Totul pentru eficienta

Atunci cand Noul Actros a fost lansat, am avut impresia ca producatorul german a dorit sa impresioneze cu orice pret la capitolul design, insa, dupa drive-test, perceptia s-a schimbat. Fiecare nou element isi explica prezenta printr-o crestere a eficientei, iar reducerea consumului de carburant reprezinta punctul central.

Am asteptat cu mult in­teres organizarea unui drive-test pentru Noul Actros si iata ca acest lucru a avut loc in Germania, la finalul lunii septem­brie, in cadrul unui eveniment ce a dat posibilitatea jurnalistilor sa cu­noasca in amanunt noul auto­ve­hicul in lungi si variate sesiuni de condus, dar si in cadrul work­shop-urilor, in cadrul carora spe­cia­listii de la Daimler au explicat scopul si modul de functionare a noilor tehnologii utilizate. Si nu sunt putine, avand in vedere ca Noul Actros este un camion com­plet nou, proiectat de la zero.

25 l/100 km pe autostrada

Designul deosebit al noului Actros ascunde, in fapt, o foarte buna aerodinamicitate. Cheia multifunctionala da posibilitatea sofe­rului sa realizeze din afara cabi­nei un diagnostic asupra bu­nei functionari a camionului. Ast­fel, printre altele, poate verifica lu­minile si presiunea in anvelope. Si pentru ca totul este in regula, te poti urca la volan.

Cabina spatioasa, nuantele folo­site, liniile armonioase, spa­tiile de depozitare numeroase si bine amplasate creeaza un cadru re­laxant, potrivit pentru condus.

Podeaua plata, regasita in cabinele destinate transportului pe distante lungi, precum si noul post de conducere in care schimba­to­rul de viteze a disparut asigura o buna accesibilitate in interiorul cabinei.

Postul de conducere repre­zin­ta un important element de cres­te­re a confortului soferului. Scau­nul pneumatic a capatat noi functii de ajustare pentru a raspunde cat mai bine preferintelor condu­ca­to­rului auto. Pentru soferii inalti, scau­nul a fost proiectat pentru a oferi la nevoie spatiu suplimentar. Vo­lanul are capacitati extinse de re­glare, iar rezultatul final este un post de conducere mai apropiat ca niciodata de ceea ce ofera un turism.

Schimbarea vitezelor se face au­tomat, comenzile privind cutia de viteze fiind amplasate pe ma­ne­ta din dreapta volanului, de unde se actioneaza si retarderul.

Desi camionul este complet nou, cu o noua cutie de viteze, un nou motor si un post de con­du­cere redesenat, strategia de con­dus pentru obtinerea unui con­sum cat mai redus a ramas ace­easi ca si in cazul Actros 3.

Astfel, daca in cazul Actros 3, soferii mediocrii au devenit buni, din punct de vedere al consumului de motorina, Noul Actros trans­for­ma soferii „buni“ intr-unii si mai buni, cei exceptionali avand sansa de a reduce si mai mult consumul, cu un efort mai mic. Si asta in con­ditiile in care este mult fortata uti­lizarea cuvantului „efort“ atunci cand ne referim la condusul unui Actros 3 si cu atat mai mult la noul Actros.

Cea mai buna dovada o per­for­mantelor noului Actros am pu­tut sa o constat pe portiunea de autostrada a testului, destul de aglomerata la acea ora, unde am obtinut un consum mediu de 25 l/100 km, cu cel mai puternic mo­tor disponibil, cel de 510 CP. Ca­mioanele au fost incarcate la ca­pa­citatea maxima, avand o masa totala de 40 t.

Trebuie precizat faptul ca cea mai mare parte a testului s-a des­fa­surat pe drumuri nationale, fiind tra­versate numeroase sate si ora­se­le, cu semafoare, biciclisti, pie­toni, drumuri in lucru si un trafic auto consistent. Rezultatul final al sub­semnatului a fost de 32,9 l/100 km si trebuie sa recunosc ca unii jurnalisti au obtinut con­su­muri mai bune.

Din punct de vedere al cabi­ne­lor, am apreciat noua GigaSpa­ce cu dimensiunile sale foarte ge­neroase, special conceputa pentru doi soferi. Totusi, ca o opinie per­sonala, atat din punct de vedere al confortului cat si al sigurantei in timpul condusului, am preferat cabina BigSpace, ce poate fi, de asemenea, configurata la nevoie pen­tru doi soferi. Sigur, si ale­ge­rea suspensiilor pentru cabina joaca un rol important in acest sens – pneumatica sau pe arcuri.

Modul economic

Transmisia automata Mer­ce­des PowerShift 3 include, fata de functia standard, programul de condus „Economy“. Acest nou pro­gram este destinat curselor pe distante lungi si asigura un stil de condus menit sa duca la un con­sum de carburant cat mai mic si, de asemenea, o uzura mai redusa.

Atunci cand este activat, noul pro­gram limiteaza viteza la un ma­xim de 85 km/h, dezactiveaza functia kick-down si activeaza mo­dul Eco-Roll.

Modul Eco-Roll seteaza trans­mi­sia pe pozitia neutru, de cate ori este posibil, iar ulterior acti­vea­za automat treapta corecta de vi­teza, economisind astfel car­bu­rant in fazele de rulare.

Totodata, turatiile scazute ale mo­­torului contribuie la reducerea con­sumului. Noul Actros mentine vi­teza de 85 km/h la doar 1.260 rpm.

Confortul si siguranta aduse la noi dimensiuni

Evenimentul din Germania a fost organizat pe durata a doua zile. Daca in prima am condus noul Actros pe mai multe tipuri de drum – autostrada, drum na­tional, oras… -, intre München si Ulm, in cea de-a doua am putut con­stata in mod direct diferentele intre Actros 3 si noul Actros. Pe un circuit special din Münsingen, uti­lizat in trecut pentru testarea tan­curilor, am putut com­para in situatii identice com­por­tamentul celor doua camioane.

Schimbarea brusca a benzii de circulatie, drum valurit, drum in panta sau curbe stranse sunt situatii simulate pe circuit, iar con­cluzia este evidenta – noul Actros se comporta mai bine. Directia este mai sigura, stabilitatea este superioara si, astfel, ajustarile din volan necesare, de exemplu, pe drumul valurit sunt mai reduse la noul camion.

De asemenea, este remar­ca­bila puterea retarderului pe apa, care a inlocuit la noul Actros re­tar­derul pe ulei si reuseste sa ofere aceleasi performante.

In ceea ce priveste siguranta, do­tarile noului Actros sunt im­pre­sio­nante – asistenta la pastrarea ben­zii de circulatie, sistem pentru men­tinerea distantei de siguranta fata de vehiculul din fata, po­si­bi­li­tatea de a folosi Active Brake Assist in ambuteiaje, unde au loc ple­cari de pe loc si opriri nu­me­roase, exista inclusiv un sistem care alerteaza soferul in cazul in care da semne de oboseala. La aceste sisteme, se adauga deja clasicele, dar foarte eficientele ABS, ASR si EBS.

Din punct de vedere al con­for­tului, Actros 3 era deja la un nivel ridicat. Noul Actros propune mai mult spatiu, o si mai buna dis­tributie a diferitelor spatii de de­po­zitare, dar si mai multa ele­gan­ta, noi materiale si culori menite sa confere un cadru cat mai placut pentru munca, precum si pentru perioadele de relaxare si odihna.

Fisa tehnica

Motoarele EURO VI disponibile pentru noul Actros au sase cilindri in linie.

Puteri disponibile: 421 CP (2.100 Nm), 449 CP (2.200 Nm), 476 CP (2.300 Nm) si 510 CP (2.500 Nm).

Radu BORCESCU

München, Germania

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.