Reprezentând una dintre cele mai dinamice economii europene, Germania este un important hub pentru transportul rutier de marfă, iar Risk Intelligence acordă o atenție deosebită oricăror „vârfuri” în furturile de marfă, sau altor amenințări care apar aici, care pot influența operațiunile logistice. În ediția din luna mai a Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, analiștii LandRisk Marius Merz și Jeanne Albin aruncă o privire asupra a două zone particulare.
Studiind informațiile din departamentul LandRisk Logistics, din cadrul sistemului Risk Intelligence, două zonă ridică îngrijorări particulare: coridorul de transport Frankfurt-Karlsruhe și zona Berlinului. Ambele zone au înregistrat un număr mare de incidente, în ultimele luni. Amenințările sunt diferite, dar toate pot rezulta în pierderi importante pentru operatorii logistici. În acest articol, vom explora principalele tipuri de incidente, modurile de operare utilizate de către infractori și motivele pentru care companiile logistice ar trebui să urmărească foarte atente ce se întâmplă în aceste zone.
Coridorul Frankfurt-Karlsruhe, Autostrada A5
Din cele 112 incidente înregistrate de către departamentul LandRisk din mai 2022 până în mai 2023, de-a lungul coridorului Frankfurt-Karlsruhe, 81 sunt cazuri de furt sau tentativă de furt. În timp ce datele indică faptul că furturile facilitățile de depozitare sau jafurile nu sunt ieșite din comun pe această rută, cea mai importantă amenințare o reprezintă de departe furturile din vehicule (cu 56 de cazuri înregistrate). Produsele furate includ o varietate de bunuri cum ar fi bani gheață, metal, unelte sau materiale de construcții. Dar cel mai „popular” se dovedește a fi combustibilul – cu 39 de incidente înregistrate asociate cu acest tip de furt, în perioada luată în calcul. Un aspect interesant este faptul că primele 4 luni ale anului 2023 au cunoscut o creștere abruptă a numărului de furturi de combustibil raportate, comparativ cu anul trecut.
În timp ce se înregistrează incidente pe toată lungimea A5, observatorii au notat două „clustere” particulare, în care au loc majoritatea incidentelor, în (sau în apropierea) unor zone urbane majore. Astfel, poziția „fruntașă” o dețin aglomerarea Frankfurt-ului și centrul regiunii metropolitane Rhine-Neckar (în special în apropiere de Mannheim, Ludwigshafen și Heidelberg). Ambele zone sunt caracterizate prin prezența unor companii asociate cu industriile auto, de inginerie mecanică, energie, chimică și construcții și sunt bine conectate cu rețeaua națională de autostrăzi, datorită poziționării între A61, A67 și A5. Mai precis, sistemul arată că furturile de combustibil cer mai probabil pot apărea pe șantierele de construcții, în zonele industriale și în parcările nesecurizate. În plus, statisticile LandRisk subliniază o creștere substanțială a furturilor de combustibil în zilele de vineri comparativ cu alte zile ale săptămânii și o preferință pentru acțiunile de noapte.
Aceste „aglomerări” de incidente sunt ușor de explicat. Infractorii urmăresc o abordare rațională, prin minimizarea eforturilor și a riscurilor pe care le implică actele respective. În acest context, zonele situate în apropierea unor mari concentrări de operațiuni logistice și de transport oferă o gamă largă de potențiale ținte, iar întunericul le oferă oportunitatea unor riscuri mai reduse de a fi observați de paznici sau alte persoane, care i-ar putea întrerupe.
Mai mult decât atât, analiștii datelor recoltate subliniază că, în medie, sunt sustrași între 300 și 1.500 l de combustibil per incident, în special prin două moduri de operare. Prima strategie implică spargerea capacelor rezervoarelor de combustibil. A doua tehnică este demontarea cablurilor de presiune și a supapelor, pentru a accesa combustibilul sifonat din rezervor. Ambele strategii nu necesită cine știe ce pregătiri (adică instrumente, resurse, cunoștințe, personal, informații sau experiență) și, în consecință, un efort redus din partea infractorilor. Un lucru foarte important – datele LandRisk reflectă faptul că, în general, violența nu este un element central al furturilor de combustibil din această zonă.
Cum se pot reduce riscurile, pe acest coridor
Măsuri de securitate de bază:
- Nu faceți plinul camioanelor înainte de pauza din weekend; infractorii sunt activi vinerea, anticipând o pradă ușoară. Acest lucru va reduce impactul, dar nu și riscul de furt de combustibil.
- Evitați să parcați în zonele industriale după lăsarea întunericului. Acest lucru poate reduce atât impactul, cât și riscul de furt de combustibil.
- Cea mai bună apărare este implementarea protocoalelor TAPA TSR, pentru a securiza camionul împotriva mai multor tipuri de amenințări, și adoptarea TAPA FSR pentru depozite și șantiere.
Activismul din zona Berlinului
O altă regiune-cheie este cea a Berlinului, unde traficul rutier a fost perturbat în mod repetat în ultimele săptămâni, atât în oraș, cât și în împrejurimi. De la jumătatea lunii aprilie 2023, două grupări de activiști de mediu, Extinction-Rebellion și Last Generation, au țintit capitala germană în cadrul unor acțiuni coordonate, cu scopul de a perturba traficul în oraș pe cât de mult posibil. Acțiunea de protest a început pe 12 aprilie, când gruparea Extinction-Rebellion și-a instalat tabăra într-un parc din centrul Berlinului, ca bază a protestelor care urmau să se desfășoare peste tot în oraș. Activiștii au programat evenimente în care și-au informat susținătorii în legătură cu calendarul demonstrațiilor și au oferit indicații în ceea ce privește modul de conduită în confruntarea cu poliția sau cu șoferii nervoși.
Următoarele zile au fost marcate de diferite perturbări în tot orașul. Activiștii au folosit mai multe moduri de operare:
- organizarea unor tururi cicliste și concerte live, pentru perturbarea traficului de pe A100, din jurul Berlinului
- perturbarea unei curse de campionat mondial de Formula E
- perturbarea operațiunilor zilnice ale unor instituții economice și politice din Berlin, cum ar fi Partidul Liber Democratic (FDP), sediul central al Coca-Cola, sau Hotelul Adlon.
Luni, 24 aprilie 2023, protestul a ajuns la un punct culminant fără precedent până atunci, când aproximativ 1.000 de activiști din gruparea Last Generation s-au alăturat acțiunii inițiale. În cadrul unei acțiuni coordonate, activiștii au blocat 33 de situri diferite în zona Berlinului, la ora 9:00 dimineața, generând haos în trafic și blocaje în tot orașul. De atunci încoace, activiștii au organizat proteste în mod repetate, continuând să-și urmărească scopul de a face cât mai mult deranj cu putință.
recentele proteste și perturbări din Berlin au crescut și mai mult gradul de tensiune între activiștii de mediu și publicul larg. Au fost înregistrate mai multe incidente, în care unii șoferi de autoturisme au atacat în mod violent protestatarii. Într-unul dintre incidente, un șofer a împins un protestatar în vârstă, care a căzut și s-a lovit la cap. Într-un alt incident, un individ s-a apropiat de un activist care se lipise de asfaltul de pe stradă și a încercat să-i incendieze brațul. Din fericire, l-a interceptat poliția înainte de a apuca să dea foc. Poliția a făcut apel la calm în rândul populației, până la dispersarea protestatarilor. Operatorilor logistici li s-a recomandat să se supună directivelor forțelor de ordine, în special în „punctele fierbinți”, cum este Berlinul, și să își instruiască șoferii să evite confruntările, inclusiv prin utilizarea unor tehnici de aplanare a conflictelor.
Nu se știe cât vor continua aceste perturbări. Dar studiind în detaliu incidentele din Berlin, putem observa că activiștii de mediu sunt bine organizați și foarte motivați să creeze haos.
Operatorii logistici sunt sfătuiți să monitorizeze îndeaproape incidentele legate de activism din Berlin și din alte părți ale Germaniei și să aibă pregătite planuri de acțiune, în cazul apariției unor perturbări de trafic. Blocarea străzilor nu numai că provoacă întârzieri semnificative, dar pot să genereze reacții de-a lungul întregului supply chain. Este posibil ca șoferii să fie nevoiți să devieze de la rutele planificate și să nu reușească să ajungă la parcările securizate planificate, sau la punctele de livrare. În acest caz, camioanele pot fi forțate să parcheze în zone nesecurizate și să fie, astfel, vulnerabile față de grupările de hoți de marfă.
sursa: Vigilant, mai
Marius MERZ și Jeanne ALBIN
analiști LandRisk la Risk Intelligence
traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro