ARILOG a finalizat, cu sprijinul Smart ID și Zebra, cel mai recent raport despre piața de logistică autohtonă, „Tendințe în Piața de Logistică din România 2022”. Raportul analizează tendințele, inovațiile, oportunitățile și provocările cu care se confruntă companiile de logistică, în special în privința serviciilor de depozitare.
Potrivit studiului, cele mai semnificative costuri operaționale ale unei companii de logistică (84%) constau în costuri pentru salarizare (51%) și transport (33%). Creșterea semnificativă a salariilor este efectul deficitului forței de muncă, dar și al cheltuielilor cu salarizarea forței de muncă importate. Pe de altă parte, costurile de transport au crescut, ca urmare a majorării tuturor costurilor de funcționare a autovehiculelor, a lipsei de ofertă din piață, din cauza materiilor prime deficitare și, implicit, a întârzierii în livrare.
Care au fost riscurile și provocările, în 2022
Principalul factor de risc, în 2022, a fost, ca și în 2021, lipsa forței de muncă (47,06% dintre respondenți au menționat această îngrijorare). Presiunea costurilor și optimizarea acestora este amenințarea de nivel mediu pe care au resimțit-o, în 2022, companiile vizate în studiu (54,90%.)
Implementarea și integrarea tehnologiei reprezintă, de asemenea, un procent important în preocupările respondenților (40,20%), pentru că și la acest capitol piața are de suferit, din două perspective. În primul rând, cea a clienților, care sunt nepregătiți și nu au competențe pentru implementarea proiectelor în domeniul tehnologiilor, sau utilizează soluții bazate pe tehnologii vechi, pentru care suportul este deficitar, iar implementările sunt greoaie. Apoi, din perspectiva companiilor dezvoltatoare, care nu au suficientă forță de muncă specializată, pentru a facilita analizele și comunicarea cu compania client și pentru a crește viteza de implementare a proiectelor.
În perspectivă, este îmbucurător că, în cea mai mare parte (73%), respondenții recunosc că tehnologia și digitalizarea sunt instrumentele de care au nevoie, pentru a face față provocărilor.
67% dintre companii au în lucru proiecte de creștere a digitalizării.
„Luând în considerare nevoia de optimizare a costurilor operaționale și, în egală măsură, presiunea pe reducerea timpilor de livrare, tot mai mulți logisticieni au înțeles importanța avansului tehnologiei, iar concentrarea pe automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor va deschide multiple oportunități, în această industrie. Iată că, în prezent, automatizarea și digitalizarea integrată a proceselor reprezintă o preocupare principală pentru cei care caută să își construiască procese cât mai ușor de adaptat contextului pieței în care activează”, precizează Răzvan Drăgoi, deputy general manager, Smart ID Technology.
Cei mai importanți factori care împiedică implementarea digitalizării sunt: rezistența la schimbare (aproximativ 48%), înțelegerea redusă a tehnologiilor digitale și a impactului acestora (31,37%), problemele legate de implementare (30,39%) și lipsa de experiență (28,43%).
În ceea ce privește prioritățile pe termen scurt, creșterea eficienței (27%) și optimizarea costurilor (26%) reprezintă principalii stâlpi de susținere, iar soluția pentru îndeplinirea acestor obiective este digitalizarea.
„Digitalizarea rămâne un factor important pentru ca o companie să fie competitivă, la nivel intern și internațional, și un răspuns la provocările pentru următorii 3-5 ani. Există, de asemenea, un interes pentru reconfigurarea și reorganizarea proceselor de business, care reprezintă o bază pentru creșterea vitezei de livrare și optimizarea costurilor”, afirmă Florin Lazăr, territory account manager, Zebra Technologies.
Provocările, în următorii 3 ani
Optimizarea costurilor (67,65%), schimbările în comportamentul consumatorului (59,80%) și digitalizarea proceselor (56,86%) par a fi cele mai importante provocări pentru perioada următoare.
Proiecția pieței de logistică, pentru anul 2025
Schimbările în înalta tehnologie și în modelele operaționale reprezintă direcțiile principale, pentru următorii ani. Restricțiile din orașe și creșterea numărului de livrări determină crearea exponențială a modelelor noi de „last mile delivery”, prin construirea de noi hub-uri în localități, cu operațiuni de cross-docking real.
Totodată, depozitele nu mai sunt atât de specializate, ci operatorii sunt forțați să reorganizeze operațiunile, pentru a deveni adevărate soluții pentru livrările în omnichannel.
Studiul realizat de ARILOG a fost trimis către 335 de persoane – directori generali și directori de departamente ai companiilor din industriile de logistică și transport, producție (FMCG, auto, textile, ambalaje), construcții, pharma și retail. Eșantionul a fost de 103 respondenți. Cercetarea s-a desfășurat în perioada septembrie-noiembrie 2022.
Paul Niță, președinte ARILOG: „Pentru a câștiga cotă de piață, companiile trebuie să adopte digitalizarea. Astfel, eficiența este mult mai mare, iar experiența cu clienții semnificativ îmbunătățită. Este important ca digitalizarea să fie percepută drept un instrument pentru creșterea performanței, și nu o soluție, ceea ce face diferența între performanță peste nivelul pieței și aliniere constantă la acesta.”
Material realizat pe baza informațiilor puse la dispoziție de ARILOG