Poate nu strică puțină istorie înainte sa intru „în pâine”, în ceea ce privește tahograful digital.
Mai exact, când a apărut și câteva generații de evoluții tehnologice, de la primul model, până în prezent:
- 1.05.2006 – 30.09.2011 → prima versiune a tahografului digital
- 1.10.2011 – 30.09.2012 → a doua versiune
- 1.10.2012 – 14.06.2019 → a treia versiune
- 15.06.2019 – 31.07.2023 → tahograful inteligent
- 1.08.2023 – prezent → tahograful inteligent de a doua generație.
Așadar, vine o nouă fază în transportul rutier de mărfuri, în care fiecare operator va trebui să-și monteze, până la 31 decembrie 2024, noua generație de tahografe inteligente, în caz că nu deține un camion cumpărat după luna august 2023.
Care sunt noutățile
Cu siguranță, v-ați documentat deja, însă nu strică expuse încă o dată noutățile:
• Poziționarea automată a vehiculului, de fiecare dată când se trece frontiera unui stat membru. Conducătorii vehiculelor echipate cu un tahograf inteligent de a doua generație nu sunt obligați să introducă informații privind trecerea frontierei, prin oprirea vehiculului.
• Până în prezent, poziționarea vehiculului se face doar la începutul, sfârșitul zilei și la fiecare 3 ore de conducere acumulată.
• Tahografele inteligente sunt compatibile cu serviciile de localizare furnizate de Galileo, prin Sistemul European Geostaționar Mixt de Navigație (EGNOS), sau cu alte sisteme de navigație prin satelit.
• Interfața cu sistemele de transport inteligente, care este opțională în versiunea tahografului inteligent implementată începând cu 15 iunie 2019 (versiunea 1), ar trebui să fie obligatorie în noua versiune (versiunea 2).
• Poziționarea automată a vehiculului, de fiecare dată când se efectuează operațiuni de încărcare sau descărcare.
• Tahograful inteligent înregistrează, de asemenea, dacă vehiculul a fost utilizat pentru transportul de mărfuri sau de pasageri.
Noile funcții ale tahografului inteligent implică crearea de noi pictograme, acestea fiind următoarele:
• Operațiunea de încărcare
• Operațiunea de descărcare
• Operațiuni de încărcare/descărcare simultane
• Tipul transportului: pasageri
• Tipul mărfurilor
• Tipul încărcăturii: nedeterminată
• Harta digitală/Trecerea frontierei
• Poziția în care vehiculul a traversat granița între 2 țări
• Poziția în care a avut loc o operațiune de încărcare
• Poziția în care a avut loc o operațiune de descărcare
• Poziția în care au avut loc operațiuni de încărcare/descărcare simultane.
Controale
Tahografele inteligente sunt concepute pentru a comunica cu autoritățile de control, atunci când vehiculul este în mișcare. Scopul este de a face controalele în trafic mai selective, pentru vehiculele al căror tahograf este posibil să fi fost modificat sau utilizat în mod abuziv. Datele furnizate autorității de supraveghere se referă la următoarele incidente sau date înregistrate de tahograf:
- cea mai recentă tentativă de încălcare a securității
- întreruperea mai lungă a alimentării cu energie electrică
- defectarea senzorului
- erori în datele de mișcare
- conflict privind mișcarea vehiculului
- conducerea fără un card valabil
- introducerea cardului în timpul conducerii
- date privind reglarea orei
- datele de calibrare, inclusiv datele celor mai recente două calibrări
- numărul de înmatriculare al vehiculului
- viteza înregistrată de tahograf
- ca noutate, Pachetul de Mobilitate 1 a furnizat și informații privind depășirea timpului maxim de conducere.
Noutatea Pachetului privind Mobilitatea constă în faptul că, atunci când sigiliile au fost îndepărtate sau rupte în scopul controlului, acestea pot fi înlocuite, fără întârzieri nejustificate, de către un agent de control care deține echipamente de sigilare și un marcaj special unic.
Trecerea frontierei
În cazul vehiculelor care nu sunt echipate cu tahografe inteligente, trecerea frontierelor statelor membre ar trebui înregistrată în tahograf la un punct de oprire, cât mai aproape posibil de frontieră, sau după trecerea frontierei. La trecerea frontierei unui stat membru cu feribotul sau cu trenul, conducătorul auto introduce simbolul țării în portul sau în gara de sosire. Pentru a face acest lucru, șoferul trebuie să introducă datele țării în care intră sau din care pleacă, prin intermediul unei înregistrări în tahograf.
Conducătorii auto nu sunt obligați să introducă informații la trecerea frontierei, dacă tahograful înregistrează automat date privind poziția. Acest lucru devine o realitate pentru a doua generație de tahografe inteligente, care trebuie instalate în vehiculele a căror primă înmatriculare are loc începând cu 21 august 2023.
Mai mult decât atât, începând cu 31 decembrie 2024, fiecare conducător auto trebuie să poată prezenta, la cererea unui operator autorizat, orice înregistrare manuală sau document imprimat efectuat în cursul zilei în curs și în ultimele 56 de zile.
Costuri
Costul noilor „gadgeturi” este de până la 1.000 de euro, însă prețurile mai pot urca puțin, în funcție de cât de bine ai știut să negociezi și cât de mare este flota ce trebuie înlocuită. Mulți transportatori au început, deja, înlocuirea, odată cu inspecția ITP, la camioanele care sunt cumpărate înainte de august 2023.
Totodată, important de știut este faptul că operatorii de transport care fac transport național nu sunt obligați la această procedură, iar povara financiară cade doar pe cei care sunt implicați în trafic internațional.
Din păcate, ultimii 2 ani s-au suprapus cu multe încercări, atât din punct de vedere economic, cât și legislativ, ambele domenii având au un impact financiar asupra organizațiilor de transport.
Amenzile pentru nerespectarea acestei obligații de la 1 ianuarie 2025 sunt la latitudinea fiecărui stat. Este cunoscut faptul că unele state, în special cele vestice, care au împins puternic pentru PM, vor face controale serioase. Autoritățile din Catalunya au achiziționat echipamente pentru a face controale pe noile tahografe. Iar dacă ei au făcut-o, cu siguranță o fac și alte state.
Recomand tuturor să-și facă bine temele și să se adapteze noilor reglementari. Până la urmă, adaptabilitatea este o condiție a supraviețuirii pe piață, dar și în viață.
Alexandru BORZA
CEO ReMArkable Consulting
alexandru@remarkableconsulting.ro
Bună seara! Tahograful inteligent smart 2 face și gafe neinteligente! De exemplu la o oră de alte activitati te încarcă cu 11 minute de condus nespecificată nici unde. Dacă era așa de inteligent le adauga singur și șoferul când se uita la pictograma de condus pentru două săptămâni știa exact! Sa vă dau un exemplu am condus în două săptămâni 89h57 și la control în Polonia ma scos cu 92 h11. Asta cu 11min la o oră de alte activități e dedusă de mine din investigațiile ulterioare! 🙄Am vrut să îi aduc la 🐊de ITDIST Polonez raport pentru fiecare zi să le adunăm băbește și să îi demonstrez că nu depășesc! Răspunsul a fost că nu îl interesează el are program omologat și sancționează conform programului!, restul sunt povești pentru el! Concluzie :șoferul trebuie să pună mintea la contribuții să țină evidența pe caet! Altfel te execută inteligentul și nu știi din ce cauză!! 😁 O seară frumoasă și doresc cât mai repede să vină 1 ian 2025 să văd inteligenții cu intervențiile ingineresti de a face cursele ca avionul și a râde de ceilalți!