Finalul anului 2010 a fost unul dificil, după un an în care criza economică a schimbat paradigma în care s-au desfășurat atât transporturile, cât și domeniile conexe.
Transportul de marfă fusese afectat serios, 652 de firme de transport își întrerupseseră activitatea, iar parcul activ se diminuase cu 2.284 de vehicule comerciale (peste 3,5 t), în acel an, cele mai afectate fiind companiile mici. Transportul de persoane a înregistrat dispariția a 128 de firme, însă parcul național a crescut cu 783 de autobuze și microbuze, față de sfârșitul lui 2009. Totuși, se scăpase de incertitudine, în noiembrie 2010 începând eliberarea licențelor cu valabilitate 2013.
Vizând problema șpăgii în cadrul societății și cu precădere în transporturi, Radu Borcescu se întreba, într-un editorial, „cum vor putea fi motivați cei care sunt corecți să aplice legea, într-o societate în care banul pare a fi singurul reper al valorii?” Pe măsură ce se apropie de vârful piramidei, un funcționar al statului poate spera la un salariu de 4.000 sau 5.000 de lei pe lună, dar o singură șpagă poate reprezenta mai mult de 50 de ani de muncă…”
Legislație
- Era introdus Ordinul de modificare a Normelor privind organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora (OMTCT 1892). ARR primea atribuții sporite, fiind introduse obligații stricte privind asigurarea încărcăturii. Totodată, companiile de transport urmau să transmită rapoarte către ARR, privind șoferii și verificările tehnice. Pentru defecțiuni majore, se introducea reținerea plăcuțelor de înmatriculare.
- Se pregătea introducea de către ARR a licențierii pentru vehiculele de transport persoane de tip 8+1.
- ARR „muta” examinarea pe calculator.
- Se introduceau noutăți în materie de procedură fiscală, prin modificarea Codului de procedură fiscală, Codului fiscal și a Legii societăților comerciale.
- Era introdus un nou sistem (informatic) pentru decontarea transporturilor subvenționate, menit să stopeze fraudele.
- Un proiect de Ordonanță de Urgență, adus în dezbatere publică, propunea ca sumele provenite din amenzi acordate de ARR, CNADNR și RAR să intre în vistieria CNADNR, pentru finanțarea proiectelor de infrastructură rutieră.
IAA Hanovra
Expoziția a fost caracterizată de un optimism (moderat) privind ieșirea din recesiune, producătorii fiind precauți, căutând căile sigure de dezvoltare.
- Trofeul Truck of the Year 2011 a fost acordat lui Mercedes-Benz Atego.
- Van of the Year 2011 a fost desemnat Fiat Doblo Cargo.
- Pick-Up of the Year 2011, câștigat de Volkswagen cu Amarok, cel mai nou model comercial al producătorului german la acea vreme.
- DAF anunța că va introduce în producția de serie modelul LF45 Hybrid, de 12 tone.
- Mercedes-Benz Trucks a adus la expoziție, printre altele, noile Atego, Atego BlueTec Hybrid și Axor, precum și ediția limitată Actros White/Black Liner. A fost anunțată și introducerea sistemului de siguranță ABA 2.
- O premieră mondială a constituit-o Mitsubishi Canter E-Cell, un camion 100% electric, dezvoltat sub umbrela Daimler.
- Pentru prima dată la o ediție IAA, la standul MAN a fost prezent VW Constellation.
- Scania a prezentat „cel mai puternic camion construit vreodată”, la acea vreme, modelul V8 de 730 CP, dar și noua transmisie Opticruise.
- IVECO Irisbus a lansat gama de autobuze hibride Citelis.
- Pentru Setra, noutatea a constituit-o prezentarea noii generații de scaune, mai confortabile, mai ușoare și disponibile într-un mare număr de variante.
- La standul Neoplan, premiera a reprezentat-o autocarul supraetajat Neoplan Skyliner.
- Volvo Buses a prezentat, de asemenea, noutăți, modelul 8900, destinat curselor interurbane ,și modelul 9500, destinat transportului de linie.
Piață
- ARR primea „haine electronice” noi, utilizatorii fiind întâmpinați cu un nou site.
- UNTRR aniversa 20 de ani de la înființare.
- Conform statisticilor de la BursaTransport, piața devenise una mai sigură în 2010, înregistrându-se cu peste 25% mai puține incidente de plată decât în 2009.
- Renault Premium Route a ieșit pe primul loc în cadrul unui test efectuat de o firma germană de transport, timp de 3 ani, ca fiind camionul cu cele mai scăzute costuri de operare dintre cele 7 modele de camioanele testate.
- Truck Racing – Renault Trucks-MKR Technology a încheiat sezonul 2010 de Truck Racing pe locul întâi, la echipe. La piloți, Antonio Albacete (MAN, Team Cepsa) a fost desemnat campion al acelui sezon.
- Com Divers Auto Ro era desemnată compania de transport a anului în cadrul concursului „Romanian Transport Company of the Year 2010 – Continental”, a cărui gală s-a desfășurat la Palatul Parlamentului.
- Cefin România marca prezența în zona vestică, prin deschiderea unui nou sediu, la Arad.
- Gebrüder Weiss finaliza recepția noului terminal de cross-docking, din Sibiu.
- GEFCO România aniversa 5 ani pe piața autohtonă.
- FM Logistic și Sanofi-Aventis își făceau public parteneriatul.
- Waberer’s Romania, prin vocea Danei Dumitru, office manager al companiei, anunța că, în 2010, compania avusese o dezvoltare bine controlată.
- Din octombrie 2010, IVECO România era condusă de Milos Lalovic, din poziția de director general.
- Premiile ARILOG – Best Logistics and Operational Excellence Award a fost acordat companiei Groep Essers, iar Win-Win Collaboration Award a mers către OTZ Logistics Group, pentru parteneriatul cu BAT România.
- „Modernizăm și construim tramvaie în Uzina de Reparații a RATB”, afirma Adrian Criț, directorul general al regiei la acea vreme.
- „Noi suntem cu Guvernul, indiferent de culoarea politică” – Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
- FORT, în parteneriat cu Poliția Rutieră Română și ARR, organiza o conferință pe tema combaterii transportului ilicit de persoane, punând tunurile pe piraterie.
- RATB relua cursele preorășenești, în Ilfov, pe 52 de trasee.
- Proaspăt lansatele Mercedes-Benz Vito și Viano ajungeau în România.
- EvoBus livra 30 de autobuze articulate Mercedes-Benz Conecto G, la Timișoara.
- Solaris spărgea gheața și anunța livrarea primelor sale 10 autobuze urbane pe piața din România, la Oradea.
Construcții
- Consilierii generali ai municipiului București au modificat costurile viitoarei construcții a pasajului subteran Piața Presei Libere, reducându-le costurile cu aproximativ 9 milioane de euro (o treime).
- Arena Națională, de asemenea, încă în construcție, a avut parte de o recalculare a costurilor, rectificarea fiind făcută în plus, cu 36 de milioane de euro, de la 194, la 220.
- Producătorul asiatic de utilaje de construcții Komatsu lansa pe piață excavatoarele pe șenile PC190-8 și PC160LC-8.
- Se lansa, de către Grove, una dintre cele mai performante automacarale tot-teren din clasa de șase axe de la acea vreme, modelul GMK6300L.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro