TERMOPORT: Două decenii de performanță

10 ani de creștere susținută dictați de piață. 10 ani mai dificili, de asemenea, la comanda pieței. Următorii 10 nu pot fi, pentru Termoport, decât așa cum îi va construi, împreună cu aceiași clienți cu care a construit piața de frig din România. Chiar și în ciuda pieței… dacă va fi nevoie.

Decebal Ștefănescu

România a devenit, astăzi, prin intermediul Termoport, un exemplu pentru distribuitorii Thermo King din Europa, pentru furnizarea de soluții complete, privind asigurarea temperaturii controlate pe vehicule de distributie. Ceea ce a început să se pună la punct, pe plan local, în urmă cu 15 ani, reprezintă, astăzi, o cerință la nivel european. Este motivul pentru care reprezentanți ai distribuitorilor Thermo King din Europa au vizitat, în ultimii doi ani, Termoport, pentru schimb de experiență. La acest nivel se află, în prezent, liderul național pe segmentul sistemelor de control al temperaturii pentru transport .

Decebal Ștefănescu, directorul general Termoport, pune succesul companiei, în mare parte, pe seama clienților, cu care echipa companiei împarte reușitele. „Pentru mine, relația pe termen lung cu clienții noștri reprezintă cea mai mare satisfacție. Faptul că, o dată cu furnizarea soluției frigorifice, nu marcăm o simplă tranzacție, ci debutul unui drum împreună, și-a pus amprenta pe afacerea pe care o conduc. De multe ori, atunci când încheiem o tranzacție, vorbim, deja, despre ce va presupune colaborarea noastră în anii ce urmează. Uitându-ne în urmă, clienții cu care am început să lucrăm acum 20 de ani sunt, astăzi, companii de succes, cu care împărțim rezultatele pozitive.”

Decebal Ștefănescu, director general Termoport:

„În cei 20 de ani, am evoluat o dată cu piața, împreună cu clienții noștri. Avem clienți cu care am început activitatea, în 1997, cu un vehicul sau două și care operează, acum, parcuri de vehicule frigorifice de zeci de unități.”

„Îmi doresc să constituim un pol al expertizei transportului frigorific în România, în așa fel încât, în momentul în care un întreprinzător va dori să abordeze acest segment, să vină la Termoport să se sfătuiască pe ce cale să o ia. Pornind de la propuneri și sugestii, să putem să creăm, într-un final, acea stare de confort și siguranță care să îi permită clientului nostru să se ocupe de gestionarea afacerii sale, astfel încât să poată să obțină profit. Și noi să obținem profit. La fel și clientul clientului nostru. Numai în acest fel putem asigura o dezvoltare durabilă a sectorului de transporturi frigorifice din România.”

„Am lucrat, permanent, timp de 20 de ani, ca să schimbăm în bine lumea transporturilor frigorifice din România, dar ne-am schimbat și pe noi înșine, explorându-ne permanent limitele, încercând să oferim în permanență ceva nou, ceva deosebit, în linie cu ultimele dezvoltări tehnologice din domeniu, cu nimic mai prejos decât în alte zone, mai dezvoltate, din Europa.”

Distribuția domină piața de frig

Piața de frig s-a construit, în România, în jurul Termoport, ca distribuitor al Thermo King pe plan național. Compania a oferit, din 1997, posibilitatea de a fi achiziționate echipamentele cunoscutului producător, direct din România, furnizând, în același timp, un know-how important. Dacă, imediat după 1990, predominante erau vehiculele grele destinate transportului mărfurilor cu temperatură controlată, ulterior, raporturile s-au schimbat, mult mai numeroase devenind vehiculele de distribuție.

„În România, se înmatriculează, la fiecare semiremorcă frigorifică nouă, 7 vehicule de distribuție noi”, a precizat Decebal Ștefănescu. Tocmai companiile de distribuție au fost cele care au determinat echipa Termoport să inoveze, să nu mai ofere simple agregate, ci o soluție completă. „Am fost obligați să gândim o astfel de soluție încă de acum 15 ani, pentru că, în acea perioadă, distribuția reprezenta singura piață în creștere. Am vrut să oferim soluția potrivită pentru fiecare aplicație, însoțită, ulterior, de serviciile potrivite. În ceea ce privește serviciile post-vânzare, cred că suntem singurii în măsură, la momentul actual, să oferim servicii unitare, printr-o rețea service proprie, cu șase centre, răspândite în toate colțurile țării, ceea ce, mai ales pentru clienții mari, care operează flote în toată țara, este de o mare însemnătate.” Concret, Termoport are centre de service în București, Cluj, Timișoara, Bacău, Brașov și Constanța, toate dotate cu unități mobile.

Investiția în frig are „secretele” ei

Investițiile în autovehicule care să asigure transport de mărfuri cu temperatură controlată sunt mai complexe decât par la prima vedere. „Sunt multe aspecte care trebuie luate în considerare: de la investiția în echipamente, până la investiția în capitalul uman, nu este deloc simplu. Dacă echipamentul este nou, sunt multe opțiuni ale sistemului frigorific care pot fi adăugate în cazul în care configurarea semiremorcii frigorifice se discută și cu noi.

Dacă se merge pe varianta de semiremorcă frigorifică second-hand, trebuie acordată o mare atenție stării de funcționare a sistemului frigorific, valabilității certificării ATP și, nu în ultimul rând, asistenței service disponibile în zona de operare. În ceea ce privește capitalul uman, de la dispecer și până la șofer, este nevoie de un set de cunoștințe mai ample, pe care noi încercăm sa le «predăm» la fiecare livrare.

Termoport a aniversat, la sfârșitul lunii iulie, la restaurantul Diesel, din București, o vârstă rotundă: 20 de ani de la înființare.

Modul de împachetare a paletului, care poate obstrucționa fluxul de aer, pre-răcirea compartimentului de marfă înaintea încărcării, durata deschiderii ușilor, regimul de temperatură optim pentru fiecare produs transportat în parte sunt numai câteva din cunoștințele esențiale pe care oricine are legătură cu transportul în regim de temperatură controlată ar trebui să le știe. Chiar dacă nu par lucruri foarte complicate, fiecare amănunt poate avea o mare însemnătate”, a subliniat directorul general Termoport.

Piața s-a schimbat, în ultimii 10 ani. Dacă un prim val, format după intrarea în criză, a vizat o conversie a transportatorilor de mărfuri generale în transporturi frigorifice, un al doilea val a adus cu sine o atenție mai mare arătată calității serviciului de transport frigorific.

„A apărut necesitatea de a monitoriza independent temperatura. Am înregistrat un val de vânzări de sisteme independente de monitorizare a temperaturii, cu instalare retrofit, prin intermediul cărora transportatorii puteau furniza tichete cu evoluția temperaturii pe timpul transportului. În prezent, apare nevoia de monitorizare a temperaturii online, drept pentru care ne aflăm în faza în care implementăm aplicații mobile pentru monitorizarea temperaturii. ”

Acum, însă, poți să ai totul sub control…

Altfel spus, viitorul este al aplicațiilor mobile. „În prezent, trecem de la diagramele de temperatură, la sisteme de monitorizare integrate cu sistemul de monitorizare al camionului. Astfel, se poate urmări online evoluția temperaturii, cunoscându-se în timp real atât starea mărfii, cât și orice defecțiune tehnică sau eroare de operare. În epoca tehnologiei, a smartphone-urilor, Thermo King poate furniza aplicații prin intermediul cărora sistemul frigorific poate fi monitorizat și controlat din cabină, astfel încât șoferul să nu mai fie nevoit să coboare.

Astfel, eventualele disfuncționalități ale sistemului frigorific sunt semnalizate instant, pe telefonul mobil, oferind posibilitatea operatorului de a interveni imediat, pentru a preveni deteriorarea mărfii.” Decebal Ștefănescu a menționat, în plus, că legislația impune, în acest moment, însă numai în Vestul Europei, inclusiv o limită de zgomot pentru distribuția pe timpul nopții în marile orașe.

„Prin intermediul aplicațiilor mobile Thermo King și al monitorizării online, sistemele frigorifice au posibilitatea de a-și reduce, automat, turația și, implicit, nivelul de zgomot, în momentul în care autovehiculul intră în zona cu nivel de zgomot restricționat, indicată de legislație.” Iar funcționalitățile suplimentare care pot fi puse la dispoziția beneficiarilor o dată cu sistemul frigorific nu se opresc aici.

… și costuri fixe

Toate aceste aplicații vizează creșterea calității transportului frigorific, în condițiile în care costurile se pot reduce, transformându-se dintr-o necunoscută, în parametri aflați sub control.

„Ca și în alte domenii, și în domeniul transportului în regim de temperatură controlată viitorul aparține acelora care vor avea o viziune clară asupra costurilor, nu numai în prezent, ci și în viitor(…cât mai îndepărtat). De exemplu, cheltuielile de întreținere și reparații reprezintă un parametru critic în fixarea acestor costuri, unde noi încercăm să oferim soluții concrete, prin intermediul tehnologiei de care dispune Thermo King la ora actuală. Pe lângă această tehnologie, serviciile Termoport vin să susțină și ele acest concept, încercând să ofere posibilitatea clienților noștri de a-și susține tarifele ofertate, în condiții competitive, pe termen cat mai lung. Aceasta a fost, de la bun început, și este, în continuare, filozofia Termoport și îmi imaginez că aniversarea de 25 de ani ne va găsi împreună cu marea majoritate a clienților actuali, elaborând împreună soluții cât mai eficiente…, împărțind succesul!” a concluzionat Decebal Ștefănescu.

Meda IORDAN

meda.iordan@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.