STUDIU ARILOG: Trenduri și strategii, în logistică și supply chain management

Companiile, indiferent de domeniu, s-au repliat, în pandemie, și au făcut pași importanți spre digitalizare, în ultimul an, conștiente că acesta va fi viitorul. ARILOG (Asociația Română de Logistică) a anunțat, în cursul lunii martie, rezultatele studiului de piață „Trenduri și strategii înlogistică și supply chain management” – oportunități pentru transformarea digitală, realizat împreună cu MEDNET Marketing Research Center.

Transformarea digitală a companiilor descrie procesul de creare a valorii prin dezvoltarea și implementarea noilor tehnologii digitale, adaptarea strategiilor companiei bazate pe noi modele de afaceri digitalizate și dobândirea abilităților sau calificărilor necesare pentru personal. Obiectivul este de a crește flexibilitatea și productivitatea într-o companie, concentrându-se, în același timp, pe clienți și noile lor cereri de servicii și bunuri digitale.

Analiza s-a desfășurat în perioada iunie-decembrie 2020 și are 65 de respondenți, din totalul de 100 planificați, personal middle și top level management din companii care activează în comerț, producție, servicii logistice și de transport.

Studiul a fost împărțit în patru mari categorii. Iată concluziile:

  1. Mediul de afaceri în era digitală

Majoritatea (84,4%) persoanelor intervievate consideră că transformarea digitală aduce cu sine oportunități mari sau foarte mari, în cadrul companiei unde își desfășoară activitatea. În același timp, mai mult de jumătate dintre acestea (54,7%) sunt de părere că transformarea digitală presupune un nivel scăzut sau foarte scăzut de risc.

Presiunea pe costuri, sustenabilitatea, fluctuațiile cerințelor clienților și complexitatea și cerințele personalizate ale clienților au o relevanță mare și foarte mare pentru mai mult de jumătate dintrecompaniile incluse în eșantion.

  1. Digitalizarea și tehnologizarea

Aplicațiile ERP și Warehouse Management Systems sunt serviciile IT care prezintă o relevanță mare pentru mai mult de 85% dintre companiile analizate. Aceste sunt, în prezent, și serviciile IT deja funcționale în cadrul a 76%, respectiv 64% dintre companii.

Predictive maintenance este singurul concept din domeniul Data Analysis/Artificial Intelligence pe care un procent semnificativ de respondenți l-au menționat ca având o relevanță mare, iar 64,3% dintre cei chestionați au menționat că predictive maintenance se află cel puțin în stadiul de planificare, în cadrul companiei în care activează.

  1. Investiția în capitalul uman

Peste 60% dintre respondenți au arătat că acoperirea nevoii de personal este dificilă în cazul managementului de departament sau a personalului care realizează operațiuni specializate complexe.

În același timp, acestea sunt poziții pentru care nevoia de personal este mică (64,4% respectiv 50%). Abilitatea de a folosi mijloacele noi de comunicare (73,8%) și adaptabilitatea și flexibilitatea (77%) sunt, de asemenea, două competențe importante atât în cazul muncitorilor calificați, cât și în cazul managerilor.

  1. Responsabilitatea ecologică a firmelor

Sectorul logistic ar trebui să contribuie relevant la protecția mediului, în opinia a mai bine de 95% dintre intervievați. Cele mai pertinente măsuri pentru o logistică sustenabilă și, în același timp, cele care sunt implementate în prezent, în cea mai mare măsură în companiile analizate, sunt: optimizarea utilizării rutelor, conversia spațiilor companiei și pregătirea angajaților în înțelegerea problemelor de mediu.

Totodată, 87,1%, respectiv 51,6% dintre respondenți sunt de acord cu adoptarea vehiculelor electrice pe rutele scurte, respectiv pe cele medii și lungi. Adoptarea vehiculelor pe gaz nu este văzută, de 40% dintre persoanele intervievate, ca fiind o perspectivă de viitor.

Atunci când se referă la solicitări de transporturi non-poluante, pentru 94,4% dintre companii acestea sunt la un nivel scăzut, în prezent, iar 47,1% dintre cei intervievați anticipează ca acestea se vor menține la același nivel și în viitor.

Adriana Pălășan, președinte ARILOG: „ARILOG și-a propus să realizeze, începând din 2020, cel puțin un studiu de piață pe an. Un număr mai mare de răspunsuri ar prezenta cu o mai mare precizie dezvoltarea industriei de logistică și modul în care aceasta evoluează la nivel național”.

3 obiective ARILOG:

  • dezvoltarea permanentă a platformei de comunicare pentru profesioniștii din domeniu
  • promovarea bunelor practici în domeniu
  • susținerea și încurajarea educației profesionale continue.

S-a ieșit din zona de confort și se văd rezultatele

„Pașii pe care companiile românești i-au făcut, în ultimul an, spre o digitalizare adevărată demonstrează că, la nivel național, indiferent de industrie, companiile conștientizează importanța acțiunilor, a măsurilor și a proiectelor, în acest sens. Personal, mă bucur nespus de această ieșire din zona de confort. Răspunsurile ne-au arătat, însă, un grad redus de digitalizare și un timp de reacție lung la schimbările pieței. Cu toate acestea, replierea a avut loc și schimbările încep să se vadă. Inovația, automatizările și optimizările de procese sunt pe lista companiilor pentru perioada imediat următoare. Cu regret, am observat faptul că nu avem, încă, obișnuința studiilor de piață, deși le simțim lipsa și le cerem. Numărul mic de răspunsuri, din punctul meu de vedere, arată orientarea personalului din domeniu spre acțiune și mai puțin spre analiză. Au fost cazuri numeroase în care respondenții au completat chestionarul parțial, renunțând să răspundă până la finalˮ, a precizat Adriana Pălășan, președintele ARILOG.

Magda SEVERIN

magda.severin@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.