La inceputul lunii decembrie, Institutul de Formare Profesionala in Transporturi Rutiere a organizat, timp de patru zile, un seminar de siguranta rutiera, eveniment ce demonstreaza inca o data un nivel inalt de profesionalism. Intr-o lume in care nevoia de documente domina in fata celei pentru cunostinte reale, IFPTR a devenit un suport in procesul de profesionalizare a transporturilor, oferind cursuri teoretice precum si practice pentru cei care activeaza in acest domeniu.
Fara indoiala, este tot mai putin loc pentru greseli in transporturi si, astfel, creste nevoia detinerii unor cunostinte certe privind legislatia si bunele practici in domeniu.
„Datoria noastra, ca entitate de formare, este aceea de a crea produse pe piata in materie de formare profesionala, care sunt pragmatice si, in consecinta, eficiente. Astfel, apare sansa de a acoperi lipsurile ce survin o data cu pregatirea continua obligatorie. De exemplu «Profi training» nu a aparut din ratiuni comerciale, ci din nevoia de profesionalizare. Produsele noastre inarmeaza soferii cu cunostintele indispensabile in materie de arimare, de conducere economica, de gestiunea timpilor de conducere si odihna, de transport de marfuri periculoase, ceea ce reprezinta o aprofundare a cunostintelor teoretice pentru evitarea incidentelor si, implicit, securizarea transporturilor“, a afirmat Sandor Gabor, presedinte IFPTR.
Arimare, ADR, eco-drive…
La seminarul organizat la Sambata de Sus, Judetul Brasov, au participat 92 de coordonatori de programe de pregatire profesionala si lectori din cadrul IFPTR.
Seminarul s-a inscris in programul de pregatire si perfectionare continua a lectorilor care activeaza in cadrul IFPTR, si a avut ca scop imbunatatirea continutului si metodologiei in materie de organizare si desfasurare a procesului de formare profesionala.
„Este un seminar la care participa toti lectorii din tara ce asigura pregatirea conducatorilor auto profesionisti, atat la trainingurile de perfectionare, cat si la cele care cuprind aplicatiile practice aferente pentru pregatirea continua a soferilor. Ne-am concentrat pe trainingurile care sunt de actualitate pentru soferi precum arimarea marfurilor si conducerea economica. Rostul discutiilor este acela de a releva cateva aspecte de continut la adresa lectorilor, pentru ca acestia, la randul lor, sa aiba acele notiuni de baza ce sunt indispensabile pregatirii soferilor“, a aratat Sandor Gabor.
Printre subiectele abordate, s-au numarat: exercitiul implementarii in procesul de pregatire si perfectionare a soferilor si consilierilor ADR a Amendamentelor din 2011 la Acordul ADR; structurarea si aprofundarea tematica a continuturilor referitoare la timpii de conducere si de odihna – raportat la dispozitiile Regulamentului 561/AETR; prezentarea rezultatelor experimentale si a studiilor efectuate de IFPTR in domeniul arimarii marfurilor, vizand metodologia si abordarea procedurala pragmatica a indeplinirii conforme a sarcinilor de verificare, incarcare si fixare a marfurilor/coletelor transportate; metodologia organizarii si desfasurarii aplicatiilor practice aferente cursurilor ADR si trainingurilor de arimare a marfurilor; prezentarea continuturilor relevante ale programelor Profi-Training, cu accent deosebit pe metodologia aplicarii personalizate a trainingurilor de conducere economica Eco-Drive, organizate la sediul firmelor de transport.
Pe langa complexitatea informatiilor si dinamica prezentarii (partea teoretica s-a impletit cu cea practica si testele) este remarcabila pasiunea aratata de participanti (lectorii IFPTR), dorinta de a organiza cursuri la sfarsitul carora cei care le-au parcurs sa detina minimul de cunostinte pentru a se putea descurca la locul de munca.
Cursurile optionale castiga teren
Pentru a putea oferi cu adevarat sansa profesionalizarii celor implicati in transporturi, IFPTR a dezvoltat programe optionale de pregatire, printre ele numarandu se cursuri de arimare a marfurilor si de conducere economica.
„Programa de pregatire in ceea ce priveste arimarea marfurilor si conducerea economica sunt domenii detinute in exclusivitate de IFPTR. Ne bucura faptul ca patronatul, din ce in ce mai mult, recunoaste utilitatea acestor cursuri care le completeaza pe cele obligatorii. Speram ca in 3-5 ani aceste cursuri sa devina foarte cautate, fiind prin excelenta traininguri cu aplicatii practice care satisfac exigentele minime in privinta desfasuratorului unei instruiri la adresa soferilor. Pe langa pregatirea teoretica, prin care se contureaza anumite preferinte de judecata, sa treaca si la aplicatii practice a cunostintelor acumulate si, astfel, soferii sa retina ceea ce trebuie sa faca raportat la arimarea marfurilor sau pentru a adopta un stil de conducere economica si ecologica. Soferii pot astfel traduce, in practica, cunostintele teoretice acumulate, fiind asistati de traineri“, a explicat presedintele IFPTR.
Sandor Gabor, presedinte IFPTR:
Cresterea interesului pentru cursurile optionale intervine sub doua aspecte. Primul, mai putin imbucurator, survine dupa un incident inregistrat la arimarea marfurilor. Al doilea aspect este legat de satisfactia celor care deja au participat la un asemenea curs si care impartasesc experienta avuta catre alti patroni si soferi.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro