Un material publicat în ediția din luna ianuarie 2024 a buletinului informativ al TAPA EMEA, Vigilant, începea prin a ne spune că, recent, o companie din Elveția a scos pe piața muncii un post de „manager pentru reziliența supply chain-ului”, care bifa toate cerințele evidente pentru un responsabil cu crearea și implementarea unor strategii convenționale. Dar, în contextul provocărilor anului 2024, este posibil ca aceste cerințe să devină din ce în ce mai complicate.
Având în vedere evenimentele care au loc la nivel mondial, este foarte posibil ca viitoarele cerințe pentru poziția de manager pentru reziliență să le impună candidaților să fie și istorici, analiști politici, meteorologi, experți în tendințele de consum, în securitate cibernetică, în sustenabilitate, în recrutare, în transfer între modurile de transport… și multe altele.
Lumea de astăzi este nesigură și mai riscantă ca niciodată… iar noi provocări apar la tot pasul. Pandemia de COVID ne-a schimbat viețile și nu s-a încheiat complet, deși acum avem instrumente pentru a-i diminua impactul. Dar nu se poate spune același lucru despre alte evenimente regionale sau mondiale.
Pentru profesioniștii din domeniul securității și al rezilienței supply chain-ului, oare a mai fost până acum un an mai intimidant decât 2024?
Războaie… și alegeri
Conflictul armat din Ucraina împlinește doi ani, Israelul și Hamas-ul sunt în război, iar rebelii houthi continuă să atace navele de transport marfă și cisternele din Marea Roșie, în timp ce, la rândul lor, sunt supuși atacurilor forțelor aliate vestice, „chitite” să elimine terorismul și să mențină traficul prin acest canal vital pentru comerțul mondial.
Impactul acestui „punct fierbinte” asupra supply chain-urilor este, probabil, cel mai ușor de cuantificat, din punct de vedere comercial. Datele arată că 12% din comerțul mondial trec, anual, prin Marea Roșie, ceea ce reprezintă peste un trilion de dolari americani (aproximativ de 920 de miliarde de euro). Pentru a evita conflictul, sute de nave uriașe de containere ocolesc Africa, pe drumul dinspre Asia către Europa, ceea ce adaugă aproximativ 6.400 km ca distanță, 10-12 zile în plus și aproape 1 milion de euro costuri suplimentare cu combustibilul.
Unii shipperi care își pot permite asta optează pentru predictibilitatea transportului aerian, dar creșterea costurilor trebuie suportată de către cineva și, bineînțeles, totul se repercutează asupra unor consumatori deja destul de strâmtorați din punct de vedere financiar. Vestea bună este că, în țările dezvoltate, veniturile medii cresc. Dar vestea rea este că acestea nu pot ține pasul cu ratele dobânzilor și ale inflației.
Iar toate acestea se întâmplă în contextul „celui mai important an electoral” din istorie. Nu mai puțin de 2 miliarde de alegători vor merge la urne anul acesta. Taiwan a votat deja, oferind guvernului său un al treilea mandat, iar acum se pregătesc SUA, India, Rusia, Iran, Ucraina, Brazilia, Canada, Mexic, Malaiezia, Pakistan, Turcia și Australia. La acestea se adaugă 16 țări din Africa, în timp ce, în Europa, se vor organiza alegeri și în Marea Britanie, Spania, Belgia, Portugalia și România. Ca să numai vorbim și despre alegerile europarlamentare, în iunie.
Altceva?
De parcă n-ar fi fost de ajuns toate acestea, se pare că, în 2024, s-a decis și Mama Natură să-și afirme personalitatea. S-au înregistrat deja erupții vulcanice, cutremure, inundații și o mulțime de alte fenomene extreme imposibil de anticipat și în legătură cu care este greu de calculat timpul de reacție. Desigur, această imprevizibilitate a naturii reprezintă motivul pentru care „sustenabilitatea” a devenit cel mai important obiectiv în lumea afacerilor (și nu numai) și se apropie din ce în ce mai mult de capul listei, în contractele logistice.
În altă ordine de idei… Există și o problemă legată de forța de muncă. Chiar dacă dvs. nu aveți probleme în a vă ocupa job-urile cu oameni competenți, vă puteți aștepta la ceva perturbări în supply chain din partea furnizorilor sau partenerilor care nu reușesc să găsească personal, în special pentru posturile cu salarii mai mici.
Ah… în plus, nu trebuie să uităm de criminalitatea cibernetică, fenomen care, chiar dacă a trecut oarecum pe planul secund, având în vedere restul provocărilor, se estimează că va produce companiilor din domeniu pierderi de aproximativ 8,9 trilioane de euro.
… La care se adaugă și furturile de marfă. Numai 9% din cele peste 72.000 de furturi de marfă raportate către TAPA EMEA în ultimii trei ani au raportat o valoare, dar acestea au cumulat pierderi de peste 906 miliarde de euro, cu o valoare medie a incidentelor majore de 1.036.494 de euro. Cu grupările de crimă organizată și alte categorii de infractori țintindu-și atacurile asupra supply chain-urilor din 90 de țări, pe parcursul perioadei menționate, și cu pierderi totalizând, zilnic, valori de peste 800.000 de euro, criminalitatea cargo rămâne o problemă majoră.
Război hibrid
În acest context, a apărut o nouă provocare, în ultimii ani, denumită „Crime-as-a-Service” – CaaS (crima/infracțiunea-ca-serviciu), „… care nu numai că a schimbat peisajul securității cibernetice, ci a evoluat într-un fel de model sofisticat de afaceri la cerere, în multe zone infracționale. Acest lucru vizează, de exemplu, furturile de bunuri cu valoare mare, cum ar fi metalele normale sau prețioase sau produsele agricole”, a declarat, pentru Vigilant, Julia Vincke, vicepreședinte pentru securitate al Grupului BASF. „Apariția unor noi fenomene infracționale sau moduri de operare a devenit o problemă cu răspândire largă, care cauzează daune financiare semnificative companiilor și supply chain-urilor lor. Chiar și mai alarmantă este creșterea folosirii violenței și a intimidării de către infractori, pentru a-și atinge scopurile. (…) Securitatea nu mai trebuie privită doar ca funcțiune separată, ci trebuie recunoscută ca având abilitatea de a lucra în cooperare cu și a îmbunătăți alte arii ale unui business.”
De asemenea, experta este de părere că instabilitatea geopolitică și starea de război din multe regiuni nu numai că impune noi riscuri companiilor și supply chain-urilor lor, ci și persoanelor în sine, care călătoresc pentru afaceri, sau angajaților care lucrează în zonele respective. Ceea ce subliniază importanța obligației morale de a avea grijă de sănătatea, siguranța și securitatea angajaților.
Un al doilea efect al tulburărilor geopolitice este „războiul hibrid”. Există „actori” atât de stat, cât și privați, care întreprind acțiuni împotriva unor instituții politice sau corporații, influențează opinia publică și subminează securitatea națională sau chiar globală. Metodele hibride, cum ar fi propaganda, dezinformarea, atacurile cibernetice și spionajul, sunt folosite deja de mult pentru a destabiliza ordinea democratică. Evenimente recente precum așa-numitele „Dosare Vulkan”, precum și unele acte de sabotaj de scară largă au arătat în mod clar că firmele vestice sunt importante ținte ale activităților hibride.
„Mai mult decât atât, într-un mediu de crescută incertitudine economică, este foarte probabil ca unii indivizi să devină tentați să comită infracțiuni, pentru a-și ameliora situația financiară. Ca rezultat, infracțiunile de oportunitate au înregistrat o accelerare, ceea ce necesită o abordare preventivă. Acest lucru este valabil și pentru radicalizarea unor părți ale stângii sau dreptei politice, pentru creșterea tendințelor extremiste sau pentru mișcările antidemocratice”, a subliniat Julia Vincke.
IE și Internetul pot folosi… sau pot dăuna
La rândul său, Marco Felsberger, șef pentru reziliență, calitate și audit CAS/Security la Gebruder Weiss, este de părere că, mai ales în contextul anului electoral mondial, dezinformarea poate reprezenta o problemă extrem de spinoasă, adâncită de expansiunea Inteligenței Artificiale, care poate fi folosită în orice scop. Adăugându-se la acest tablou și inflația, nu este exclus să vedem, pe parcursul acestui an, greve sau revolte la scară largă. Care, deja, se pare că au început.
„Accesul prin Internet la o gamă incredibil de extinsă de informații asigură puncte de acces pentru infractori, pentru a identifica punctele slabe și pentru a targeta mărfurile”, subliniază și Mike Yarwood, managing director pentru prevenirea pierderilor la TT Club. „De asemenea, este disponibilă tehnologie care poate fi folosită împotriva operatorilor logistici, care include dispozitive de urmărire plasate în interiorul vehiculelor vizate. (…) De la documente și identități falsificate, la transportatori sau expeditori falși, lumea infracțională se perfecționează tot mai mult în infiltrarea supply chain-urilor. (…) Aceste incertitudini vor necesita investiții continue în evaluarea riscurilor de securitate. Educația, creșterea nivelului de conștientizare în privința creșterii riscurilor și dezvoltarea unor proceduri robuste de due dilligence devin vitale. De asemenea, pentru operatorii globali, va fi important și să înțeleagă modul în care strategiile utilizate de către infractori se schimbă de la o regiune la alta”, concluzionează expertul TT Club.
sursa: Vigilant, ianuarie 2024
traducerea și adaptarea: Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro