Implementarea cu succes a unui soft este legată de calitatea echipei care dezvoltă și implementează soluția, dar și de capacitatea beneficiarului de a alege produsul corect și a integra soluția în propria activitate. Am discutat cu Ștefan Nedeluș, director general Novasoft, și cu Adrian Boncică, director comercial, despre apariția unui proiect Business Software dedicat industriei transporturilor, ce propune un nou concept, care să asigure creșterea productivității firmelor și apoi, trecerea la nivelul următor.
ZIUA CARGO: Ce este Synergo?
Ștefan Nedeluș: Proiectul Synergo a fost inițiat din necesitatea identificată pe piață de a oferi soluții care să răspundă nevoilor și provocărilor din industria de transport și logistică. Este o soluție nouă, dezvoltată într-o tehnologie avansată, la care lucrăm de doi ani. Softul este, deja, utilizat de câteva companii și la altele este în curs de implementare.
Suntem o echipă cu o experiență importantă, acumulată în peste 20 de ani de implementare a soluțiilor software în industria de transport și logistică. Înainte de înființarea Novasoft, am participat la peste 300 de proiecte implementate în această industrie.
Mai mult decât implementarea unui soft, Synergo își propune să depășească granițele operaționale și, dincolo de o soluție software clasică, urmărim zona de analiză de business, să punem în valoare competențele pe care echipa noastră le are, în avantajul companiilor de transport și logistică, să aducem plus valoare în optimizare de procese, setare de roluri și responsabilități, optimizare de fluxuri operaționale… Practic, țintim să creștem nivelul companiilor cu care colaborăm atât în zona operațională, cât și pe partea de vizibilitate și control, identificare a pierderilor și creșterea rentabilității.
Viziunea noastră este să reușim să migrăm, în următorii trei ani, cel puțin 100 de companii de transport, din România, de la un management axat pe operațional, la unul orientat către performanță.
Companiile trebuie să își evalueze obiectiv stadiul actual și să manifeste o dorință clară de a evolua către următorul nivel de performanță. Nu este o schimbare ușor de realizat, însă, odată conștientizată nevoia, se poate realiza treptat. Nu schimbăm stilul de lucru imediat, ci treptat, astfel încât să atingem obiectivele propuse.
Țintiți un anumit tip de clienți?
Adrian Boncică: Clientul nostru este o companie ambițioasă, care dorește să își rezolve provocările actuale, precum și să își construiască un avantaj competitiv durabil, sprijinit de tehnologie avansată și de un management eficient. În plus, clientul nostru își dorește să crească vizibilitatea și controlul asupra tuturor operațiunilor sale. Acest lucru include monitorizarea detaliată a indicatorilor de management și control, atât pentru activitățile interne, cât și pentru relațiile cu clienții, ceea ce le permite să-și să îmbunătățească continuu performanța.
O perioadă de consultanță înaintea începerii implementării soluțiilor software este esențială.
Setăm nivelul de business la care se află respectiva companie și alegem împreună soluția potrivită pentru a atinge nivelul următor, astfel încât să nu riscăm să ne ducem într-o soluție mai complexă decât au nevoie beneficiarii.
Dezvoltarea se face treptat, trecerea de la un nivel la altul este controlată și important este să avem vizibilitate, control și măsură. În momentul în care avem cele trei elemente, putem să mergem către performanță.
Rămâneți alături de client și după implementare?
Procesul nu se încheie odată ce soluția este implementată; de fapt, acesta abia începe. Nu implementarea, ci adopția unui nou sistem reprezintă, de cele mai multe ori, punctul vulnerabil. Iar, cu Synergo, nu urmărim doar adopția, urmărim performanța! Obiectivul nostru este să facem lucrurile împreună, să ne asigurăm că transportatorii cu care lucrăm devin diferențiatori, în piața lor”.
Care sunt principalele atuuri?
Synergo este mai mult decât o soluție software. Se adresează nevoilor companiilor de transport și, de aceea, nu transportatorul este cel care se pliază pe ceea ce oferă softul, ci instrumentele de lucru vor fi setate pe nevoile fiecăruia.
Proiectul Synergo vine, de asemenea, cu analiza de business premergătoare implementării. Novasoft funcționează ca un integrator de soluții și servicii. Experiența acumulată în acești ani este valorificată alături de clienții noștri. Astfel, ne este la îndemână să identificăm nevoile pe care le au transportatorii, setăm împreună obiectivele companiei pe termen scurt și mediu și vom implementa soluțiile care să se plieze pe nevoia imediată a firmei și pe etapa următoare de creștere. Astfel, asigurăm predictibilitate pe termen mediu și lung.
La rândul vostru ați gândit un sistem de lucru optimizat…
Pentru a avea un business sănătos trebuie să ai o infrastructură solidă, un flux operațional sustenabil și o cultură organizațională bazată pe niște valori care să meargă în zona de performanță – responsabilitate, asumare, respect, inițiativă.
Așa am construit noul business, cu care vrem să facem diferența în piață și aceste elemente vor sta la baza calității serviciilor noastre. Am implementat un sistem de management bazat pe indicatori de performanță, care asigură un echilibru între gestionarea optimă a activității operaționale și strategia de creștere. De asemenea, am setat obiective de creștere, pentru a dezvolta Synergo la noi dimensiuni. Cercetăm nevoile pieței, le analizăm și, apoi, le punem în practică. Astfel, vom dezvolta continuu soluții performante pentru partenerii noștri.
Putem realiza un top al problemelor care vor fi ameliorate de Synergo?
Orice business are spațiu generos pentru optimizare. În transporturi, primul lucru care trebuie îmbunătățit este vizibilitatea și controlul. O comparație bună ar fi cu a merge noaptea cu mașina cu farurile stinse și, din păcate, sunt mulți transportatori în această situație. Lipsesc uneori chiar lucruri de bază – evidența curselor, deconturilor, cheltuielilor, consumuri, kilometrii efectuați pe gol… Și ajungem la aspecte mai complexe – analiza ponderii costurilor în structura de venit, venit raportat la cost/km…
Cu cât aprindem mai multe lumini în direcția noastră de mers, cu cât crește vizibilitatea și controlul, avem mai multă predictibilitate și putem să luăm decizii corecte și să atingem performanța.
O altă problemă greu de rezolvat este legată de calitatea resurselor cu care lucrezi. Iar aici competența resursei umane este esențială. Înainte de a implementa softul, trebuie făcut ceva în acest sens, inclusiv prin îmbunătățirea culturii organizaționale.
Redundanța muncii reprezintă o altă problemă importantă. În foarte multe cazuri se muncește mult și ineficient, provocând numeroase frustrări atât la nivel de top management, cât și operațional. Oamenii ajung să muncească foarte mult, însă productivitatea este foarte jos. Prin automatizări de procese și fluxuri operaționale, putem crea un mediu în care oamenii pot veni cu plăcere la muncă, iar nivelul de stres scade foarte mult. Sunt oameni care au devenit specialiști pe zona lor de activitate, însă nu au timp să își aplice competența, pentru că sunt prinși în activități operaționale.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro