Cum putem reduce riscurile pe care le generează şoferii? Este întrebarea la care am căutat răspunsul cu ocazia mesei rotunde destinate asigurărilor, care a reunit companii de pe piaţa de transport şi logistică şi din sectorul de asigurare.
„Avem nevoie de o asigurare nouă destinată şoferilor, la care să poată apela transportatorii“, a afirmat Mircea Mănescu, Managing Director Ahead Logistics. El a explicat că firmele de transport se întâlnesc cu multe cazuri în care şoferii produc daune prin furt sau abateri de la reguli, care se traduc în pierderi importante, mai ales ţinând cont de faptul că în cazul unei acţiuni în justiţie sistemul judiciar dă termene foarte lungi, dosarele fiind foarte greu de instrumentat. „Ni se întâmplă ca şoferul să abandoneze maşina sau ca marfa să fie vandalizată în parcări, iar conducătorul auto să ridice din umeri afirmând că nu are nici o răspundere. Citeam la un moment dat că numai furtul de motorină înseamnă undeva la 200 de milioane de euro anual în România. Paleţii reprezintă o altă gaură neagră. Iar în ceea ce priveşte camionul, şoferii pot susţine că nu au nici o legătură cu daunele produse echipamentului din bordul camionului spre exemplu, sau că anvelopele au fost schimbate cu unele vechi în timp ce ei dormeau. Sunt elemente de care am dori să fim protejaţi, pentru care să putem plăti o asigurare“, a mai arătat Mircea Mănescu, adăugând că şi-ar dori, ca angajator, să poată plăti o poliţă de asigurare pentru şofer, care să ofere protecţie pentru o limită de 10 – 15.000 de euro, în situaţia în care acesta comite o abatere în cazul căreia se probează vina şoferului. Ulterior, firma de asigurări se va putea îndrepta împotriva şoferului respectiv şi îl va înscrie într-o bază de date, astfel încât un alt potenţial angajator să plătească o primă mai mare pentru a asigura un angajat care a creat probleme. „Vom şti astfel dacă anumiţi conducători auto au un trecut controversat, iar aceştia vor deveni, în paralel, mai responsabili“, a subliniat Managing Directorul Ahead Logistics.
În Occident se poate
În acelaşi context, Dan Dumitrescu, director executiv al brokerului de asigurări Vector, a afirmat că astfel de discuţii se poartă de mai mulţi ani, însă atâta timp cât nu va exista un eşantion mai mare de firme de transport pentru care să se pornească un astfel de produs, nici un asigurător nu şi-l va asuma. „Nici o companie de asigurări nu s-a încumetat încă să plece la drum cu un astfel de proiect“, a arătat Dan Dumitrescu. El a explicat că sunt culpe care cad în sarcina şoferului, precum depăşirea vitezei, a programului de condus sau a altor reguli privind transportul rutier, care se pot traduce în amenzi semnificative pe care trebuie să le achite angajatorul, dar care reprezintă aspecte asupra cărora asigurătorii nu s-au arătat foarte deschişi. Dacă s-ar găsi însă un număr de 3-7 firme care să reprezinte un eşantion, în opinia directorului executiv Vector, s-ar putea face un prim pas în această direcţie. „În Occident, există astfel de produse, dar sunt şi ele destul de limitate“, a mai spus Dan Dumitrescu. Directorul de logistică al Denis Spedition, Gabriel Buzoianu, a scos în evidenţă practica din Germania, unde a lucrat în cadrul unei firme de transport. „În perioada în care am lucrat în cadrul unei firme de transport din Germania, mi-am făcut o poliţă de asigurare pentru care plăteam aproximativ 50-70 de euro pe an şi care acoperea tot ceea ce stricam la serviciu sau acasă. De exemplu, dacă uitam geamul deschis acasă şi în acel timp ploua şi se umfla parchetul, asigurătorul venea, constata paguba şi, în baza acelei poliţe de asigurare, remedia sau înlocuia parchetul. Şi dacă deterioram, fără voie, componentele electronice din birou sau stricam accidental telefonul unui coleg, eram asigurat“, a explicat el. Andreea Cosma, specialist în asigurări auto în cadrul Marsh, a menţionat că există asigurări de răspundere civilă care se pot face şi acum în ţara noastră, dar piaţa din România nu oferă încă o soluţie de acest tip şi în cazul şoferilor.
RCA conectat la CNP-ul şoferului profesionist
În acest context, participanţii la masa rotundă organizată de revista Ziua Cargo au ajuns la concluzia că foarte bine primită de piaţă ar fi o asigurare de malpraxis pentru şoferi. „Probabil se va ajunge şi în domeniul transporturilor la asigurări tip malpraxis, posibil chiar şi o poliţă obligatorie. Orice astfel de asigurare este acceptată şi apreciată mai puţin la început, însă se dovedeşte foarte utilă atunci când apare un risc asigurat. Putem încerca colaborări pe segmentele de asigurare solicitate de transportatori atât prin identificarea nevoilor acestora comunicate direct sau de asociaţiile din domeniu, cât şi printr-o mai bună cunoaştere şi aplicare a unor produse deja existente. Un foarte bun exemplu de colaborare în domeniu, ca o rezolvare a unei cerinţe, este cel dintre Omniasig şi Retromobil, caz în care s-a susţinut aprobarea tarifelor speciale la RCA pentru membrii Retromobil. Astfel, prin comunicări de informaţii coerente, asumate, fără a se urmări o oportunitate speculativă în piaţă, vor putea să apară destul de rapid efecte pozitive atât pentru asigurător cât şi pentru asigurat. Chiar dacă probabil nu e aplicabil un astfel de demers în timp scurt, este posibil ca una dintre măsurile ce pot avea un efect pozitiv să fie aceea ca malusul/bonusul pentru RCA să ţină cont atât de CUI-ul companiei cât şi de CNP-ul şoferului“, a afirmat Georgel Soare, director Sucursala Bucureşti Omniasig. De altfel, transportatorii au scos în evidenţă faptul că RCA-ul ar trebui să fie conectat cu CNP-ul şoferului angajat, pentru că în condiţiile în care, în multe cazuri, conducătorii auto migrează, firma suportă elementele de malus pe care abaterile acestora le-au generat, chiar şi atunci când nu mai sunt angajaţi.
Soluţii de management care dau roade
Dar până la adoptarea unor măsuri care să genereze o asigurare suplimentară pentru companiile de transport, există câteva metode la care managerii din domeniu pot apela pentru a putea responsabiliza şoferii. Una dintre acestea constă în încheierea de asigurări cu franşize pe care să le impute şoferilor atunci când trebuie aplicate. „Şoferii sunt astfel responsabilizaţi. Eu nu am vehicul în curte (camion, remorcă sau autoturism) care să nu fie asigurate CASCO. Am franşiză şi se aplică, oprindu-se bani şoferului dintr-un fond de garanţie care este legal constituit“, a menţionat Decebal Popescu, Managing Partner Cartrans Romania, subliniind că în acest fel nu au mai apărut probleme. Efectul a fost unul foarte bun pentru firmă, iar şoferii au adoptat, implicit, un stil de conducere preventiv. „Important este felul în care educăm şoferii şi, pentru că nivelul de pregătire este scăzut la nivel naţional, incidentele pot să apară. De aceea trebuie să luăm măsuri în această direcţie, pregătind intern şoferii înainte de a-i «condamna» pentru o greşeală. De asemenea, ca în orice organizaţie, un sistem motivaţional (care la noi se bazează pe performanţele în materie de conducere economică, dar şi de conduită în general) dă roade, iar noi l-am implementat în rândul şoferilor încă de la finalul anului 2011. Beneficiile ulterioare ne-au venit din două direcţii: reducerea drastică a accidentelor/incidentelor/amenzilor concomitent cu reducerea consumului de carburant şi a gradului de uzură a elementelor consumabile (discuri+plăcuţe, anvelope etc) care au directă legătură cu stilul de conducere. Bineînţeles, cu toate acestea, se mai întâmplă şi la noi incidente cu şoferii, dar e clar că numărul acestora s-a redus drastic“, a continuat Decebal Popescu. În aceeaşi idee de a responsabiliza şoferii, fiecare vehicul Cartrans este predat cu un inventar care conţine toată dotarea maşinilor, de la seriile anvelopelor până la seriile stingătoarelor, pentru care angajatul semnează un angajament de responsabilitate, devenind, conform reglementărilor în vigoare, gestionar. Astfel de măsuri pot fi aplicate în orice moment de către o companie de transport şi pot sta la baza unei bune colaborări cu sectorul de asigurare… chiar şi pentru un produs nou.
Mircea Mănescu, Managing Director Ahead Logistics: „O poliţă de asigurare privind şoferii va fi interesantă şi pentru angajatorii români, dar şi pentru firmele străine care angajează şoferi români. În paralel, baza de date privind conducătorii auto asiguraţi va scădea numărul incidentelor pentru că şoferii vor şti că le rămâne la «dosar» problema iar la o nouă angajare vor avea puncte negative din trecut, periclitându-le un viitor job în breaslă.“
Ion Lixandru, administrator Itia Sped: „Şoferul are carnet de conducere, iar potrivit regulilor în vigoare ştie că nu trebuie să urce băut la volan, să nu ia medicamente care pot să-i afecteze starea de conducere, să nu fie obosit. La plecarea din garaj, dispecerul verifică aceste elemente. Dar sunt şi elemente pe care nu le putem verifica în perioada în care şoferul se află în cursă. Dacă, de exemplu, din cauza unor abateri care ţin numai de el ia o amendă de 3.000 euro, eşti obligat să plăteşti pentru a debloca maşina. Ulterior, şoferul îşi dă demisia şi nu mai poţi recupera nimic. Astfel de situaţii nu sunt prinse în asigurări, iar banii pot fi recuperaţi doar prin procese, care, în 90% din cazuri, se pierd. Abaterile şoferilor se pot solda cu sechestrarea camionului, din această cauză se poate strica marfa, nu ajunge la timp, apar o serie de elemente care, în cascadă, pot să cadă în dauna firmei.“
Cristian Dolinski, director general Still Romania: „Astfel de produse de asigurare se construiesc în ani de zile, dar trebuie urmărite, iar această discuţie poate reprezenta un bun început. Dacă ne uităm, de exemplu, la stivuitoare, pentru care, în urmă cu cinci ani, asigurătorul nu ştia ce să asigure, dar pentru care avem astăzi variante, putem spera la o soluţie şi pentru şoferi, care se poate transfera şi către lucrătorii de pe stivuitoare. Acoperirea daunelor pentru stivuitoarele din contractele noastre funcţionează impecabil astăzi în România. Astfel: constatarea în aceeaşi zi, reparaţia sau înlocuirea echipamentelor a doua zi. Produsul nostru se numeşte STILL Plus.“
Dan Dumitrescu, director executiv Vector: „Vreau să vă propun un proiect pilot privind asigurarea şoferilor. Punem cap la cap solicitările transportatorilor şi precizările venite din partea asigurătorilor, iar dacă acest proiect pilot va reuşi, vom putea pune produsul pe piaţă, ca fiind un proiect verificat cu mari şanse de reuşită. Sunt conştient că vom face paşi împreună în perioada următoare.“
Ce vor companiile de transport pe partea de asigurare:
– o reglementare prin care să fie obligatorie asigurarea de „malpraxis” a şoferului, similară celor privind medicii sau avocaţii; această asigurare ar trebui să fie orientată spre cazurile de neglijenţă în îndeplinirea obligaţiilor profesionale ale şoferului, reaua voinţă putând fi demonstrată prin analiza fiecărui caz în parte de către firma de asigurări – pentru evitarea fraudelor;
– să se demareze baza comună de date cu şoferii asiguraţi – criteriul fiind CNP-ul şoferilor – pentru a putea face un punctaj bonus/malus pentru fiecare individ în parte, informaţii care să fie prezentate în momentul în care angajatorul intenţionează să facă poliţa pe numele şoferului (pe care o va suporta şoferul); eventuala franşiză sau punctaj negativ privind şoferul va arăta angajatorului că-şi asumă un risc sporit când angajează persoana respectivă.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro