Atunci cand Noul Actros a fost lansat, am avut impresia ca producatorul german a dorit sa impresioneze cu orice pret la capitolul design, insa, dupa drive-test, perceptia s-a schimbat. Fiecare nou element isi explica prezenta printr-o crestere a eficientei, iar reducerea consumului de carburant reprezinta punctul central.
Am asteptat cu mult interes organizarea unui drive-test pentru Noul Actros si iata ca acest lucru a avut loc in Germania, la finalul lunii septembrie, in cadrul unui eveniment ce a dat posibilitatea jurnalistilor sa cunoasca in amanunt noul autovehicul in lungi si variate sesiuni de condus, dar si in cadrul workshop-urilor, in cadrul carora specialistii de la Daimler au explicat scopul si modul de functionare a noilor tehnologii utilizate. Si nu sunt putine, avand in vedere ca Noul Actros este un camion complet nou, proiectat de la zero.
25 l/100 km pe autostrada
Designul deosebit al noului Actros ascunde, in fapt, o foarte buna aerodinamicitate. Cheia multifunctionala da posibilitatea soferului sa realizeze din afara cabinei un diagnostic asupra bunei functionari a camionului. Astfel, printre altele, poate verifica luminile si presiunea in anvelope. Si pentru ca totul este in regula, te poti urca la volan.
Cabina spatioasa, nuantele folosite, liniile armonioase, spatiile de depozitare numeroase si bine amplasate creeaza un cadru relaxant, potrivit pentru condus.
Podeaua plata, regasita in cabinele destinate transportului pe distante lungi, precum si noul post de conducere in care schimbatorul de viteze a disparut asigura o buna accesibilitate in interiorul cabinei.
Postul de conducere reprezinta un important element de crestere a confortului soferului. Scaunul pneumatic a capatat noi functii de ajustare pentru a raspunde cat mai bine preferintelor conducatorului auto. Pentru soferii inalti, scaunul a fost proiectat pentru a oferi la nevoie spatiu suplimentar. Volanul are capacitati extinse de reglare, iar rezultatul final este un post de conducere mai apropiat ca niciodata de ceea ce ofera un turism.
Schimbarea vitezelor se face automat, comenzile privind cutia de viteze fiind amplasate pe maneta din dreapta volanului, de unde se actioneaza si retarderul.
Desi camionul este complet nou, cu o noua cutie de viteze, un nou motor si un post de conducere redesenat, strategia de condus pentru obtinerea unui consum cat mai redus a ramas aceeasi ca si in cazul Actros 3.
Astfel, daca in cazul Actros 3, soferii mediocrii au devenit buni, din punct de vedere al consumului de motorina, Noul Actros transforma soferii „buni“ intr-unii si mai buni, cei exceptionali avand sansa de a reduce si mai mult consumul, cu un efort mai mic. Si asta in conditiile in care este mult fortata utilizarea cuvantului „efort“ atunci cand ne referim la condusul unui Actros 3 si cu atat mai mult la noul Actros.
Cea mai buna dovada o performantelor noului Actros am putut sa o constat pe portiunea de autostrada a testului, destul de aglomerata la acea ora, unde am obtinut un consum mediu de 25 l/100 km, cu cel mai puternic motor disponibil, cel de 510 CP. Camioanele au fost incarcate la capacitatea maxima, avand o masa totala de 40 t.
Trebuie precizat faptul ca cea mai mare parte a testului s-a desfasurat pe drumuri nationale, fiind traversate numeroase sate si orasele, cu semafoare, biciclisti, pietoni, drumuri in lucru si un trafic auto consistent. Rezultatul final al subsemnatului a fost de 32,9 l/100 km si trebuie sa recunosc ca unii jurnalisti au obtinut consumuri mai bune.
Din punct de vedere al cabinelor, am apreciat noua GigaSpace cu dimensiunile sale foarte generoase, special conceputa pentru doi soferi. Totusi, ca o opinie personala, atat din punct de vedere al confortului cat si al sigurantei in timpul condusului, am preferat cabina BigSpace, ce poate fi, de asemenea, configurata la nevoie pentru doi soferi. Sigur, si alegerea suspensiilor pentru cabina joaca un rol important in acest sens – pneumatica sau pe arcuri.
Modul economic
Transmisia automata Mercedes PowerShift 3 include, fata de functia standard, programul de condus „Economy“. Acest nou program este destinat curselor pe distante lungi si asigura un stil de condus menit sa duca la un consum de carburant cat mai mic si, de asemenea, o uzura mai redusa.
Atunci cand este activat, noul program limiteaza viteza la un maxim de 85 km/h, dezactiveaza functia kick-down si activeaza modul Eco-Roll.
Modul Eco-Roll seteaza transmisia pe pozitia neutru, de cate ori este posibil, iar ulterior activeaza automat treapta corecta de viteza, economisind astfel carburant in fazele de rulare.
Totodata, turatiile scazute ale motorului contribuie la reducerea consumului. Noul Actros mentine viteza de 85 km/h la doar 1.260 rpm.
Confortul si siguranta aduse la noi dimensiuni
Evenimentul din Germania a fost organizat pe durata a doua zile. Daca in prima am condus noul Actros pe mai multe tipuri de drum – autostrada, drum national, oras… -, intre München si Ulm, in cea de-a doua am putut constata in mod direct diferentele intre Actros 3 si noul Actros. Pe un circuit special din Münsingen, utilizat in trecut pentru testarea tancurilor, am putut compara in situatii identice comportamentul celor doua camioane.
Schimbarea brusca a benzii de circulatie, drum valurit, drum in panta sau curbe stranse sunt situatii simulate pe circuit, iar concluzia este evidenta – noul Actros se comporta mai bine. Directia este mai sigura, stabilitatea este superioara si, astfel, ajustarile din volan necesare, de exemplu, pe drumul valurit sunt mai reduse la noul camion.
De asemenea, este remarcabila puterea retarderului pe apa, care a inlocuit la noul Actros retarderul pe ulei si reuseste sa ofere aceleasi performante.
In ceea ce priveste siguranta, dotarile noului Actros sunt impresionante – asistenta la pastrarea benzii de circulatie, sistem pentru mentinerea distantei de siguranta fata de vehiculul din fata, posibilitatea de a folosi Active Brake Assist in ambuteiaje, unde au loc plecari de pe loc si opriri numeroase, exista inclusiv un sistem care alerteaza soferul in cazul in care da semne de oboseala. La aceste sisteme, se adauga deja clasicele, dar foarte eficientele ABS, ASR si EBS.
Din punct de vedere al confortului, Actros 3 era deja la un nivel ridicat. Noul Actros propune mai mult spatiu, o si mai buna distributie a diferitelor spatii de depozitare, dar si mai multa eleganta, noi materiale si culori menite sa confere un cadru cat mai placut pentru munca, precum si pentru perioadele de relaxare si odihna.
Fisa tehnica
Motoarele EURO VI disponibile pentru noul Actros au sase cilindri in linie.
Puteri disponibile: 421 CP (2.100 Nm), 449 CP (2.200 Nm), 476 CP (2.300 Nm) si 510 CP (2.500 Nm).
Radu BORCESCU
München, Germania
radu.borcescu@ziuacargo.ro