Campania organizata de Asociatia Romana pentru Securitate si Sanatate in Munca (ARSSM) a ajuns, de data aceasta, la Constanta, cu un workshop de exceptie, la care s-au alaturat Gisela Derrick, reprezentanta IOSH (Institution for Occupational Safety and Health) din Marea Britanie, dar si multiplul campion roman de raliu Titi Aur.
Prima sesiune a workshopului a aratat participantilor organizarea si monitorizarea pana la detaliu a activitatilor soferilor de distributie intr-o companie cu peste 1.500 de vehicule. Joan Pearce de la Allied Bakeries din Marea Britanie a aratat ca cel mai important aspect in prevenirea riscurilor si reducerea costurilor accidentelor ramane o buna instruire si o monitorizare permanenta a conducatorilor auto. Procesul de instruire trebuie sa fie continuu si sa aiba ca scop constientizarea soferilor asupra rolului lor principal in siguranta rutiera si asupra consecintelor unui accident pentru soferi si familiile acestora, dar si pentru intreprindere si societate in final.
Consecintele accidentelor rutiere grave din judetul Constanta au fost prezentate prin filme sugestive de catre reprezentantii Politiei Rutiere si ai ISU Constanta.
Cel de-al treilea subiect de pe agenda de zi a fost cel care a dat un aer mai special intalnirii, o demonstratie practica a multiplului campion de raliu, Titi Aur.
Conducerea defensiva
In parcarea hotelului Condor din centrul statiunii Mamaia, pilotul Titi Aur a efectuat manevre ce ar putea salva viata participantilor la trafic. In contextul accidentelor grave din ultima vreme, Titi Aur a aratat si cum se poate evita un derapaj ce se soldeaza de obicei cu avarierea masinilor si ranirea, uneori fatala, a celor aflati in autovehicule. Conducerea defensiva poate insemna diferenta dintre viata si moarte, atunci cand supravietuirea depinde de un reflex, de o fractiune de secunda. „In Romania, nu se face scoala de soferi, ci scoala de obtinut permisul de conducere. Noi invatam soferii sa conduca preventiv in adevaratul sens al cuvantului si ii invatam cum sa iasa din situatii-limita. Conceptul de conducere defensiva a aparut in Statele Unite pentru prima data, apoi in Europa prin anii ‘80, iar in Romania abia acum. In alte tari, participantii la trafic sunt controlati din toate punctele de vedere la un interval cuprins intre unu si trei ani, pe cand in Romania acest lucru nu se practica“, a declarat Titi Aur. Cursurile de conducere defensiva au rol de protectie a muncii si de a-i invata pe toti cei care conduc cum sa stapaneasca masina. Potrivit instructorului de conducere defensiva, Titi Aur, in ultimii trei ani, 8.000 de persoane au urmat cursurile scolii, dintre care 300 cetateni straini. „Cel mult 20% dintre soferii romani care au urmat cursurile au facut ceea ce a trebuit in conditii critice, restul de 80% facand ceea ce nu trebuie. In schimb, majoritatea cetatenilor straini au facut exact ce trebuia. Aceste lucruri se intampla din cauza ca scolile de soferi din Romania nu ii invata pe cursanti decat cum sa ia permisul mai repede si nu cum sa conduca“, a precizat Titi Aur.
Florin Trusca, managerul tehnic al Campaniei pentru Siguranta Rutiera, a declarat la finalul workshopului: „Intr-o perioada deosebit de dificila din punct de vedere economic si in domenii ce necesita atentie permanenta asupra activitatilor curente, cum sunt transporturile si distributia, Campania de prevenire aduce aproape de angajatori, bune practici, care constituie o investitie in prevenire si genereaza economii prin reducerea accidentelor si a pierderilor umane si materiale cauzate de acestea”.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro