TAPA EMEA: O situație… incendiară

Poliția și armata din Africa de Sud au patrulat constant străzile din trei provincii din această țară, la începutul lunii iulie, după ce mai multe camioane incendiate au lungit lista riscurilor de securitate cu care se confruntă supply chainurile din regiunea respectivă, potrivit Vigilant, buletinul informativ al TAPA EMEA.

Patrulele au fost crescute, de-a lungul unor rute identificate a fi cu grad ridicat de risc, după o serie de atacuri „coordonate și planificate”, asupra a 21 de camioane, în KwaZulu-Natal, Limpopo și Mpumalanga, Africa de Sud. În toate cazurile, camioanele au fost incendiate, unele chiar în mijlocul autostrăzii, după ce bande înarmate au forțat șoferii să părăsească vehiculele.

În cadrul unei conferințe de presă, pentru „informarea populației în privința acestei acțiuni criminale”, generalul Bheki Cele, ministrul Poliției, a declarat: „Forțele de aplicare a legii rămân în alertă și lucrează neobosit pentru a preveni producerea altor atacuri, dar și pentru a găsi acești indivizi sau bande de răufăcători care sunt croiți să creeze haos pe șoselele noastre.”

Speculații și ipoteze

În timp ce poliția și mass media speculează pe tema diferitelor motive ale acestor atacuri, infracțiunile privind marfa nu sunt luate în considerare în mod serios, deoarece nu s-au înregistrat rapoarte privind furtul de mărfuri în decursul incendierilor.

Generalul Cele a denumit atacurile acte de „sabotaj economic împotriva Africii de Sud”, adăugând că „acestea nu sunt doar niște acte infracționale întâmplătoare”. Este posibil ca aceste acțiuni să țină de business și să fie legate de forța de muncă sau de disputele privind prestarea de servicii, în continuarea unor proteste constante împotriva angajării de șoferi străini de către companiile sud-africane, sau o repetare a tulburărilor din 2021, care solicitau conducerii statului să asigure serviciile de bază pentru populație. Faptul că aceste atacuri au început la împlinirea a doi ani de la protestele din 2021 a alimentat aceste speculații, deși este posibil și ca decizia Curții de Justiție că eliberarea din închisoare pe motive medicale a fostului președinte, Jacob Zuma, a fost invalidă să fi generat un răspuns violent din partea suporterilor acestuia.

Din fericire, nu s-au înregistrat pierderi de vieți omenești în rândul șoferilor, în aceste incidente.

Ministrul Poliției a subliniat faptul că n-au fost înregistrate incendieri în provinciile Free State sau Gauteng. Trei incendii de camioane, în aceste provincii, au fost rezultatul unor probleme tehnice, al exploziei unei anvelope care a cauzat o coliziune și al unei erori a șoferului. În cele trei provincii cu risc crescut, poliția investighează cazuri de vandalism, tentativă de omor și jaf înarmat și a reținut trei din cele 12 persoane suspectate de implicare în aceste atacuri.

Aparențele înșală?

Această cea mai recentă amenințare care planează asupra rezilienței supply chainurilor din această țară vine în urma prezentării statisticilor poliției privind infracțiunile în primele trei luni ale anului 2023, care au indicat o reducere cu 6,5% a deturnărilor de camioane, la 435 de incidente.

Massimo Carelle, șef regional TAPA EMEA pentru continentul african, la reîntoarcerea de la un forum anti-deturnare, desfășurat la Western Cape, a spus că, deși colaborarea dintre companii, sistemul privat de securitate, poliție și procuratură a sprijinit scăderea numărului de deturnări de camioane în unele provincii, indicatorii care sugerează că deturnările își încetinesc ritmul sunt înșelători.

„Dacă vorbim de întreg teritoriul sud-african, deturnările de camioane, la modul general, nu scad, ca fenomen. Este, de asemenea, un «vârf» în atacurile asupra vehiculelor care fac livrări last mile, cum ar fi cele de curierat, probabil și ca urmare a creșterii masive a cumpărăturilor online, de când cu pandemia de COVID-19. Statisticile poliției reflectă numai o parte a problemei. Una dintre provocări este clasificarea incorectă a infracțiunilor, astfel încât este dificil să se obțină date corecte. De exemplu, unele deturnări de vehicule de curierat sunt raportate ca jafuri înarmate, dacă vehiculul este recuperat, pentru ca vehiculul să nu fie preluat în custodia poliției, pentru investigații. Peste 95% din vehiculele de transport sunt recuperate, după ce este furată marfa. Proprietarii raportează mai degrabă ca jaf înarmat, pentru a putea să folosească mai departe mașinile”, adaugă Massimo Carelle.

O ușoară creștere se poate observa și în ceea ce privește atacurile asupra depozitelor de marfă, incidente care implică bande mai mari, de 18-20 de indivizi înarmați.

Massimo comentează: „Companiile pot să facă mai multe pentru a-și proteja supply chainurile. Ne prezentăm Standardele TAPA în mod agresiv, pentru a oferi companiilor instrumente pentru a-și construi reziliența. Majoritatea companiilor se așteaptă ca poliția să facă mai mult, dar, așa cum se întâmplă în multe țări, poliția nu are suficiente resurse. Companiile trebuie să fie proactive și trebuie să-și crească standardele de securitate.”

În martie, Asociația a lansat un nou pachet de participare TAPA EMEA Subregional Africa, pentru companiile de pe acest continent, pentru a atrage mai mulți membri, furnizori de date și utilizatori de Standarde TAPA.

Incidente cu incendiere de camioane, Africa de Sud, 9-12 iulie 2023

  • Incendierea a 9 camioane în KwaZulu-Natal. 6 dintre ele au fost targetate în trecătoarea Van Reenen, pe 9 iulie, iar alte 3 pe N11, în Engogo, pe 10 iulie.
  • În Mpumalanga, 4 camioane au fost atacate și incendiate, între Ermelo și Sheepmore, iar 5 altele incendiate pe N4, lângă Waterval Boven.
  • În Limpopo, trei camioane au fost oprite și incendiate, între Lyndenburg și Sekhukhune.

sursa: Vigilant, iulie

traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU

raluca.mhailescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.