La această ediţie a IAA, expozanţii s-au concentrat în general pe soluţii practice, ce pot fi puse în aplicare repede şi aduc beneficii cuantificabile operatorilor de transport.
Anadolu Isuzu a sărbătorit 30 de ani de existenţă cu ocazia IAA Hanovra. Compania a fost prima care a iniţiat un parteneriat turco-japonez în industria auto în Turcia, prin semnarea unui acord de licenţă cu Isuzu în 1984. De atunci, Anadolu Isuzu a produs şi comercializat camioane uşoare, van-uri, minibusuri şi pick-up-uri. Astăzi, autobuzele realizate de compania turcă sunt exportate în aproape toate ţările UE, Anadolu Isuzu fiind lider în exportul de minibusuri timp de 10 ani (2004-2013). Standul din cadrul IAA a expus numeroase autovehicule, iar premierele nu au lipsit. CITIPORT este noul autobuz urban de 12 m propus marilor oraşe. Design-ul plăcut şi interiorul spaţios sunt primele aspecte pe care le remarci la noul autovehicul. Acesta oferă o bună accesibilitate în interior, chiar şi pentru persoanele cu dizabilităţi, un sistem modern de informare pentru călători şi o climatizare ce asigură o distribuţie echilibrată a aerului pe toată lungimea autobuzului. Autovehiculul având un sistem de frânare cu acţiune pneumatică a fost dotat cu EBS şi intarder în trei trepte, integrat în cutia de viteze şi acţionat manual sau prin pedală. De asemenea, autobuzul a fost echipat cu sistem de asistenţă la plecarea în rampă (hill holder). Postul de conducere este unul modern, care asigură un nivel ridicat de confort pentru şofer. Printre dotări amintim scaunul pneumatic, panoul de bord ajustabil împreună cu volanul, geamul electric, camere interioare şi exterioare. Transmisia automată ZF cu 6 trepte şi motorul Cummins cu 6 cilindri completează dotările noului autobuz urban Citiport. Bineînţeles, la standul Anadolu Isuzu nu putea lipsi Visigo, autocarul turistic de 9,5 m lungime şi până la 39 locuri. Alături de acest model, cu ocazia IAA, constructorul turc a prezentat o nouă variantă – Visigo Interurban. Acest autovehicul este destinat curselor regulate, are 9,5 m lungime şi este propulsat de un motor Cummins EURO 6, având o putere maximă de 254 CP, la 2.100 rpm. Visigo Interurban oferă o capacitate de până la 35 locuri pe scaune şi 12 locuri în picioare.
Autovehiculul este dotat cu lift pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi. Nu au lipsit din stand nici modelele Citibus, Turquoise, precum şi cele aparţinând Seriei Novo, toate fiind echipate cu motoare EURO 6. În cadrul IAA, standul Daimler se prezintă ca un miniorăşel, în care toate nevoile de transport sunt satisfăcute cu ajutorul numeroaselor soluţii expuse. La capitolul transport urban, actorul principal este, bineînţeles, Citaro, care îşi continuă povestea de succes aducând noi îmbunătăţiri. De exemplu, modelul articulat Citaro G poate fi acum echipat cu motorul instalat orizontal OM936h, cu şase cilindri în linie, cilindree de 7,7 l, 354 CP şi 1400 Nm. Masa redusă a noului motor şi spaţiul mai mic pentru instalare asigură o creştere a capacităţii de transport cu opt călători. La capitolul transport turistic şi nu numai, găsim modelul Mercedes-Benz Tourismo, care a sărbătorit 20 de ani de existenţă. Noi elemente vin să facă şi mai atractiv acest model – AEBS Advanced Emergency Braking System, Lane Assistant, la care se adaugă o nouă variantă de motorizare. Astfel, motorul OM 470 (428 CP şi 2.100 Nm) cu şase cilindri în linie este disponibil astăzi şi pentru modelele cu două punţi. Nu a lipsit nici Travego, mai sigur şi mai economic, cu spectaculoasele sale sisteme Active Brake Assist3 şi PPC (Predictive Powertrain Control). Prezentat la standul Iveco, noul Daily Minibus este disponibil în şapte variante, putând răspunde astfel unor nevoi de transport diverse, de la interurban, la turistic şi transport pentru elevi. Noul Daily Minibus oferă o nouă gamă de modele, cu ampatamente mai lungi, interior şi exterior redesenate şi un nou post de conducere pentru şofer. Autovehiculul este dotat cu sisteme de siguranţă de top, printre care amintim ESP (Electronic Stability Program) şi LDWS (Lane Departure Warning System), ce previne părăsirea involuntară a benzii de rulare.
Poziţia mai coborâtă a şoferului şi volanul având dimensiuni mai mici contribuie la o mai bună manevrabilitate şi un condus mai plăcut. Interiorul modern, sistemul de climatizare şi ventilaţie mai performant, precum şi suspensiile pneumatice îmbunătăţite contribuie la confortul călătorilor. Gama de modele Daily Minibus include o variantă de 6,1 t, cu ampatament de 4.100 mm şi capacitate de până la 22 de scaune, la care se adaugă şoferul şi ghidul. În plus, capacitatea de transport a bagajelor a fost majorată cu 30%. Noul Daily Minibus este disponibil în următoarele variante: Tourys, Line, Citys şi Pop. La stand a fost prezentat un 60C17 Tourys, având 7,5 m lungime (4.100 mm ampatament), 19+1+1 locuri şi 6,1 t masă totală. Autovehiculul este dotat cu un motor F1C 3.0 litri şi 170 CP. Dotările corespund din plin scopului maşinii, acela de a efectua curse turistice: geamuri duble, lumini individuale cu LED, sistem audio/video, cu DVD şi monitor LCD de 17”, porturi USB pentru pasageri, frigider… Modelul Crossway Low Entry (LE), de 13 m, prezent, de asemenea, în standul Iveco, oferă 45 de scaune şi este echipat cu un motor Tector 7, ce dezvoltă 285 CP. Gama Crossway Euro VI este una versatilă oferind numeroase soluţii pentru transport de la interurban la cel şcolar. Sunt disponibile trei variante de lungime (10,8 m, 12 m şi 13 m) şi cinci versiuni: LE (Low Entry), pentru transport urban şi interurban; Pop, exclusiv pentru transportul elevilor (ajunge până la 63 de locuri în varianta de 13 m); Line, pentru curse interurbane pe distanţe scurte şi medii; HV (High Value), echipat pentru un confort ridicat; Pro, combină confortul cu buna accesibilitate. Datorită versatilităţii, precum şi costurilor reduse de operare, Crossway Euro VI este prezentat de către constructor ca fiind un autovehicul foarte profitabil – „money maker”. Karsan atacă piaţa europeană cu produse de nişă, capabile să se adapteze cu precizie nevoilor clienţilor săi. Autobuzul urban Atak cu podea coborâtă şi 8 m lungime oferă o capacitate de transport de până la 58 de pasageri, iar accesul persoanelor cu dizabilităţi se realizează cu ajutorul unei rampe. Karsan Star este destinat curselor turistice scurte şi medii sau transportului regulat. Are 8 m lungime şi o capacitate de 31 de călători. Spaţiul pentru bagaje este de 4,25 mc. Constructorul promite pentru acest model costuri foarte reduse de operare. Şi pentru a demonstra că se poate şi mai mic, constructorul turc a adus la IAA şi modelul Jest, autobuz urban de 6 m lungime, cu podea coborâtă. Karsan a dezvoltat deja o reţea de vânzări în 19 ţări, inclusiv România. MAN Lion’s City GL CNG a primit titlul de „Bus of the Year 2015“, fiind apreciat pentru eficienţă în materie de consum, protecţia mediului, precum şi pentru un concept interior modern, ce permite transportul unui număr mare de călători. Motorul EURO 6 CNG ce echipează autobuzul reprezintă o soluţie ecologică pentru transportul public. În situaţia în care este alimentat cu biogaz sau e-gas, acest autobuz articulat devine practic neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon. MAN Lion’s City GL CNG are 18,75 m şi poate transporta până la 142 de călători. Accesul se realizează prin cinci uşi duble. Autobuzul este dotat cu trei scaune retractabile, controlate de către şofer. Astfel, în cazul unor fluxuri mari de călători, spaţiul pentru pasagerii în picioare poate fi mărit. MAN dispune de un portofoliu larg de autobuze destinate transportului urban, de la 12 m la 18,75 m lungime, cu două, trei şi cinci uşi pentru acces şi numeroase motorizări diesel, hibrid sau pe gaze naturale. La standul MAN au putut fi admirate modele precum Lion’s City GL Bus Rapid Transit, destinat fluxurilor mari de călători, Lion’s City L LE CNG, o alternativă mai curată şi mai eficientă, şi Lion’s City Hybrid, ce economiseşte până la 30% carburant. Bineînţeles, de la IAA nu puteau lipsi autocarele MAN şi Neoplan. Iar o dată cu acestea, constructorul german a prezentat în premieră sistemul controlat prin GPS de cruise control, MAN EfficientCruise. Emergency Brake Assist (EBA) este de asemenea un sistem disponibil pentru toate autocarele MAN şi Neoplan. MAN EfficientCruise permite şoferului să aibă o conduită anticipativă şi eficientă în timpul condusului, analizând diferenţele de nivel ale drumului cu ajutorul GPS şi a hărţilor topografice. Astfel, viteza poate fi adaptată corespunzător pentru un consum optim. Consumul de carburant poate fi redus cu până la 6%. Tot cu ocazia IAA, constructorul a anunţat că binecunoscutul model supraetajat Neoplan Skyliner va fi disponibil în varianta EURO 6 începând cu iunie 2015. Otokar a prezentat la Hanovra gama sa largă de autobuze şi autocare, de la 7 m la 12 m lungime. Cifrele arată bine pentru producătorul turc. În 2013, a înregistrat o creştere a veniturilor de 40%, iar exporturile au ajuns la aproximativ 117 milioane USD. Autobuzele Otokar sunt comercializate în 40 de ţări, majoritatea în Europa, unde vânzările au crescut cu 25%. Unul dintre motivele ce stă în spatele acestor rezultate este acela că echipa de ingineri Otokar care se ocupă cu proiectarea vehiculelor beneficiază de un software propriu pentru design, precum şi de facilităţi pentru cercetare-dezvoltare şi testări. Aproximativ 4% din veniturile anuale sunt investite în acest centru. Vehiculele Otokar sunt proiectate pentru a fi „simple şi funcţionale“, ţintind costuri reduse de operare, flexibilitate şi, astfel, o eficienţă ridicată. La standul Otokar, autobuzul Kent C, de 12 m, a fost echipat în premieră cu un motor Cummins EURO 6. Acesta dezvoltă o putere maximă de 280 CP la 2.100 rpm. Transmisia este Voith DIWA 864.5. Vectio C este un autobuz de 9 m, low entry, echipat cu motor MAN D 0836 LOH 73 Euro 6, ce dezvoltă 250 CP la 2.300 rpm. Autovehiculul are o transmisie Voith Diwa 6 şi oferă 23 de scaune + 7 (pliabile) + 27 locuri în picioare + 1 şofer. Navigo U SH oferă o capacitate de 33+6+1 locuri. Scaunele sunt prinse pe şine, putând fi scoase. Astfel, interiorul poate fi amenajat în numeroase moduri. Un sistem cu lift facilitează accesul persoanelor cu dizabilităţi. Autobuzul are o lungime de 7.721 mm şi este echipat cu un motor CUMMINS ISBe4.5 EURO 6, ce dezvoltă 180 CP la 1.200 rpm. O nouă versiune VIP, de 8,4 m, a Navigo T a fost lansată cu ocazia IAA. Pasagerii vor beneficia de un confort deosebit pe cele 20+1+1 scaune, acestea având o distanţă de 750 mm între ele. Noul model este echipat cu motor Cummins EURO 6, de 180 CP şi cuplu maxim de 700 Nm la 1.200 rpm. Transmisia automată este Allison. La stand a fost prezent şi Vectio T, un autocar turistic de 10 m şi capacitate de 34+1+1 locuri, echipat cu motor MAN D 0836 LOH 72 EURO 6, ce dezvoltă 290 CP la 2.300 rpm. Scania oferă o gamă completă de autobuze şi autocare EURO 6. Prin versiunea hibrid a modelului Scania Citywide LE, constructorul suedez realizează un nou pas important către transportul neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon, certificând acest autovehicul pentru utilizarea biodiesel-ului. Gama Scania Citywide cuprinde autobuze între 10,9 m şi 18,1 m şi motorizări cu puteri între 250 şi 360 CP. Modelele cu 320 CP şi 360 CP pot utiliza biodiesel. De asemenea, sunt disponibile motoare pe gaz cu puteri de 280 şi 320 CP. Scania Touring HD este oferit în trei variante de lungime, între 12 şi 13,7 metri. Motorizările disponibile sunt de 360, 410 şi 450 CP, ultimul pentru utilizarea de biodiesel. Noul model cu două punţi şi lungime de 12,9 metri reprezintă o soluţie interesantă şi economică pentru operatori, oferind capacitate superioară de transport fără a scădea confortul pasagerilor. „Semnul excelenţei“ este noul motto al Setra, care a prezentat la IAA o gamă largă de autovehicule aparţinând celor trei serii MultiClass, ComfortClass şi TopClass. Printre acestea, s-au numărat patru premiere mondiale: Setra MultiClass400 LEbusiness, un autobuz low-entry proiectat să fie cât mai eficient, Setra ComfortClass500MD, şi din seria ComfortClass500HD, S511HD club bus şi S519HD, ce oferă un număr impresionant de scaune. Setra S516HDH a oferit imaginea confortului pe care o poate asigura TopClass500. Nu a lipsit nici modelul supraetajat TopClass S431DT. Noile modele Setra ComfortClassMD reprezintă o nouă familie de autobuze în cadrul seriei ConfortClass 500. MD reprezintă simbolul pentru Mid-Decker (înălţime medie a podelei). Autovehiculele combină confortul autocarelor turistice cu o caroserie mai joasă, având o înălţime de 3,56 m. Noua familie cuprinde modelele S515MD (12,3 m lungime) şi S516MD (13,1 m lungime). S 516 MD poate oferi o capacitate maximă de 59 de scaune. Lansarea noului Urbino a reprezentat marea atracţie a standului Solaris, iar producătorul polonez a decis să prezinte în acelaşi timp varianta de 12 m, precum şi cea de 18 m, articulată. Astfel, noile Urbino 12 şi Urbino 18 sunt disponibile pentru a fi comandate. Noile autobuze vor intra în producţie la începutul anului viitor. Mai robust, dar totodată mai uşor, noul Urbino are un design complet nou, mai modern. Practic, constructorul polonez s-a concentrat pe îmbunătăţirea calităţilor unui autobuz care deja şi-a demonstrat din plin calităţile pe piaţa europeană. Caroseria este realizată din materiale noncorozive, la fel ca în cazul modelului precedent, însă noul Urbino beneficiază de o reducere semnificativă a masei. Conexiunile dintre profilele de oţel orizontale şi verticale au fost redesenate şi întărite. Pentru podea a fost utilizată o combinaţie între foi de oţel inoxidabil şi lemn stratificat. Foile de oţel fac parte integrantă din şasiu şi contribuie la întărirea caroseriei. Spaţiul destinat motorului a fost conceput astfel încât să permită echiparea cu diferite modele şi implicit diferite dimensiuni. Ambele motoare ce echipează noul Urbino, DAF MX-11 (PACCAR), precum şi Cummins ISB6.7E6, corespund normelor de poluare EURO 6. Cummins va livra de asemenea motorul ISLG8.9E6 alimentat cu gaz natural comprimat (CNG).
Totodată, noul autobuz a fost proiectat pentru a putea fi echipat cu motorizări hibrid diesel-electric sau pur electrice. Autovehiculul va fi disponibil şi în varianta de troleibuz, Trollino. Masa redusă va asigura, conform declaraţiilor constructorului, o scădere a consumului de carburant de aproximativ un litru la 100 km. De asemenea, masa a fost mai bine distribuită pe cele două punţi. Schimbările au asigurat o creştere a numărului de pasageri ce pot fi transportaţi. Şi confortul s-a îmbunătăţit prin lipsa vibraţiilor la interior şi reducerea zgomotului, la 74.8 dBA. Pe lângă spaţiul liber mai mare în interior, călătorii vor aprecia uşile mai late şi mai înalte. Lăţimea standard a uşilor este de 1.230 mm, iar o variantă cu 20 mm mai lată este posibilă opţional. Luminile LED sunt utilizate atât la interior cât şi pentru toate lămpile exterioare. Postul de conducere, înălţat cu 50 mm, este mai ergonomic, inclusiv datorită bordului touch-screen. Temsa şi-a concentrat atenţia pe echiparea autovehiculelor sale cu noile motoare EURO 6, demonstrând încă o dată intenţiile faţă de piaţa europeană. Astfel, constructorul turc a expus în stand modelele LD 12, HD 12, LF 12 şi MD9. Reprezentanţii Temsa au arătat că segmentele pe care sunt puternici în Europa sunt interurbanul şi transportul elevilor, iar seria LD a fost proiectată pentru acest tip de transporturi. Totodată, Temsa a anunţat mutarea centrului logistic european în Austria, într-un spaţiu mai mare, care va deservi mai eficient nevoia de piese de schimb a clienţilor din Europa. Volvo a lansat autobuzul electric hibrid. Prin tehnologia de reîncărcare a bateriilor Volvo 7900 Electric Hybrid obţine o reducere de până la 75% a consumului de carburant şi implicit a emisiilor de CO2, faţă de un autobuz clasic, diesel. Întregul consum de energie este redus cu 60%.
Volvo 7900 Electric Hybrid merge în modul electric, silenţios şi fără emisii, în medie, 70% din cursă. Autovehiculul oferă multă flexibilitate, putând rula în modul electric în zonele selectate, în rest funcţionând ca un autovehicul hibrid. Reîncărcarea bateriilor la capătul staţiilor durează 6 minute. Producţia de serie este programată să înceapă la începutul lui 2016. Trei asemenea autobuze au fost deja testate în Gothenburg în ultimul an, iar din această toamnă, pentru următorii doi ani, opt Volvo Electric Hybrid vor fi utilizate în transportul public în Stockholm. Acest test face parte din ZeEUS, un proiect UE desfăşurat în şase ţări europene. Autobuzul este echipat cu un motor electric alimentat de baterii lithium şi are, de asemenea, un mic motor diesel. Poate rula aproximativ 7 km doar electric, având caracteristici clasice de autobuz urban – 12 m lungime, capacitate de 95 de pasageri. Motorul electric Volvo I-SAM dezvoltă o putere de 150 kW şi un cuplu maxim de 1.200 Nm.