Continuăm seria RETRO, în care va aducem aminte de evenimentele cele mai importante ce s-au desfășurat în urmă cu 10 ani, din domeniul transportului, logisticii sau legislației.
Vara lui 2010 ne găsea în plină perioadă toridă, dar și în mare impas economic, ce s-a răsfrânt foarte tare asupra industriei transporturilor.
„Criza economică nu dă niciun semn că ar ceda teren, în România, ci, dimpotrivă, lucrurile se înrăutățesc, într-o continuă demonstrație prin care ni se arată că se poate și mai rău. Și de ce nu ar fi așa? Unde sunt acțiunile de valoare, realizările, strategiile coerente în urma cărora să putem emite pretenții de mai bine?”, încerca să tragă un semnal de alarmă Radu Borcescu, în editorialul său.
Legea 168
Apariția actului normativ urma să aprobe și să modifice Ordonanța 34 și era văzută ca un pas important în combaterea pirateriei. „După o serie de analize, în coroborare cu alte legi aflate în vigoare, s-a ajuns la concluzia că nu este aplicabilă. Sau, cel puțin, nu pentru scopul inițial. Cea mai gravă formă de piraterie era desfășurată de către persoane care nu au niciun fel de document – nu au firmă, nu au licențe, copii conforme… nimic. Și tocmai ei nu pot fi sancționați de noul act normativ, care se transformă, astfel, într-un motiv în plus de terorizare a operatorilor de transport”, spunea Radu Borcescu.
Control
- Autoritatea Rutieră Română era din ce în ce mai activă în trafic, noi, revista ZIUA CARGO, luând parte la un control comun ARR și CNADNR, într-unul dintre punctele nevralgice ale DN 1, localitatea Potigrafu, județul Prahova. Top trei încălcări ale legislației la transportatorii români, la acea vreme:
- Nerespectarea timpilor de odihnă și condus
- Lipsă certificat profesional de șofer, nerespectare grafic circulație și lipsă document transport
- Abateri privind limitatorul de viteză și lipsa verificării periodice a acestuia.
- În urma unei întâlniri dintre reprezentații FORT (Federația Operatorilor Români de Transport) și Poliția Rutieră, se anunța găsirea unei „rețete” de luptă contra pirateriei, prin persoane sub acoperire infiltrate, flagrante, acțiuni în comun realizate de poliție și transportatori.
- Într-un interviu acordat revistei noastre, comisarul șef Lucian Diniță, directorul Direcției Rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliției, atrăgea atenția că, din cauza setului de măsuri anti-criză, „o să fim o țară de girofaruri, în care toată lumea oprește și controlează mașini”.
Piață și companii
- 28 de camioane Volvo erau livrate către Aquila, ca parte dintr-un parteneriat semnat între cele două companii, ce cuprindea atât furnizarea de camioane, cât și de servicii.
- Romtrailer, service autorizat Schmitz Cargobull în România, tocmai ce inaugurase un nou service la Sibiu, în timp ce anunța investiția a 3 milioane de euro într-un alt centru service, la Bolintin Deal, în județul Giurgiu.
- Autoconstruct, unul dintre principalii furnizori de pe piața autohtonă a vehiculelor specializate de la acea vreme, anunța că a întrerupt colaborarea cu Meiller și a încheiat un parteneriat cu Dautel.
- Cătălin Olteanu, manager general al FM Logistic România, ne detalia diferențele imense între cum se realiza transportul și logistica în China, față de România.
- GTI Logistic, o companie la început de drum în 2010, detalia, printr-un interviu oferit de Mihai Iancu, directorul general, cum orientarea spre clienții mici a fost lozul câștigător pentru companie, în acele vremuri.
Transport pasageri
- RATB lansase 9 trasee turistice către mânăstiri și obiective aflate în apropierea Bucureștiului, inclusiv către Parcul Natural Comana, una dintre cele mai mari zone umede din România. Proiectul făcea parte dintr-un protocol încheiat cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, ce prevedea promovarea zonelor turistice din jurul Capitalei.
- Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid era noul model de autobuz urban adus în țară de EvoBus România.
- PRE-IAA – SETRA era gata de participare la cel mai important eveniment de gen al anului, IAA Hanovra 2010, unde producătorul de autobuze și autocare miza pe îmbunătățirea confortului pasagerilor, venind cu scaune complet noi. De menționat și faptul că era pentru prima oară când brandul SETRA era găzduit într-un stand Daimler.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro