Lucrarile de construire a patru tronsoane de autostrada de pe Coridorul IV Pan-european, in lungime de 65 km si in valoare de 450 de milioane de euro, cu TVA, din care 200 reprezinta materialele de constructii, au inceput la mijlocul lui octombrie. Finantarea este asigurata din fonduri nerambursabile europene, prin Fondul de Coeziune (85%) si de la Bugetul de Stat (15%). Din pacate, la inceputul lui noiembrie, Comisia Europeana ne-a anuntat ca nu ne mai da banii pentru unul dintre tronsoane, din cauza ca o instanta de judecata a decis castigatorul – altul decat cel desemnat de comisia de licitatie. Vestea buna este insa ca vom primi finantare nerambursabila pentru restul din Autostrada Transilvania.
Startul noilor lucrari a fost dat de CNADNR pe urmatoarele tronsoane:
– Autostrada Nadlac – Arad Lot 1: km 0 – km 22,2, contract de proiectare si executie in valoare de 115,8 milioane euro (inclusiv TVA), incheiat cu Asocierea Romstrade – Monteadriano Engenharia e Construcao – Donep Construct. Proiectul cuprinde construirea a 22,18 km de drum cu profil de autostrada, 5 poduri, 6 pasaje, 16 podete si un nod rutier.
– Autostrada Nadlac – Arad Lot 2: km 22,2 – km 33,9, contract de proiectare si executie in valoare de 124,45 milioane euro (inclusiv TVA), incheiat cu ALPINE Bau GmbH. Proiectul cuprinde construirea a 16,98 km de drum cu profil de autostrada, 3 poduri, 7 pasaje si 2 noduri rutiere.
– Autostrada Timisoara-Lugoj Lot 1: km 44,5 – km 54, contract de proiectare si executie in valoare de 63,6 milioane euro (inclusiv TVA) incheiat cu Asocierea Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Carena SpA Impresa di Costruzioni. Proiectul cuprinde construirea a 9,5 km de drum cu profil de autostrada, 4 poduri, 6 pasaje peste autostrada si un nod rutier.
Prima autostrada cu tunel
Autostrada Orastie-Sibiu Lot 4: km 66 – km 82, contract de proiectare si executie in valoare de 146,6 milioane euro (inclusiv TVA), incheiat cu Asocierea Astaldi SpA – Euroconstruct Trading 98 SRL – Astalrom SA. Proiectul cuprinde construirea a 16,10 km de drum cu profil de autostrada, 4 pasaje peste autostrada, 2 pasaje peste CF, 2 poduri, 2 noduri rutiere, 2 viaducte metalice peste vai si drumuri forestiere si un tunel intre km 71,8 – km 72,2.
Acesta este primul tunel pe o autostrada din Romania, iar executia lui va fi o provocare pentru constructor. Lucrarile la cele 4 tronsoane vor dura un an si jumatate (termen de finalizare 10 aprilie 2013), iar garantia va fi de 4 ani. Pentru aceste investitii vor fi create 3.000 de locuri de munca.
Lucrarile se adauga celor 276 km de autostrada aflate in diverse stadii de executie, iar pana la sfarsitul anului vor mai aparea cateva santiere, astfel ca se va ajunge la 434 de km cu finalizare in 2013. In perioada 2009-2011 s-au construit 90 de km noi de autostrada si centuri in regim de autostrada, iar pana la sfarsitul lui 2011 se va ajunge la 123 de km.
Un lot pierde finantarea Europeana
Comisia Europeana (CE) a anuntat ca nu va mai finanta construirea unui lot din Autostrada Timisoara-Lugoj, deoarece castigatorul licitatiei a fost desemnat de o instanta judecatoreasca.
Concret, consortiul italian Tirrena Scavi-Societa Italiana per Condotte d’Acqua-Cossi Construzioni fusese desemnat in primavara castigatorul licitatiei, cu o oferta de 445,64 milioane lei.
Insa rezultatul licitatiei a fost contestat de asocierile Tehnologica Radion-Gabriel Couto-Amandio Carvalho-Lena-Rosas-Arcadis si Construcciones Y Promociones Balzola-Robert Alcisa-Puentes din Spania, care a avut o oferta cu 20 de milioane de euro mai mare. Acesta din urma a si castigat in Justitie, in octombrie. Astfel, Curtea de Apel Bucuresti a obligat CNADNR sa reevalueze oferta asocierii conduse de Tehnologica Radion.
Este a doua atentionare de acest fel primita din partea CE pentru un tronson de autostrada de pe Coridorul IV Paneuropean, in prima fiind vorba despre construirea autostrazilor Nadlac – Arad si Orastie – Sibiu, pentru care Comisia si-a exprimat „unele ingrijorari legate de calitatea rezultatelor competitiei“ dar nu a retras finantarea.
Pentru ca tronsonul Timisoara-Lugoj a pierdut fondurile nerambursabile, Ministerul Transporturilor va trebui sa gaseasca o alta sursa de finantare. De la bugetul de stat este putin probabil, avand in vedere ambitiile ministrului Anca Boagiu de a nu mai finanta din bani publici lucrari de mare anvergura, astfel ca se va incerca un parteneriat public-privat.
Reamintim ca deciziile privind aprobarea finantarilor pentru construirea autostrazilor Nadlac-Arad si Orastie-Sibiu de pe Coridorul IV Pan-european au fost emise de CE la inceputul lui septembrie, iar valoarea fondurilor nerambursabile este de 724 milioane euro pentru perioada 2011 – 2013.
Autostrada Transilvania, din bani europeni
Ministrul Anca Boagiu a anuntat ca tronsoanele Autostrazii Transilvania vor fi cofinantate din fonduri europene, dupa ce Comisia Europeana a acceptat acest lucru. Decizia vine dupa renegocierea contractului cu Bechtel, despre care Uniunea Europeana „nici nu voia sa auda“. Reamintim ca americanilor le mai revin doar doua tronsoane – pe care le incepusera deja, celelalte 6 urmand a fi scoase la licitatie.
In urma renegocierii contractului cu Bechtel „si a readucerii lui in limite decente si normale“, costurile autostrazii au fost reduse cu 6 miliarde de euro. Din cei 415 km de autostrada cat prevede proiectul, Bechtel a construit pana acum numai 52 km, de la Gilau la Campia Turzii. Pe langa ce se finalizeaza la Suplacu de Barcau, in Bihor, vor fi finantate din fonduri europene tronsoane precum cele de la Gilau la Bors sau de la Targu Mures la Campia Turzii, precum si de la Brasov la Targu Mures.
In prezent este scos la licitatie tronsonul Gilau-Nadasel, ale carui costuri se incadreaza in standardele stabilite de Ministerul Transporturilor, de 6,9 milioane de euro pe km.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro