În Europa, au fost raportate, deja, primele controale și amenzi pentru șoferii care nu au înregistrat activitățile de încărcare și descărcare a mărfii. Deși amenzile pentru șoferi sunt controversate, este de așteptat ca acest tip de controale să se generalizeze, din 2025.
Regulamentul (UE) 165/2014 despre echipamentele de înregistrare din transportul rutier setează caracteristicile de bază ale tahografelor și principiile pentru utilizarea acestora în Uniunea Europeană.
Tahografele digitale sunt echipamente care pot înregistra și stoca activitatea șoferilor, într-o manieră exactă și sigură. Șoferul trebuie să introducă în tahograf un card personal cu microcip, înainte de a începe să conducă. Cardul personal stochează activitatea de condus și garantează că informația poate fi ușor accesată de autoritățile de control.
Tot mai inteligent
Începând din iunie 2019, o nouă generație de tahografe, așa-numitele tahografe inteligente, sunt instalate pe camioanele și autobuzele noi. Tahograful inteligent păstrează funcționalitățile generației precedente de tahografe digitale, la care se adaugă instrumente suplimentare de comunicare, precum poziționarea GNSS (Global navigation satellite system) și transmiterea în timp real a informațiilor către autoritățile de control.
Din august 2023, se folosește o nouă versiune de tahograf inteligent, a doua, care încorporează noi funcționalități, precum înregistrarea trecerii frontierelor sau detectarea poziției vehiculului în timpul activităților de încărcare și descărcare. Scopul principal este de a verifica mai ușor respectarea legislației UE privind cabotajul și detașarea șoferilor.
Înaintea introducerii tahografului inteligent de a doua generație, Regulamentul (UE) 165/2014 a fost și el modificat, prin Regulamentul 1054/2020. Acesta prevede, la articolul 8, paragraful 1, următoarele: „Pentru a facilita verificarea respectării legislației relevante, poziția vehiculului se înregistrează în mod automat în următoarele puncte sau în cel mai apropiat punct de astfel de locuri, atunci când semnalul prin satelit este disponibil:
- locul de începere a zilei de lucru
- de fiecare dată când vehiculul trece frontiera unui stat membru
- de fiecare dată când vehiculul desfășoară activități de încărcare sau descărcare
- la fiecare trei ore de durată cumulată de conducere
- locul de încheiere a zilei de lucru”.
Majoritatea acestor cerințe sunt respectate automat sau cu o simplă confirmare din partea șoferului. Totuși, pentru ca tahograful să înregistreze automat locația în timpul activităților de încărcare și descărcare, acestea trebuie introduse manual în tahograf.
Legislația europeană nu impune șoferilor această obligație, dar șoferii sunt „în cea mai bună poziție” pentru a face aceste intrări în tahograf. Acest lucru este confirmat de Ghidul privind Regulamentul (UE) 165/2004, pregătit ca parte a proiectului TRACE 2.
Acesta prevede clar: „Înregistrarea automată a locației activităților de încărcare și descărcare este declanșată de șofer, care trebuie să indice operațiunile de încărcare și/sau descărcare. Aceasta se face prin introducerea manuală în meniul tahografului”.
Amenzi controversate
Deși noile reguli se aplică, teoretic, de la 21 august 2023, abia recent, după înmulțirea camioanelor echipate cu tahograf inteligent de a doua generație, au fost raportate primele controale pentru înregistrarea activităților de încărcare și/sau descărcare de către șoferi. Iar unii dintre cei care nu au efectuat această operațiune au fost amendați.
Amenzile sunt controversate pentru că, deși șoferii sunt în cea mai bună poziție pentru a introduce în tahograf activitățile de încărcare și/sau descărcare, nu există niciun regulament UE care să impună o asemenea obligativitate pentru șoferi.
Acest lucru a fost confirmat, recent, și de către Uniunea Europeană, potrivit căreia autoritățile de control nu pot impune sancțiuni șoferilor. Totuși, companiile de transport sunt sfătuite să își instruiască șoferii pentru a face toate introducerile manuale relevante în tahografe.
Generalizare, din 2025
Este de așteptat ca acest tip de controale să se generalizeze în 2025, când toate camioanele folosite în transportul internațional trebuie echipate cu tahograf inteligent de a doua generație.
Până la finalul acestui an, trebuie înlocuite tahografele analogice sau cele digitale neinteligente, iar până la 18 august 2025, și tahografele inteligente de primă generație.
În plus, de la 1 iulie 2026, și vehiculele de marfă de peste 2,5 t, implicate în operațiuni de transport internațional sau cabotaj, trebuie echipate cu tahograf inteligent de a doua generație.
Ionuț PĂDURARU
ionut.paduraru@ziuacargo.ro