Spațiile industriale au evoluat. Au devenit sustenabile, iar cei care sunt avansați pe acest drum produc deja curent electric. Care sunt, însă, următorii pași pentru ca vehiculele comerciale electrice să își încarce bateriile, în perioada în care sunt derulate operațiuni la depozit? La întrebările noastre a răspuns cu ocazia conferinței ZIUA CARGO, de la Poiana Brașov, Andrei Bentea, senior leasing officer CTP România.
ZIUA CARGO: Infrastructura reprezintă un element extrem de important. Suntem pregătiți să oferim soluții în centrele logistice moderne?
Andrei Bentea: Infrastructura energetica este un element esențial pentru atingerea obiectivelor de sustenabilitate pe care ar trebui să le aibă orice companie, iar CTP, ca proprietar a peste 2.400.000 mp de spații destinate depozitării și producției, întreprinde toate demersurile pentru a oferi clienților săi toate premisele pentru îndeplinirea acestor obiective.
Am depășit perioada de pregătire și am implementat, deja, surse regenerabile de producere a energiei electrice, în două dintre cele mai mari parcuri pe care le deținem, lângă București.
Clienții noștri beneficiază, în acest fel, de o sursă de energie regenerabilă și trasabilă în mod direct, de reducere a amprentei de carbon, de reducere a pierderilor din rețea, care se traduce în aproximativ 8-10% reducere din factura de curent din centrala solară.
În momentul acesta, CTP produce curent electric?
Da. CTP are o capacitate de producție, în acest moment, de 11 MWp și ținta este de a atinge pragul de 16 MWp până la finalul T3 2023.
Ați realizat sisteme de încărcare pentru clienții CTP?
Da, avem stații de încărcare instalate în proiectele noastre, în CTPark Bucharest, la Clubhaus în CTPark Bucharest West, la BUW 20/21 cea mai mare clădire monobloc (fără partiții) din România, în CTPark Bucharest North, împreună cu Sezamo, clientul nostru, care are o flotă întreagă de mașini electrice de transport, și continuăm instalarea de stații de încărcare astfel încât să susținem transportul „verde” și să reducem, în ansamblu, amprenta de carbon – a noastră și a clienților noștri.
Care este drumul, din momentul în care cineva decide că are nevoie de astfel de sisteme, până când prizele sunt disponibile?
Dacă ne referim la sistemele de încărcare, este foarte simplu, doar că rețeaua electrică trebuie să fie pregătită pentru a duce o astfel de încărcare. Parcurile noastre logistice sunt echipate cu rețele moderne și care sunt pregătite, în perspectiva în care instalăm sisteme de încărcare pentru vehicule electrice – fie ele stații de încărcare obișnuite sau rapide. Este mai dificil atunci când sunt necesare întăriri de rețea electrică și puterea instalată nu este corespunzătoare. Cel mai dificil este să alegi tipul de sistem pe care să îl instalezi, pentru că, în România, experiența cu stațiile de încărcare este limitată – dar aceasta este frumusețea de a face parte dintr-un grup extins la nivelul întregii Europe, pentru că ne ajută experiența colegilor din Cehia și, mai ales, a celor din Olanda.
Este fezabil ca, în viitor, atunci când camioanele ajung la încărcat sau descărcat, să poată fi reîncărcate?
Daca privim puțin spre vestul Europei, putem vedea tendința clară ca segmentul de „last mile delivery”, cel puțin, să fie deservit de camioane electrice; putem vedea orașe ca Paris, Frankfurt, care au interzis livrarea în centrele orașelor prin modalități convenționale (camioane echipate cu motoare diesel), astfel, livrarea pe timpul zilei cu ajutorul camioanelor electrice devenind o necesitate. Acest lucru se va întâmpla, într-un orizont de timp probabil nu foarte îndepărtat, și în România, astfel încât fenomenul va trebui, cu siguranță, să fie luat în calcul de către logisticieni. Alimentarea cu energie în timpul încărcării sau a descărcării poate duce, cu siguranță, la optimizarea timpului de lucru al șoferilor.
Poate deveni CTP un furnizor, în această direcție?
Bineînțeles. Ceea ce încercăm să facem, în permanență, este să fim înaintea tendințelor sau să generăm chiar tendințe noi. Este o mare satisfacție faptul că am dat tonul la centralele fotovoltaice de acoperiș printre dezvoltatorii imobiliari din segmentul logistic și chiar asta și vrem, să fim un model și să fim urmați de toți competitorii noștri, pentru un mediu mai curat.
Alexandru STOIAN
alexandru.storian@ziuacargo.ro