Cum te poți asigura că mașinile produse vor funcționa corect, indiferent de condiții? Răspunsul Daimler a fost testarea autocarelor și autobuzelor timp de trei luni în fiecare an, pe diferite circuite realizate pe suprafața unui lac înghețat din Laponia.
Autovehiculele zilelor noastre încorporează un număr foarte mare de componente și este foarte dificil să prevezi cum vor reacționa acestea în diferitele condiții pe care le vor întâlni de-a lungul exploatării. Astfel, derularea unor teste elocvente rămâne cea mai bună metodă pentru a corecta eventualele probleme, înainte ca un nou model să fie lansat pe piață.
Daimler ne-a invitat să vedem „pe viu“ modul în care se derulează testele de iarnă pentru autobuze și autocare. Locul ales de producătorul german este unul deja celebru printre fabricanții de mașini.
De aproximativ jumătate de secol, Laponia este utilizată pentru testele de iarnă datorită temperaturilor scăzute, zăpezii și, bineînțeles, a lacurilor înghețate, pe care sunt trasate adevărate șosele.
Practic, în fiecare an, în perioada ianuarie-martie, autocarele și autobuzele Mercedes-Benz și Setra sunt „chinuite“ în cele mai dificile condiții, urmărindu-se comportamentul motoarelor și transmisiei, suspensiile, sistemele de siguranță, precum și alte componente și materiale.
Siguranța – principala ambiție
Constructorul german a creat un adevărat cult în legătură cu siguranța și sistemele concepute în acest sens. Astfel, nu este o întâmplare faptul că autocarele și autobuzele Mercedes-Benz și Setra depășesc cu mult cerințele legale.
Active Brake Assist 3 și AEBS (Advanced Emergency Braking System) se încadrează fără probleme în normele ce vor deveni obligatorii în noiembrie anul acesta și sunt conforme inclusiv cu regulile mai stricte ce nu vor fi introduse în legislație până în 2018.
Daimler are ambiția ca toate componentele ce echipează autobuzele și autocarele să funcționeze perfect la -25° C, iar unele funcții trebuie să lucreze chiar și la -40° C.
Ordinea priorităților privind funcționalitatea este bine specificată: în primul rând, motorul, apoi toate componentele principale din zona postului de conducere, apoi compartimentul pasageri. Siguranța și funcționalitatea sunt priorități pentru autovehiculele Mercedes-Benz și Setra.
Pregătirea testelor
Practic, testele de iarnă durează șase săptămâni, de la sfârșitul lunii ianuarie până la jumătatea lui martie. În plus, sunt necesare trei săptămâni de pregătire înainte de testele propriu-zise – instrumentele de măsurare sunt instalate în autobuze, componentele testate sunt pregătite, piesele de schimb împachetate… Iar autovehiculele sunt încărcate cu balast, în funcție de obiectivele și procedurile testelor.
Chiar și drumul face parte din test, fiind vorba de aproximativ 3.000 km între centrul de testare din Neu-Ulm și Laponia. În cele patru zile, cât durează călătoria, sistemele de încălzire și climatizare sunt testate la limită, având în vedere fluctuațiile uriașe de temperatură și umiditate.
Bineînțeles, dat fiind numărul foarte mare de modele realizate de producătorul german, inginerii Daimler aleg pentru testare autobuze și autocare reprezentative, atât din punct de vedere al motoarelor și cutiilor de viteză, cât și al dimensiunilor și dotărilor.
Până la cele mai mici amănunte
Punctele principale urmărite în cazul testelor de iarnă sunt legate de funcționarea autovehiculelor la temperaturi scăzute și rularea pe suprafețe cu aderență scăzută (gheață și zăpadă).
Încălzirea, ventilația, climatizarea sunt elemente verificate cu atenție. Dar și dezghețarea parbrizului, funcționarea corectă a ștergătoarelor, închiderea corectă a ușilor (secționate electric sau pneumatic) și flapsurilor sunt aspecte urmărite în timpul testelor.
Fucționalitatea filtrelor și a sistemului de preîncălzire pentru AdBlue intră, de asemenea, în lunga listă a elementelor ce sunt verificate.
Și lucrurile se complică și mai mult. Se are în vedere, de exemplu, modul în care se comportă materialele diferite împreună, cum ar fi elementele de oțel și cele de plastic, sau cum reacționează adezivii la temperaturile extreme.
Un test standard îl reprezintă lăsarea autovehiculelor peste weekend cu compartimentul motor deschis. Astfel, toate componentele ating temperaturi de -25° C. Reprezentanții Daimler au precizat că resimt o reală satisfacție atunci când motoarele pornesc după câteva secunde și funcționează corect imediat, la temperaturi exterioare de sub -30° C.
Modul de acționare al sistemului ESP este, de asemenea, intens testat în Laponia.
Rezultatele testelor sunt interpretate și se transformă în măsuri de îmbunătățire și calibrare corectă a diferitelor sisteme, toate aceste eforturi fiind o dovadă în plus că în lumea auto calitatea se obține cu multă muncă.
În Arvidsjaur, oraș aflat în Nordul Suediei, chiar sub Cercul Arctic, iarna începe din luna octombrie și durează până în mai. În medie, anual se înregistrează 186 de zile cu ger, iar temperatura medie anuală este de aproximativ 0° C.
Sunt zile în care testele se desfășoară la temperaturi de sub -40° C.
Arvidsjaur are aproximativ 6.500 de locuitori, însă în fiecare iarnă primește vizita a peste 1.000 de specialiști din lumea auto, care vin pentru a testa noi modele de mașini în condiții extreme.
Lacul are o adâncime de peste 200 m, însă stratul de gheață gros de câțiva metri oferă condiții sigure pentru testarea autovehiculelor cu mase maxime de până la 40 de tone.
Frânare de urgență pe gheață, frânare pe suprafețe cu coeficienți diferiți de frecare pentru partea dreaptă și stângă a autovehiculului, rulare în cerc cu diferite viteze pe gheață, manevre de evitare bruscă a unui obstacol sunt câteva dintre testele prin care inginerii Daimler se asigură că autobuzele și autocarele reacționează așa cum se așteaptă șoferul.
Pentru a pregăti trecerea la EURO 6, Daimler a utilizat în teste de anduranță 60 de prototipuri, printre care 26 de autobuze. Împreună, aceste autovehicule au parcurs peste cinci milioane de km.
Printre autovehiculele care au parcurs recent testele de iarnă se numără Mercedes-Benz CapaCity L și Citaro G. În cazul acestora, accentul s-a pus pe sistemul dezvoltat recent ATC (Articulated Turntable Controller). Cu ATC, manevrabilitatea și siguranța autobuzelor articulate atinge noi standarde.
Radu BORCESCU
Arvidsjaur, Suedia