Studiu Renault Trucks: Camioanele și poluarea

Flexibil, rapid și eficient, camionul are, totuși, un impact important asupra mediului, pe care constructorii de vehicule și operatorii de transport încearcă să îl diminueze în mod constant. Renault Trucks a realizat un studiu în acest sens, prin care aduce în atenția publicului eforturile celor implicați în acest domeniu.

Esențiale pentru economia modernă și pentru dezvoltarea societății omenești, camioanele își adjudecă nu mai puțin de 75% din mărfurile transportate terestru în Europa în fiecare an, echivalentul a 100 kg de persoană pe zi. Cu toate eforturile factorilor de decizie din lumea transporturilor de a transfera o parte din fluxurile de mărfuri către alte moduri de transport, considerate a fi mai ecologice, așa cum este cel pe calea ferată, camioanele și utilitarele nu pot fi înlocuite, în calitatea lor de cele mai flexibile mijloace de transport. De aceea, este extrem de important ca acestea să devină din ce în ce mai ecologice și economice.

Producție eco

Renault Trucks subliniază că fabricația de camioane este, în mod primar, un proces de asamblare care are efecte adverse foarte reduse. Conform studiului Renault Trucks, care a analizat ciclul de „viață” al unui tractor T 460 4×2, acest proces își adjudecă numai 0,3% din impactul unui camion asupra mediului.

Facilitățile de producție care dețin certificare ISO 14001 au implementat, de obicei, un sistem de management al protecției mediului, în cadrul căruia deșeurile sunt reciclate într-un procent cât mai ridicat cu putință. Camionul însuși este fabricat dintr-un număr semnificativ de materiale reciclate (și reciclabile), acestea putând ajunge chiar și până la 45%.

Utilizarea vehiculelor grele

90% din impactul unui camion asupra mediului este rezultatul operării acestuia, care generează emisii poluante și gaze cu efect de seră. Astfel, producătorii se concentrează major asupra proiectării și construcției unor vehicule cu un consum redus de combustibil, pentru un control cât mai exact asupra emisiilor de CO2, și nu numai. În Europa, bătălia împotriva poluării cauzate de camioane durează deja de 25 de ani, dezvoltarea și evoluția standardelor EURO făcând posibile reduceri spectaculoase ale emisiilor.

Astfel, în ceea ce privește camioanele, între anii 1990 și 2014, s-a reușit reducerea cu 98% a emisiilor de oxizi de azot (NOx), cu 95% a hidrocarburilor nearse (HC), cu 89% a monoxidului de carbon (CO) și cu 97% a emisiilor de particule. În 2014, a intrat în vigoare standardul EURO VI, care impune o reducere de cinci ori a emisiilor de oxizi de carbon și de șase ori a particulelor comparativ cu EURO V. Iar lucrurile nu se vor opri aici.

O altă problemă o constituie poluarea sonoră. În prezent, sunt necesare 32 de camioane rulând în același timp pentru a obține volumul de zgomot emis de un singur vehicul din anii 70 ai secolului trecut. Progresele realizate la nivelul motoarelor diesel și toate componentele mecanice, sistemul de evacuare a gazelor, contactul dintre anvelope și șosea, toate au contribuit la acest rezultat.

Consumul și emisiile de CO2

Renault Trucks subliniază faptul că, deși poluarea aerului rămâne o problemă importantă, cea mai mare provocare este reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în acest caz a dioxidului de carbon. Emisiile de CO2 sunt legate în mod direct de consumul de combustibil al motoarelor diesel. În Franța, când un camion „arde” un litru de motorină, generează 3,07 kg de CO2.

Prin îmbunătățirea continuă a productivității camioanelor, constructorii de vehicule încearcă să le facă din ce în ce mai economice. Din 1960 și până acum, consumul mediu de combustibil al unui ansamblu cap tractor-semiremorcă s-a redus la jumătate, în timp ce puterea maximă dezvoltată aproape că s-a triplat.

Aceste rezultate au fost obținute în ciuda constrângerilor și complexității tehnice introduse de către standardele de poluare. Camioanele EURO VI consumă la fel, sau chiar cu 5% mai puțin (în funcție de constructor) comparativ cu generațiile anterioare. Astfel, în timp ce camioanele parcurg din ce în ce mai mulți kilometri la nivel european, emisiile totale de CO2 cauzate de transportul rutier rămân constante.

Se poate și mai mult…

În contextul economiei de combustibil, Renault Trucks arată că sunt posibile, în utilizare, reduceri ale consumului de combustibil de până la 15%, prin combinarea câtorva soluții și strategii importante, cu care producătorul de camioane poate veni în sprijinul clienților săi.

În primul rând, este vorba despre configurarea optimă a echipamentelor vehiculului, de la optimizarea lanțului cinematic, la accesorii aerodinamice și funcțiuni inteligente. De asemenea, foarte important este trainingul șoferilor, la care se adaugă măsurarea și analiza pe termen lung a consumului de combustibil al camionului prin intermediul unor programe specializate.

Nu în ultimul rând, reduceri semnificative se pot realiza printr-o îmbunătățire a performanței pe tot parcursul ciclului de viață a vehiculului, prin verificări, reglaje, upgrade-uri, prin utilizarea unor piese de schimb originale, prin accesorii, lubrifianți eco etc. Un exemplu elocvent de astfel de soluție, care integrează toate aspectele mai sus menționate, este Optifuel de la Renault Trucks.

În fine, orice producător modern de vehicule comerciale are grijă de camioane și după… pensie. Un cap tractor cântărește în medie 7 t și are o rată de reciclabilitate impresionantă, de aproape 95%.

Iar mâine…

Privind către viitor, Renault Trucks subliniază faptul că producătorii de camioane dețin deja tehnologii care permit reducerea consumului de combustibil al camioanelor cu peste 1% anual până în anul 2025. Aceste economii pot fi obținute prin optimizarea lanțurilor cinematice, dar și prin reducerea coeficientului aerodinamic al ansamblurilor rutiere.

Deși motoarele diesel vor continua să domine lumea transporturilor de lungă distanță, s-au realizat și se vor realiza și în continuare progrese semnificative în domeniul propulsiei electrice, pe gaz natural sau al biocombustibililor.

Raluca MIHĂILESCU

raluca.mihailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.