Comisia Europeană a aprobat, după o investigație de aproape trei ani, ajutorul de stat, în valoare de 95,3 milioane de euro, acordat de Guvernul României pentru restructurarea TAROM.
Susținerea din partea Executivului comunitar vine în întâmpinarea reorganizării serviciilor de conectivitate, modernizării flotei companiei și eficientizării activităților de zbor. Bruxelles-ul a ajuns la concluzia că măsura va permite operatorului aerian să își restabilească viabilitatea pe termen lung, reducând, în același timp, la minimum denaturările concurenței.
Plan actualizat cu cerințele Bruxelles-ului
România a notificat CE, la finele lunii mai 2021, asupra unui plan de restructurare a companiei TAROM, care stabilea un pachet de măsuri de raționalizare a operațiunilor operatorului aerian național, de reînnoire a flotei sale învechite și de reducere a costurilor. În iulie, același an, Comisia a deschis o investigație aprofundată, pentru a evalua dacă măsurile de restructurare adoptate de România în favoarea TAROM ar fi în concordanță cu normele UE privind ajutoarele de stat. În cursul evaluării Comisiei, România a actualizat planul de restructurare pentru a răspunde preocupărilor exprimate în decizia de inițiere a procedurii.
Se anulează datoria de 50 de milioane de euro
Comisia Europeană: „În prezent, măsurile de restructurare notificate includ anularea unei datorii de aproximativ 49,53 milioane de euro (246,19 milioane de lei), corespunzătoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie în februarie 2020, plus dobânzile aferente și o injecție de capital de aproximativ 45,77 milioane de euro (227,50 milioane de lei). Comisia a evaluat măsurile în temeiul Orientărilor sale pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate și a constatat, în special, că ajutorul contribuie la obiectivul de interes comun de a asigura conectivitatea regională pentru cetățenii și întreprinderile din România, permițând TAROM să își restabilească viabilitatea, prin punerea în aplicare a planului său de restructurare”.
De asemenea, măsurile de restructurare abordează problemele care au cauzat dificultățile financiare ale TAROM, mai ales prin reînnoirea flotei sale învechite și prin reducerea costurilor.
Contribuția companiei: 77,66 milioane de euro
Potrivit CE, măsurile sunt proporționale, deoarece TAROM aduce o contribuție proprie semnificativă de aproximativ 77,66 milioane de euro (381,12 milioane de lei), sub formă de venituri din vânzarea de aeronave și dintr-un contract de leasing financiar încheiat în condițiile pieței, iar ajutorul este însoțit de garanții, pentru a limita denaturarea concurenței pe piața unică. Printre aceste garanții se numără reducerea numărului de rute pe care TAROM operează, limitând prezența sa pe piață pe întreaga durată a perioadei de restructurare, respectiv până la 31 decembrie 2026.
Conducerea TAROM a transmis că aprobarea ajutorului de stat „este un pas foarte important pentru una dintre companiile fanion ale României, care va demara un amplu proces de redresare și reorganizare”. „Ajutorul financiar este unul echilibrat, iar TAROM are o contribuție proprie semnificativă în planul de redresare prin care își dorește să redevină o companie aeriană profitabilă și de succes. Principalii beneficiari ai acțiunilor noastre vor fi, în continuare, milioanele de clienți pe care îi deservim”.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro