Sistemele CCTV reprezintă o componentă vitală a securității supply chainului și un element important al Cerințelor de Securitate ale standardului TAPA FSR. Dar, având în vedere numărul și evoluția constantă a produselor și inovațiilor din domeniu, este greu să-ți dai seama când trebuie să-ți instalezi un sistem video, sau când trebuie să îl upgradezi. Buletinul informativ Vigilant al TAPA EMEA l-a invitat pe Warren Taylor-Smith, practician de top din domeniul securității supply chainului, să ofere câteva repere, în acest sens.
Sistemele de supraveghere video CCTV au evoluat exponențial, în ultimii ani. Poate încă ne mai amintim imaginile analog alb-negru, băncile de casete video și orele petrecute vizionând kilometri întregi de bandă, pe aparatele de redare video. Astăzi, oferta de sisteme „ultimul răcnet” pot să copleșească utilizatorii, o gamă extrem de extinsă și în continuă dezvoltare de dispozitive digitale, pe bază de IP sau Cloud fiind pusă pe piață de un număr uriaș de producători, toți oferind cea mai recentă tehnologie.
Decizia de achiziționare este indisolubil legată de necesitățile fiecărui operator în parte și aici apare, uneori, adevărata dificultate. Care îți sunt necesitățile, la upgradarea unui sistem de securitate existent sau la instalarea unuia nou? Care sunt cerințele operaționale (OR) pentru soluția de securitate și unde se potrivește CCTV în designul global?
Eșecul în a determina clar necesitățile este probabil una dintre cele mai ușor de făcut greșeli, în proiectarea unui sistem CCTV, care ar putea rezulta într-un design care să nu acopere riscurile, sau unul care să acopere mai mult decât trebuie, generând costuri inutile.
Conturarea OR va necesita timp, dar acest timp este cheltuit cu folos și reprezintă cheia unei soluții robuste de supraveghere. Pentru un profesionist cu experiență, OR poate fi un proces destul de simplu, dar, pentru un novice, poate reprezenta o sarcină intimidantă. Prin implicarea mai multor factori în fiecare etapă a procesului de decizie, prin planificarea și conturarea atentă a stadiilor, se poate crea un plan bine pus la punct.
Cine trebuie implicat
Atunci când vorbim despre factorii implicați, este bine să stabilim diferite niveluri de acces. Dacă colegii de la HR și reprezentanții angajaților ar fi bine să fie implicați în discuțiile privind locurile unde vor fi amplasate camerele de luat vederi și de ce, acest grup nu ar trebui inclus în discuțiile mai detaliate privind identificarea riscurilor și a cerințelor.
Această activitate mai detaliată va necesita implicarea celor care vor utiliza sistemul, cum ar fi furnizorul de servicii de securitate, precum și cei care vor avea acces la investigațiile în urma unor incidente, cum ar fi echipa de intervenție a facilității respective.
Un factor cheie va fi Ofițerul de Protecție a Datelor, care ar trebui implicat din stadiul incipient, contribuția sa asigurând un plan de acțiune în conformitate cu legislația specifică a țării respective, în acest domeniu.
Definirea clară a OR
Reperele standardului FSR recomandă prezența sistemelor de supraveghere CCTV în zonele docurilor interne, oferind imagini asupra stocurilor și încărcărilor-descărcărilor de marfă și putând fi utilizate în eventualitatea unor investigații privind lipsurile din stocuri sau a altor activități infracționale. Dar, din punctul de vedere al clientului, aceleași imagini pot oferi informații pentru a răspunde întrebărilor clienților privind marfa lor. În plus, imaginile oferă și beneficiul de a furniza departamentului de sănătate și siguranță informații în privința eventualelor accidente survenite în zonele aglomerate. Toate aceste aspecte trebuie luate în considerare la elaborarea OR.
Factori determinați de un OR bine pus la punct:
- Este sistemul CCTV bine proporționat pentru riscurile identificate?
- Designul sistemului de supraveghere va respecta legile locale de protecție a datelor?
- Câte camere sunt necesare și unde trebuie amplasate?
- Ce calitate a imaginii este necesară? Trebuie să identifici persoane sau vehicule necunoscute, sau ai nevoie doar de o perspectivă generală asupra zonei?
- Cum vei utiliza sistemul de supraveghere? Va fi monitorizat din incintă, sau de la distanță?
- Sistemul va avea nevoie de interfață de integrare cu alte sisteme de securitate sau de business?
- Este nevoie de un sistem UPS pentru a menține funcționalitatea CCTV în cazul unei pene de curent electric?
- Cum va fi utilizat sistemul și câte stații de vizualizare sunt necesare? Ce măsuri sunt necesare pentru protecția stațiilor și pentru controlul echipamentului, pentru a nu fi manipulat sau utilizat necorespunzător?
- Stabilirea bugetului, pentru instalarea inițială și pentru mentenanță, pentru protecția investiției.
Stabilirea bugetului…
… o problemă întotdeauna controversată. Sistemele CCTV trebuie să fie potrivite necesităților și să ofere acoperirea și calitatea imaginii proporționale cu riscurile. Astfel, este important ca persoana responsabilă cu bugetul pentru proiect să fie unul dintre factorii prioritari implicați, pentru a înțelege clar raportul cheltuială/riscuri.
Trebuie luat în calcul faptul că aceia care au intenții infracționale vor face tot posibilul pentru a contracara toate obiectivele tale de reducere a riscurilor. Aceștia vor încerca să evite ca imaginile lor să fie capturate de CCTV, identificând unghiurile moarte sau zonele neacoperite. În cadrul unor posibile „misiuni de recunoaștere”, vor observa și testa timpii de reacție la incidentele de securitate, ceea ce le va permite să determine dacă locația este vulnerabilă la atacuri. Angajarea unei echipe de intervenție care să reacționeze rapid în incintă poate fi o măsură costisitoare, dar necesară. Dar, odată cu avansul tehnologiei, cu integrarea senzorilor de mișcare sau a datelor analitice video AI și VoIP, imaginile pot fi vizualizate din orice loc și intrușii pot fi abordați vocal, la activarea unei alarme, fapt care poate reprezenta o opțiune mai eficientă din punctul de vedere al costurilor.
Alegerea furnizorului și instalarea sistemului
Următorul pas este, bineînțeles alegerea furnizorului. Companiile mari pot deja să aibă furnizori, cu care au dezvoltat parteneriate și în care au încredere, dar dacă nu, alegerea poate fi o provocare, având în vedere numărul ofertelor de pe piață.
Elemente de luat în considerare:
- Furnizorul are acreditările potrivite pentru proiectarea și instalarea sistemelor CCTV în țara respectivă?
- Este furnizorul dispus să prezinte referințe sau feedback din partea clienților, sau exemple de instalare?
- Cei care instalează sistemele au experiență în furnizarea de soluții de design pentru domeniul logistic? Înțeleg particularitățile și provocările afacerii tale?
- Pachete de mentenanță și garanție: costuri aferente și componente acoperite de pachetele de întreținere; costuri de înlocuire și reparații ale componentelor neacoperite de aceste pachete.
- Stocuri de componente la furnizor; timpi de livrare pentru înlocuirea camerelor plasate în puncte critice.
- Timp de intervenție la reparații sau înlocuiri și eventuale costuri adiționale implicate.
- Caută informații despre furnizorul respectiv. Au existat probleme cu echipamentul, cu disponibilitatea componentelor, cu fiabilitatea sau probleme de securitate?
Furnizorul selectat va trebui să respecte întocmai OR și să traducă aceste cerințe într-o soluție aplicabilă. Aceasta este o etapă critică, în care TAPA recomandă să fie selectate cel puțin două-trei oferte, care ar putea asigura o competiție a prețurilor și o interpretare consistentă a necesităților OR. Mai mulți furnizori îți vor permite și explorarea diferitelor abordări ale inovațiilor din domeniu.
Prețul este, desigur, important, dar asigurarea faptului că sunt respectate cerințele OR este fundamentală.
Importanța evaluărilor periodice
După instalarea sistemului de supraveghere, este importantă evaluarea utilizării acestuia, în mod regulat, în special în stadiul de comisionare de după instalare. A reușit sistemul să acopere exact cerințele OR? Oferă calitatea imaginii care este necesară? Dacă nu, aceste aspecte trebuie rezolvate în acest stadiu timpuriu.
Se recomandă reevaluări regulate ale OR, pentru a verifica dacă cerințele de supraveghere sunt încă valabile și rezultatele sunt cele așteptate. Reviziile oferă, de asemenea, oportunitatea de a identifica schimbările, atât în termeni operaționali, cât și de risc, ceea ce ar putea determina îndepărtarea unora dintre camere sau instalarea unora noi, în alte puncte.
sursa: Vigilant, august
traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro