Vă mai amintiți de Knight Rider, îndrăgitul serial al anilor 80, în care detectivul Michael Knight (David Hasselhoff) lupta împotriva crimei cu ajutorul lui KITT, o mașină inteligentă, dotată cu conștiință, datorită căreia depășea cu eleganță orice situație dificilă? Cine nu și-ar fi dorit atunci un astfel de companion?
Ei bine, astăzi, un astfel de ajutor de nădejde își face intrarea în lumea logisticii, tehnologiile actuale făcând posibilă legătura interactivă dintre om și mașină. STILL iGo neo CX 20 este un echipament autonom, care urmărește toate mișcările operatorului, îl urmează, ascultător, peste tot și îi eficientizează activitatea cu până la 30%.
Soluția intuitivă dezvoltată de către STILL pe parcursul a nu mai puțin de zece ani de cercetări oferă un nivel fără precedent în siguranța proceselor și eficiența intralogisticii. iGo neo CX 20 interacționează cu operatorul exact ca un coechipier, urmându-l pas cu pas în timpul comisionării. Astfel, operatorul se poate concentra complet asupra a ceea ce are de făcut și poate lucra nestingherit, fără erori.
Pe teren, testele au arătat că acest instrument autonom asigură o economie de timp de până la 30 de procente, la o performanță a ridicării îmbunătățită semnificativ, deoarece lipsește urcarea și coborârea în și din vehicul, acțiuni mari consumatoare de timp. În mod concret, echipamentul urmează operatorul pas cu pas, reducându-se, astfel, numărul de pași pe care trebuie să îi facă pe parcursul unui schimb, precum și stresul asupra șalelor și încheieturilor acestuia.
neo Standard de inteligență
Baza pentru iGo neo CX 20 este utilajul de comisionare deja consacrat în numeroase aplicații, STILL CX 20, cu o capacitate portantă de două tone. Acest vehicul a fost înzestrat de inginerii STILL cu abilități cognitive, cu ajutorul tehnologiei inteligente utilizată în robotică. Rezultatul este un sistem autonom, care este adaptat optim la cerințele de comisionare, cum ar fi, de exemplu, comerțul cu amănuntul, comerțul de piese de schimb sau tranzacțiile online.
Vehiculul inteligent se adaptează la ritmul de lucru al operatorului. Acesta îi dă întotdeauna prioritate operatorului, dar păstrează o distanță de siguranță corespunzătoare, astfel încât să se poată mișca liber în jurul dispozitivului, menținându-se la o distanță de 50 cm de raft. Pentru evitarea accidentelor și siguranța frânării, viteza în modul autonom a fost limitată la 7 km/h, în mod manual vehiculul putând atinge o viteză maximă de 14 km/h.
Ca participant inteligent la trafic, iGO neo respectă regulile de circulație în intersecții, detectează obstacolele sau alte echipamente de manipulare, rezolvând ambuteiajele și evitând coliziunile, ceea ce conduce la un grad mai înalt de siguranță în depozit și la reducerea avariilor și eliminarea costurilor antrenate de acestea.
Mai mult chiar, poate sesiza diferența dintre un raft gol și o intersecție, vehiculul oprindu-se la capăt de rând. Echipamentul este capabil chiar să ocolească obstacolele, cum ar fi un palet sau un pachet ieșit în afară, iar atunci când manevrele de ocolire nu sunt posibile, se oprește automat. Frânarea este lină, acest lucru fiind de natură să protejeze încărcătura de șocuri sau deteriorări.
Dialogul om-mașină
Interacțiunea interactivă dintre om și mașină devine posibilă prin sistemul integrat Motion Tracking System, al cărui câmp vizual pe bază de senzori, de 15 m, îi permite vehiculului să reacționeze permanent la mediul care îl înconjoară, în modul 360 °. Acest sistem se asigură că vehiculul detectează intențiile operatorului, în funcție de mișcările acestuia, și că echipamentul poate interacționa cu operatorul.
Prin identificarea mediului cu ajutorul laserului, STILL iGo neo CX 20 poate percepe întreaga topologie a depozitului și, pe lângă rafturi sau obstacole, acesta poate recunoaște operatorul și alte persoane.
Trebuie menționat faptul că, prin scanare, la apăsarea unui buton, echipamentul se concentrează asupra unei singure persoane, recunoscându-și și urmându-și operatorul chiar și în prezența altor persoane. Deși este disponibil un dispozitiv de comandă care se poate afla de obicei asupra operatorului, nu este neapărat necesar pentru ca echipamentul să îl urmeze în mod autonom.
Sistemul integrat de protecție a persoanelor (SPP), aflat sub partea frontală, garantează că atât mediul înconjurător, cât și persoanele din jurul vehiculului, sunt pe deplin protejate. Recunoașterea panoramică la 180 ° a scanerului laser integrat garantează un condus preventiv și, astfel, depistarea din timp și estimarea inteligentă a obstacolelor, și o manevrabilitate personalizată și delicată.
Starea mediului înconjurător este înregistrată de scanere, de 84.000 de ori pe secundă, iar topologia curentă a depozitului este interpretată și utilizată de computer în timp real. Recurgând la un tip de memorie pe termen scurt, vehiculul își amintește obstacolele pe care le-a întâlnit, făcând distincția între obstacolele statice și cele dinamice.
Economii pe toate planurile
Indiferent de modalitatea în care sistemul de management al depozitului respectiv a emis ordinele de picking, prin terminalul operatorului sau prin „Pick by Voice”, iGo neo CX 20, cu profilul său îngust, de numai 80 de centimetri, este partenerul ideal, flexibil și autonom, în orice mediu de lucru interior.
Datorită tehnologiei „Automation on Demand”, operatorul poate decide liber, în orice moment, dacă dorește să utilizeze vehiculul manual sau automat, pentru a-și îmbunătăți performanța de ridicare. Astfel, iGo neo CX 20 este un sistem suport ideal pentru o comisionare eficientă, indiferent dacă această comisionare se face pe dreapta, pe stânga sau pe ambele părți.
Un sistem de semnal optic (Optical Signal Unit) atașat de dispozitiv arată, cu un fel de impuls vizual, modul de operare curent. Datorită acestei interfețe moderne, non-verbale, utilizarea lui iGo neo CX 20 este posibilă dincolo de barierele lingvistice, culturale și de vârstă, fără o pregătire prealabilă de lungă durată. STILL iGo neo CX 20 transformă operatorul și comisionarul în parteneri intuitivi, în sensul cerințelor unui sistem Intralogistic 4.0.
Dacă vehiculul este echipat și cu un acumulator standard, este posibilă și utilizarea tehnologiei litiu-ion. Conform celor declarate de către specialiștii de la STILL, costurile de întrețiere ale noului model vor fi similare, dacă nu mai scăzute decât cele ale unui CX 20 convențional. Iar prețul de achiziție va fi la jumătate față de un model similar neautonom. STILL iGo neo CX 20 va fi disponibil începând cu luna iulie 2016.
Mai rămâne de văzut doar dacă pașii următori de dezvoltare vor include și… capacitățile de conversație spirituală sau afectivitatea mult-admiratului KITT.
Siguranţă și eficiență
- Tehnologie complexă de siguranţă: Sistemul de siguranţă din 5 trepte protejează persoanele, dotarea depozitului şi marfa de încărcat.
- Precis la întâlnirea cu obstacolele: Vehiculul ocoleşte obstacolele în mod autonom. Dacă se află un alt vehicul pe culoar, viteza se reduce în funcţie de viteza acestuia şi vehiculul se deplasează în convoi.
- Siguranţă la intersecţii: Culoarele transversale sunt identificate la timp şi sunt traversate autonom abia după validarea de către operator.
- Protecţie la nivelul raftului: Vehiculul respectă o distanţă individuală faţă de rafturi. Dacă operatorul coboară sub distanţa de siguranţă de 500 mm, aparatul se adaptează din nou acesteia.
iGo neo CX 20 urmează pas cu pas operatorul responsabil cu comisionarea şi se deplasează, în funcţie de dorinţa acestuia, până în faţa primei poziţii sau a celei de-a doua poziţii de palet.
Aceeaşi putere de comisionare în cel mai scurt timp posibil – economie de timp de până la 30%. Într-o tură de 8 ore rămân 2 ore pentru sarcini suplimentare. Numărul redus de urcări şi coborâri, cu 75%, sporeşte siguranţa. Drumurile se reduc cu până la 3,2 km per tură faţă de operaţiile tradiţionale de comisionare.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
Stuttgart, Germania