea de a le vinde nu a avut succes, prețul de piață fiind foarte scăzut. În 2010, piața și-a revenit, iar, în 2014, au fost reintroduse în exploatare și ultimele mașini din parcul rece.
Un proiect interesant a fost realizat pentru ultimele mașini reintroduse în exploatare. „Înainte de criză, au fost cumpărate dube Iveco Daily de 5,2 t și 6,5 t pentru transport feronerie și parte electrică, fiind utilizate 1-2 ani, apoi au rămas în parcul rece. Punctul de lucru Focșani a solicitat un camion descoperit și am decis să transformăm una dintre dubele existente. Cu ajutorul unui carosier din Galați am pus la punct un proiect prin care am tăiat duba și am transformat-o. Au urmat și alte solicitări din partea punctelor de lucru. Am realizat astfel 21 de autovehicule, unele carosate cu prelată, altele platformă deschisă. Una dintre prelate a fost înălțată foarte mult, deoarece punctul de lucru din Oradea și-a dorit să transporte cu ea polistiren. Astfel, am pus în mișcare întregul parc rece, evitând vânzarea acestor mașini la prețuri extrem de mici”, a explicat directorul de transport Arabesque.
Cele mai multe camioane ale companiei au an de fabricație 2007-2008 și, în medie, 600.000 km parcurși. Costurile medii de întreținere pe care le înregistrează sunt de 450 euro/lună/mașină.
„Carosarea camionetelor reprezintă un câștig important pentru noi. Astăzi, distribuția în orașe trebuie realizată cu camioane mici și, totodată, solicitările de marfă sunt mai ales pentru volume mici. Astfel, distribuția cu camioane ușoare este în creștere. Consider că atunci când vom reînnoi parcul, 70% dintre autovehiculele achiziționate vor fi camioane de până în 11 t”, a completat Emilian Stoica.
Compania consideră că, în maxim un an de zile, investiția legată de transformare se va amortiza.
Emilian Stoica, director de transport Arabesque: „Șoferii se aduc unii pe alții dacă văd că este bine. În ultima perioadă, am angajat șoferi cu experiență, veniți de afară. Astăzi, mai avem doar un mic deficit de șoferi de aproximativ 3%.”
„Piața de transport românească s-a mai curățat în ultimii ani, iar tarifele au crescut, la rândul lor, însă și în funcție de zonă. Totodată, sunt mai puțini cei care își permit să meargă cu suprasarcină.”
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Militianul care a omorat un om in bataie, acum ajuns director!