Mai puține companii… mai multe mașini. Piața pare să favorizeze, după 2015, dezvoltarea flotelor importante care funcționează după mecanisme moderne, chiar dacă firmele mici reprezintă, în continuare, marea majoritate… așa cum, de altfel, se întâmplă pe orice piață unde există mulți competitori. Dar să vedem ce spun cifrele…
După ce, în 2015, numărul firmelor de transport marfă licențiate s-a redus cu peste 20% față de 2014, de la 36.162 la 28.731 de operatori, conform datelor furnizate de Autoritatea Rutieră Română (ARR), 2016 a marcat o creștere cu puțin peste 5%, pentru ca, în 2017, cifra licențelor emise să ajungă la 34.396, iar, în primele luni ale acestui an, să scadă la 32.503.
Parcul licențiat este, însă, sensibil mai ridicat decât în 2017. De altfel, nivelul flotei licențiate în 2016 era, deja, mai mare decât cel consemnat în 2014, chiar dacă operatori de transport marfă erau mai puțini.
Transportatori rutieri de mărfuri licențiați
Concret, față de 36.162 companii și 129.665 vehicule licențiate de ARR în 2014, piața împărțea, doi ani mai târziu, 133.497 de vehicule la 30.300 de firme. Pentru ca parcul dedicat transportului de marfă cu vehicule de peste 3,5 t să ajungă, în 2008, la 147.626 unități.
250 de flote importante
Dacă peste 80% din flota licențiată este operată de firme cu parcuri sub 5 unități, cifra companiilor cu flote importante, de peste 50 de vehicule, se apropie de 250, dintre care 32 au în curte mai mult de 200 de unități, iar 59 între 101 și 200.
În același timp, 2.268 de companii au între 11 și 50 vehicule, o categorie care, deja, oferă exemple privind evoluții frumoase, bazate pe parteneriate care s-au maturizat în timp, cu anumiți clienți sau pe nișe bine alese.
Pe podium, din punctul de vedere al numărului de vehicule licențiate, se află, potrivit ARR, Carrion Expedition – cu 1.334 mașini, Arabesque – cu 594 și XPO Transport Solutions Romania – cu 526 unități.
60% din parcul total are peste 9 ani vechime
Cea mai mare parte a parcului (74%) se află în proprietatea cărăușilor, pentru ca 14% să fie închiriat și 12% să se afle în leasing. Aceste cifre trebuie, însă, corelate cu vechimea parcului, 60% având peste 9 ani de la prima înmatriculare.
În continuare, flota destinată transportului în interes propriu deține în procent redus, reprezentând aproximativ 3% din cea licențiată pentru transport contra cost.
Operatori specializați
Din punctul de vedere al specializării, Autoritatea Rutieră Română a licențiat 1.499 operatori pentru transport rutier de deșeuri, precum și mărfuri și deșeuri periculoase, 247 pentru transport de mărfuri perisabile, 54 pentru transport de animale vii și 51 pentru transporturi agabaritice.
Statistica șoferilor profesioniști…
Interesantă este situația conducătorilor auto profesioniști. Un număr de 165.500 sunt angajați în cadrul companiilor de transport românești, conform datelor ARR, dar un număr de 287.113 sunt certificați, la nivelul anului 2018. În același context, un număr de 301.722 cartele sunt emise de către Autoritatea Rutieră Română.
De remarcat reducerea constantă, din ultimii 3 ani, a gradului de promovabilitate, mai ales pe segmentul CPI marfă (pregătire profesională inițială), unde procentul celor admiși a ajuns, în 2017, la 59,3%, în scădere de la 77,17%, în 2015.
Panta descendentă este, însă, mai puțin abruptă în cazul CPC marfă (pregătire profesională periodică), unde procentul admișilor a ajuns la de la 94,95%, în 2015, la 83,67%, în 2017. Cifrele spun, însă, că unul din 5, dintre șoferii vechi, pică la primul test CPC… un semnal descurajant, ținând cont de lipsa de conducători profesioniști de pe piață. În concluzie… atenție la pregătire, în perioada următoare!
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro