Odată liberalizat, transportul național va intra într-o nouă dinamică, iar operatorii vor trebui să facă față noilor provocări. Continuăm alături de Daniel Micu, consultant în transporturi, analiza aspectelor care vor avea un impact semnificativ.
Și trecem direct la curățenie…
Obligatoriu, mijlocul de transport trebuie să fie curat.
Acesta este un aspect principal, care lasă de dorit, la acest moment, în transportul național. Este absolut obligatoriu ca autobuzele să se prezinte într-o stare impecabilă de curățenie la plecarea în cursă, ca șoferul să se implice și să implice pasagerii în menținerea curățeniei pe perioada cursei, astfel încât șoferul să aibă cât mai puțin de lucru la momentul sosirii în stația finală, pentru pregătirea cursei de retur.
Locuri rezervate?
„Este o cerință obligatorie, toate aplicațiile de rezervări de bilete permit să îți alegi locul, în momentul în care faci rezervarea, și este obligatoriu ca locurile să fie numerotate”, a arătat Daniel Micu. Wi-Fi este o opțiune bună, deși nu mai este un punct de atracție pentru mulți pasageri. Nu pentru că navigarea pe internet ar fi devenit neinteresantă, ba din contră, dar acum sunt foarte mulți operatori de telefonie mobilă care oferă abonamente accesibile, cu date mobile incluse. În plus, s-a constatat că, atunci când mai mulți pasageri se conectează la același router instalat în autobuz, viteza scade, iar navigarea greoaie creează un disconfort pentru utilizatori.
Prize da, măsuțe nu…
„Marea majoritate a producătorilor vin acuma cu prize USB sau USB tip C la scaune, fiindcă majoritatea pasagerilor folosesc device-uri mobile și au nevoie să le poată reîncărca. Măsuțele ar putea să lipsească, fiindcă acestea mai mult încurcă, pe distanțe scurte, și nici nu este indicat să se mănânce în mașină”, a afirmat consultantul în transporturi.
Spațiul de bagaje este, de asemenea, important și majoritatea autobuzelor care sunt, la momentul acesta, pe piață oferă spațiu suficient de bagaje pentru cursele interjudețene. Cala de bagaje este obligatorie, alături de spațiile destinate bagajelor de mână din interiorul mașinii. Etichetarea de către șofer a bagajelor depuse în cala autobuzului și organizarea spațiilor destinate bagajelor în funcție de stațiile de coborâre, deși sunt, la prima vedere, activități neimportante și care fac „viață grea” șoferilor, pot constitui plusuri semnificative în confortul și încrederea pasagerilor.
Toaleta nu este necesară în autovehicul – sunt curse scurte și autogările sunt obligate, pentru omologare, să aibă grupuri sanitare. În plus, și trebuie să recunoaștem acest lucru, nivelul de cultură și civilizație al unora dintre pasageri, precum și lipsa totală a dotărilor necesare pentru golirea și igienizarea toaletelor din autobuze, vor face inevitabil din toaletă un element de disconfort pe perioada călătoriilor.
Serviciu de catering?
„Pasagerii sunt foarte eterogeni și nu poți spera să-i mulțumești pe toți. Tot timpul vor fi comentarii… Pe de altă parte, consumul de alimente în autobuz ar trebui evitat. Tot din considerente de civilizație, confort și respect pentru ceilalți pasageri. Aș recomanda varianta pe care am văzut-o în Turcia, unde un pahar cu apă este tot timpul la îndemâna călătorilor în autobuz. Ar putea fi apă pre-îmbuteliată în pahare de plastic (modelul turcesc). Pentru perioada de vară, este necesar și binevenit un frigider. La nevoie, un pahar cu apă mai reduce din disconfortul produs de o eventuală lipsă de capacitate a instalației de aer condiționat”, a recomandat Daniel Micu.
Alegerea stațiilor
Aici va trebui ca operatorii să se adapteze și în funcție de legislație. Însă ar fi indicat să caute și să li se permită să utilizeze stații care să asigure rapiditate la îmbarcare/debarcare și accesibilitate la rețeaua de transport în localitatea unde are loc oprirea. Nu neapărat autogări, însă, bineînțeles, fără compromisuri la capitolul siguranță și confort.
Principiul respectat – simplu, sigur (cel mai important!) și accesibil.
Curse scurte sau lungi?
Liberalizarea înseamnă că putem gândi liber configurarea traseelor.
„O abordare optimă ar fi colaborarea între operatorii de transport. Un operator poate gândi dezvoltarea unei rețele de trasee care să nu depășească 3-4 ore ca timp de execuție. Iar această rețea ar putea fi interconectată cu cea dezvoltată de alți operatori aflați în localitățile de destinație”, a arătat Daniel Micu.
Pasagerii vor avea, astfel, la îndemână legături utile, iar costurile de operare și controlul transportatorilor asupra propriilor operațiuni se mențin la un nivel optim. Prin colaborarea dintre transportatori și implicarea platformelor de vânzare de bilete, se pot crea hub-uri în anumite localități importante, hub-uri care să ducă la optimizarea costurilor, fără a se face rabat de la siguranța, calitatea și confortul călătoriilor.
„Distanța ideală între aceste hub-uri consider că este cea care poate fi acoperită cu un singur șofer, adică aproximativ 300 de kilometri în jurul sediului. Bineînțeles că există și varianta cu schimbarea șoferilor pe traseu, care permite acoperirea unor distanțe mai mari, dar aceasta aduce după sine complicații în organizare, care trebuie luate în calcul.”
Platformele online de vânzare a biletelor pot facilita asemenea colaborări și configurări optime pentru programul de transport. Iar utilizarea platformelor de vânzare a biletelor devine cu atât mai importantă în situația liberalizării.
Cum construim imaginea?
Aceasta este una din marile probleme ale pieței de transport din România. „Operatorii de transport au rămas blocați în trecut, în ceea ce privește site-urile, promovarea și prezența pe platformele de vânzare. Recomand o combinație între site-ul propriu (unde dai toate informațiile despre companie, cu tot ceea ce faci, cu facilități și oferte speciale etc.) și o platformă de vânzare bilete, care să poată fi accesată direct din site-ul companiei. Nu trebuie să ai programul propriu de vânzare, putând să-ți vinzi, fără probleme, bilete prin aceste platforme. Sunt, în acest moment, în România, mai multe platforme funcționale de vânzare de bilete de călătorie, platforme care se dezvoltă continuu, oricare dintre acestea sau, de ce nu, toate la un loc, oferind condiții optime de promovare și vânzare a serviciilor de transport persoane, precum și o vizibilitate mărită în mediul on-line. Costurile sunt, cu siguranță, mult mai mari dacă dezvolți un program propriu în detrimentul prezenței pe aceste platforme”, a subliniat Daniel Micu.
Puteți citi primul capitol al analizei AICI
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro