În luna noiembrie, compania americană de tehnologie pentru transporturi și domeniul energetic Tesla, prin divizia sa de autovehicule, Tesla Motors, a realizat, la Los Angeles, prezentarea, în premieră mondială, a camionului său în întregime electric, care poartă denumirea de Semi. Este de așteptat să vedem acest vehicul pe șoselele americane în 2019, compania anunțând că este în lucru și o adaptare pentru piața europeană.
Conform declarațiilor lui Elon Musk, CEO, director general și arhitect-șef la Testa, modelul Semi va oferi o experiență de conducere mult mai bună, un grad de securitate crescut și o reducere substanțială a costurilor de operare.
Performanțe fără precedent
Fără trailer, Tesla Semi poate ajunge de la 0 la 60 de mile pe oră (aproximativ 100 km/h) în cinci secunde, comparativ cu 15 secunde, necesare unui camion diesel convențional. Aceeași viteză, de 0-100 km/h, este atinsă în 20 de secunde, în cazul unei încărcături de 36 t, o sarcină care îi ia unui camion diesel convențional aproximativ un minut. Important și, totodată, interesant pentru șoferii de camion, dar și pentru ceilalți participanți la trafic, este faptul că vehiculul poate urca o rampă cu un gradient de 5% cu o viteză constantă de aproximativ 104 km/h, comparativ cu un 72 km/h chinuit obținut de un camion obișnuit.
Tesla Semi nu necesită nicio schimbare manuală a treptei de viteză sau ambreiere pentru accelerare sau decelerare, iar sistemul de frânare regenerativ recuperează 98% din energia cinetică pentru a o stoca în baterii, ceea ce înseamnă, practic, o „viață fără de moarte” a frânelor.
În general, Semi este mai reactiv, acoperă o distanță mai mare decât un camion diesel în aceeași perioadă de timp și se integrează mai sigur în trafic.
La „manșa navei cosmice”…
Spre deosebire de cea a altor camioane, cabina modelului Semi este proiectată, la propriu, în jurul șoferului, cu trepte neobstrucționate, pentru o urcare și o coborâre mai ușoare, suficient loc pentru a sta în picioare, oricât de înalt ar fi șoferul și o poziție centrată a postului de conducere, pentru un grad optim de vizibilitate.
Două display-uri touchscreen, poziționate simetric de ambele părți ale șoferului oferă un acces facil la sistemul de navigație, la cel de monitorizare a unghiurilor moarte și pentru înregistrarea datelor electronice. Sisteme de conectivitate încorporate se integrează direct cu sistemul de management al flotelor, pentru a sprijini rutarea și programările, precum și monitorizarea de la distanță. Camioanele diesel curente necesită mai multe dispozitive aparținând unei terțe părți pentru o funcționalitate similară.
Mega-încărcătoarele, o nouă soluție de încărcare DC de mare viteză, vor adăugat o autonomie de aproape 650 km acestui camion, în numai 30 de minute, și vor putea fi instalate la punctele de plecare și sosite, precum și de-a lungul rutelor circulate, permițând încărcarea bateriilor în timpul încărcării, descărcării sau pauzelor șoferului.
Siguranță înaltă
Arhitectura integral electrică a modelului Tesla Semi este proiectată să răspundă unui standard de siguranță mai înalt decât al oricărui camion de tonaj greu de pe piață, cu un sistem ranforsat care-l protejează în caz de impact și îi conferă un centru de greutate excepțional de jos.
Parbrizul este realizat din sticlă rezistentă la impact, iar tendința de forfecare este prevenită datorită senzorilor de la bord, care detectează instabilitatea și reacționează cu cuplu pozitiv sau negativ asupra fiecărei roți, acționând independent fiecare frână în parte. Camerele de luat vederi de tip „surround” sprijină detectarea obiectelor și minimizează unghiurile moarte, alertând, automat, șoferul în legătură cu orice potențiale pericole sau obstacole.
În cadrul unui sistem auto-pilot îmbunătățit (Enhanced Autopilot), Tesla Semi oferă frânare automată de urgență, sistem de menținere a benzii de circulație, sistem de avertizare în cazul părăsirii acesteia și sistem de înregistrare a evenimentelor.
De asemenea, Semi poate călători în convoi, în cadrul căruia unul sau două camioane de acest fel pot urmări un camion lider Semi.
Fiabilitate și costuri de operare
Cu mult mai puține componente mobile decât în cadrul unui camion diesel – fără motor, transmisie, sistem de post-tratare a gazelor sau diferențiale – Tesla Semi necesită mult mai puține operațiuni de întreținere. Bateria sa este similară în compoziție cu cele ale produselor Tesla destinate domeniului energetic și este proiectată să suporte cicluri de încărcări repetate pentru peste 1.600.000 km, iar motoarele electrice sunt „moștenitoarele” celor utilizate de Tesla pe Modelul 3, care și-au dovedit calitățile parcurgând peste 1,5 milioane de km, în condiții solicitante.
Proiectanții modelului spun că avantajele imediate legate de costuri provin din economiile energetice: complet încărcat, Tesla Semi consumă mai puțin de 2 kWh de energie per milă (1,6 km) și are o autonomie de aproximativ 800 km la viteză de autostradă. În combinație cu prețul energiei electrice din SUA, relativ redus și stabil – în medie 0,12 USD/kWh, care poate scădea la aproape 0 pe energie solară, operatorii americani se pot aștepta să economisească aproximativ 200.000 USD pe 1,6 milioane km numai din costul combustibilului!
În cadrul prezentării acestui camion în Europa, realizată către sfârșitul lunii noiembrie în cadrul unei conferințe anuale de transport și logistică, desfășurată în Olanda, s-a făcut afirmația că, pe bătrânul continent, potențialul economiilor este mai mare decât peste ocean, având în vedere prețul mai ridicat al motorinei.
Comenzi în creștere
Până acum, și-au manifestat interesul față de Tesla Semi, cu comenzi substanțiale, mai multe companii din SUA și Canada, printre care se numără Walmart, Loblaws (în total 40 de unități), JK Moving Services ($ unități Semi + 5 sleeper, atunci când se vor deschide comenzile), DHL (10 unități), Anheuser-Busch – producătorul berii Budweiser (40 de unități) și Sysco (50 de unități). In plus, o companie italiană, Fercam, dorește să aducă un exemplar și în Europa.
Tesla Semi
Accelerație 0-100 km/h cu 36 t încărcătură: 20 secunde
Viteză la 5% rampă: 104 km/h
Autonomie: 480 sau 804 km
Lanț cinematic: 4 motoare independente la nivelul axelor spate
Consum energetic: sun 2 kWh/milă
Preț anunțat de producător – varianta de 480 km: 150.000 USD
Preț anunțat de producător – varianta de 804 km: 180.000 USD
Rezervare de bază: 20.000 USD
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro
Copyright foto: Alexis Georgeson/Tesla Motors