În securitatea supply chain-urilor, când ne gândim la fraudă, instinctele noastre încep, de obicei, cu Rusia, țara în care cazurile de fraudă au produs cele mai mari pagube, în ultimii ani. Dar grupările de crimă organizată învață repede și, în ultimii 2 ani, Sistemul de Inteligență al TAPA EMEA (TIS) a înregistrat furturi de marfă prin fraudă în alte 32 de țări din Europa, Orientul Mijlociu și Africa.
Pierderile de pe urma fraudelor sunt, în general, foarte mari. Valoarea medie pentru furturile de marfă (de peste 100.000 de dolari) raportate către TIS de pe 30 iunie 2022 și până în prezent este de peste 468.000 de dolari.
Josh Finch, de la TT Club, furnizor independent de servicii de asigurare și management al riscurilor, a subliniat, pentru Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA, cele mai utilizate tipuri de fraudă din supply chain și modalitățile de stopare a acestora.
Tactica 1 – transportatori frauduloși
Cel mai comun tip de fraudă este cea în cadrul căreia transportatorii își asumă o identitate falsă. În astfel de cazuri, o organizație infracțională, cu acces la vehicule comerciale, își asumă identitatea unei companii de transport care funcționează legal. De multe ori, imitația este foarte sofisticată. Infractorii pot crea un website fals, cu date de contact, care arată foarte asemănător cu detaliile unei firme de transport adevărate. Uneori, postează aceste detalii pe burse de transport sau contactează direct expeditorii, pentru a solicita curse. După ce intră în contact cu expeditorul mărfii, furnizează datele șoferului și vehiculului care se vor deplasa la sediul clientului.
În alte cazuri, în care pătrund prin hacking în sistemul IT al transportatorului, află când este programată o încărcare și merg la sediul clientului pentru a prelua încărcătura. Infractorii care utilizează această metodă de fraudă realizează duplicate ale documentelor, care arată corect până la virgulă. Într-unul dintre cazurile pe care le-a înregistrat TT Club în 2023, infractorii chiar au și corectat o greșeală de scriere din documentul original de încărcare.
Hoții vizează, adesea, bunuri care sunt transportate rutier pe distanțe mari. Acest fapt le dă suficient timp să ducă marfa la destinația dorită înainte să-și dea seama cineva că este ceva în neregulă. Răspund la telefon o zi-două, cu diverse scuze pentru întârziere și, după ce marfa este ascunsă în siguranță, nu mai răspund deloc.
Tactica 2 – marfă frauduloasă
În multe cazuri, partea care comite frauda poate fi reprezentată de o casă de expediții sau un transportator fraudulos care subcontractează un transportator legitim. În astfel de cazuri, expeditorul fraudulos își asumă o identitate falsă, folosind metode similare cu cele descrise anterior. În loc să utilizeze propriile sale camioane sau propriii șoferi, subcontractează transportul către un cărăuș legal. Orice verificări de due dilligence realizate asupra transportatorului nu vor ridica, astfel, niciun semn de întrebare.
În prima fază, casa de expediții va furniza șoferului instrucțiuni legitime. Dar după ce marfa este colectată, expeditorul va contacta șoferul și îi va comunica faptul că destinația de livrare s-a schimbat. Noua destinație ar putea fi mult mai aproape decât destinația originală, iar transportatorul, după ce i se promite că va fi plătit la fel pentru o cursă mult mai scurtă, va fi foarte bucuros să livreze marfa la noua destinație.
La fel, hoții ar răspunde la telefon până când ar reuși să ascundă marfa, pentru ca apoi să dispară în neant.
Strategii de protecție
Cea mai importantă strategie este menținerea unor parteneriate stabile, cu companii cunoscute și de încredere.
Personalul ar trebui instruit să manifeste scepticism față de situațiile în care o persoană necunoscută telefonează din partea unui partener cunoscut. Atunci când este necesar să se utilizeze noi transportatori sau case de expediție, este importantă realizarea umor verificări detaliate de due dilligence asupra tuturor terțelor părți implicate. Este recomandabilă realizarea unor verificări de credit și solicitarea copiilor de pe asigurările noilor potențiali parteneri. În plus, ar putea fi de folos copiile de pe declarațiile financiare. Toate aceste documente pot fi, bineînțeles, falsificate, dar pe cât mai detaliate sunt verificările, pe atât mai greu le-ar fi infractorilor să păstreze aparențele de legalitate.
Un bun indicator este, de asemenea, vechimea pe piață a companiilor. Și întâlnirile în persoană, înainte de a da de lucru unui nou partener, pot reprezenta o modalitate eficientă de a descuraja infractorii.
A contracta o nouă companie total necunoscută de pe bursele de transport reprezintă un risc major, deoarece înseamnă să lucrezi cu o companie care nu poate prezenta un certificat de asigurare. Dar chiar și un certificat de asigurare nu este, în sine, o dovadă solidă a credibilității. Sunt afaceri frauduloase care lucrează cu asigurători, care le furnizează astfel de certificate, pentru un plus de credibilitate. Totuși, o companie cu o relație de lungă durată cu un asigurător serios este greu de crezut că ar putea fi frauduloasă.
În fine, TT Club descurajează sub-subcontractarea; s-au înregistrat cazuri în care părțile frauduloase au fost introduse în ecuație de către subcontractori care, la rândul lor, nu efectuează proceduri de due dilligence. Se recomandă să se interzică prin contract ca subcontractorii să subcontracteze, la rândul lor, către terțe părți. Este posibil ca subcontractorii care nu sunt capabili să facă transportul să subcontracteze cursa, la rândul lor, fără să anunțe. Acceptarea acestei practici înseamnă introducerea unui grad înalt de risc de securitate în ecuația transportului.
Bunuri vizate în cazurile majore de fraudă:
• piese auto
• îmbrăcăminte și încălțăminte
• cosmetice și produse de igienă
• electronice
• alimente și băuturi
• metale
• telefoane
• panouri solare
• unelte/materiale de construcții
• anvelope.
Rămâneți vigilenți
Frauda poate îmbrăca multe forme și poate impacta în mai multe feluri supply chain-urile. Din păcate, prevalența transportatorilor falși și a caselor de expediție frauduloase crește tot mai mult, de la an la an. Este important ca jucătorii de pe piață să rămână vigilenți, în privința acestor practici.
În primul rând, Josh Finch este de părere că este importantă întărirea sistemelor IT și prevenirea scurgerilor de informații. Infractorii pot exploata orice vulnerabilitate a infrastructurii IT, pentru a accesa informații despre planuri de încărcare, transportatori și documente. În al doilea rând, în plus față de procedurile de due dilligence subliniate, este important ca personalul să fie informat în legătură cu aceste riscuri.
Reguli de aur
La rândul său, Wim Dekeyser, fondatorul companiei internaționale anti-fraudă (BVBA) cu același nume, a enunțat, în cadrul unui articol din Vigilant, câteva „reguli de aur” pentru preîntâmpinarea fraudelor.
1. Evitați să lucrați cu transportatori care operează doar cu telefoane mobile și/sau cu conturi anonime de e-mail (gmail, hotmail etc.)
2. Verificați întotdeauna datele oficiale de contact ale transportatorului (via internet, telefon sau registre ale companiilor). De asemenea, verificați codul TVA, localizarea companiei pe Google Street View și codul de membru pe bursa de transport folosită.
3. Solicitați și verificați licența de transport și certificatul de asigurare. Verificați cu asigurătorul dacă certificatul este real și valabil.
4. Atenție la cotațiile foarte mici de tarife, care nu corespund nivelului așteptat al costurilor de pe piață.
5. Evitați să postați mărfuri valoroase pe bursele de transport, cum ar fi băuturi alcoolice, electronice, metale etc.
6. Verificați și comparați întotdeauna datele de contact ale transportatorului candidat cu cele din profilul companiei de pe bursa de transport respectivă.
7. Nu folosiți bursele de transport, dacă clienții au interzis utilizarea acestora pentru serviciile de transport.
„Majoritatea companiilor frauduloase operează din Europa Centrală și de Est, din țări precum Polonia, România și Bulgaria, dar, în ultimii ani, au apărut și companii cu sediul în Germania sau Țările de Jos. Am condus și investigații privind transportatori falși cu sediul presupus în România, Moldova sau Polonia, care, de fapt, erau manageriați de organizații infracționale franceze sau olandeze. Aceasta este parte a tacticilor lor de a întârzia și a încurca investigațiile.” – Wim Dekeyser
sursa: Vigilant, iulie
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro