Fără îndoială, unul dintre pionierii transportului internaţional în România, Trans Car continuă dezvoltarea urmărind deschiderea de puncte noi de lucru inclusiv în alte state europene, precum Germania sau Italia.
Compania membră a grupului Atlassib a fost înfiinţată în 1993, cu 3 camioane închiriate. Acum, deţine un parc de peste 230 de camioane utilizate în principal pe segmentul internaţional. Concret, Trans Car oferă transport internaţional de mărfuri generale pe orice relaţie, transport de haine pe umeraşe, transporturi frigorifice, reparaţii în cadrul service-ului propriu şi servicii de depozitare sau manipulare. „Prima investiţie majoră a fost realizată în 1996, când au fost achiziţionate 120 de camioane, pentru ca o nouă achiziţie importantă să fie făcută în perioada 1999-2000“, arată Iulian Sandor, director executiv Trans Car, subliniind colaborarea foarte bună pe care cărăuşul o are cu compania Mayer & Mayer, pentru care, în perioada 2000-2001, au fost alocate 50 de maşini. 2007 a marcat şi pentru Trans Car renunţarea la autorizaţiile de transport internaţional în relaţie cu statele membre UE şi reducerea presiunii pe care sistemul de distribuţie a acestor autorizaţii (întotdeauna insuficiente) o puneau asupra achiziţiei de maşini noi. Investiţiile în flotă au continuat însă, chiar dacă nu în acelaşi ritm ca în perioada 2005-2007. În 2008, parcul Trans Car reunea 255 de camioane, Mercedes-Benz şi Volvo. „Criza ne-a prins cu aproape toate camioanele în leasing. Între timp însă, în 2006, împreună cu un partener austriac, înfiinţasem o firmă prin intermediul căreia operam 5.000 mp de depozite, oferind inclusiv servicii de grupaj. Portofoliul de clienţi pentru această nouă firmă, cu acţionar majoritar Trans Car, fusese furnizat în cea mai mare parte de către partenerul austriac, ce deţinea 35% din firmă“, a explicat Iulian Sandor. Începând cu 2008, Trans Car a trebuit să facă faţă multor provocări. Micul profit operaţional înregistrat în 2009 a adus siguranţa dezvoltării afacerii. A fost păstrat parcul de 255 maşini până în 2010, după care activitatea a fost puţin restrânsă. „Atunci lucram cu coloane separate în Bucureşti, Arad, Timişoara – gestionate separat, dar ca puncte de lucru ale Trans Car. Le-am desfiinţat şi am mutat tot parcul auto la Sibiu. Nu am returnat maşini societăţii de leasing, dar am renunţat la o parte din cele aflate în proprietatea Trans Car, prin vânzare directă, de aşa natură încât în 2010 parcul era la 233 de maşini. Lupta s-a dat în căutarea de clienţi noi pentru tarife corecte“, îşi aminteşte Iulian Sandor, subliniind că s-a decis menţinerea activităţii pe segmentul de transport internaţional, având în vedere experienţa deţinută în domeniu.
Accent pe clienţi serioşi şi pe reducerea costurilor
Trans Car a păstrat în portofoliu clienţii serioşi şi buni platnici, dar nucleul de 70-80 de clienţi nu era suficient pentru a asigura încărcarea la export a maşinilor. „La un moment dat, parcul era jumătate destinat transportului general şi jumătate celui sub temperatură controlată. Din păcate însă, de anul trecut, piaţa de frig a început să scadă. În România nu ai posibilitatea să optimizezi aceste maşini, tarifele sunt jos, comparabile – dacă nu mai mici – cu cele la prelată mega. Pe acest fond, am decis să reducem numărul de dube frigorifice, având în acest moment 69 de unităţi.“ Iulian Sandor a explicat faptul că portofoliul clienţilor Trans Car nu s-a diversificat foarte mult, dar cantitatea de marfă transportată în regim de temperatură controlată a scăzut.
Odată cu venirea crizei au fost renegociate contractele cu furnizorii pentru a putea fi reduse costurile, compania beneficiind de încheierea unor înţelegeri la nivelul întregului grup Atlassib. „Ca şi holding, nu cred că mai există cineva în România să consume atâta motorină. Un consum de 500.000 de litri la 2 săptămâni înseamnă ceva pentru un furnizor de motorină. Altfel spus, pentru un consum de 5 milioane de lei pe lună, cât înregistrează grupul Atlassib, furnizorii pot oferi nişte facilităţi. Avem rezervoare – staţie de 100.000 de litri şi n-a trebuit să facem investiţii pentru că staţia era funcţională din 1995-1996. Principiile erau stabilite: în România nu se alimentează decât în curte – atât la Atlassib, cât şi la Trans Car, excepţie făcând maşinile cu rezervoare mici, care au, ocazional, alimentări pe card. Dar cum motorina vrac şi motorina card se iau de la aceeaşi firmă, şi pe partea de carduri există nişte facilităţi“, a explicat Iulian Sandor. Tot pentru reducerea cheltuielilor, compania deţine un service propriu. Pe segmentul IT, Trans Car utilizează un sistem propriu dezvoltat la nivelul grupului. Acesta oferă informaţii privind poziţia vehiculelor, harta traseului şi timpii de condus. „Acum, toată urmărirea este modulară. Timpii de condus şi odihnă sunt preluaţi automat din sistem (GPS tracker), în timp ce consumul este normat şi adus la cunoştinţa şoferilor pe bază de semnătură. Întotdeauna am urmărit foarte strict consumul, având în vedere impactul foarte mare în costuri“.
Inspector pentru siguranţă
În ceea ce priveşte şoferii, se realizează un program continuu de pregătire, în fiecare firmă din cadrul holdingului Atlassib existând un inspector de siguranţă – o persoană nominalizată cu siguranţa circulaţiei şi trainingul intern pentru cunoaşterea legislaţiei. La nivel de grup, funcţionează în plus un inspectorat de control auto. „În 2012, am avut, ca medie, doar un accident pe lună, la 196 de maşini. Inspectorii de siguranţa circulaţiei nu fac altceva decât să urmărească, să instruiască şoferii, mai puţin pe partea de conducere economică. Urmăresc legalitatea transportului, siguranţa circulaţiei şi valabilitatea documentelor.“
Extindere în Vest
În flota Trans Car urmează să intre, până la sfârşitul anului, 22 de camioane noi, EURO 6, achiziţionate direct din Germania, pe baza unui contract de credit internaţional. „Preferăm creditul extern combinat cu buyback. Pentru viitor, mizăm pe dezvoltare, pe extinderea capacităţii de transport. Potenţial există. În paralel operăm cei 5.000 mp pentru logistică în cadrul firmei pe care am înfiinţat-o cu partenerul austriac şi am început să cultivăm servicii adiţionale cu sprijinul colegilor de la Atlassib Italia, Spania sau Germania. În Germania lucrăm deja cu un dispecer angajat – detaşat de la Trans Car, care ne asigură clienţii şi marfa pentru import, iar în viitor intenţionăm să dezvoltăm această activitate prin înfiinţarea unei case de expediţii“, a concluzionat directorul executiv Trans Car.
Iulian Sandor, director executiv Trans Car:
„În general, mă feresc să fac cabotaj, dar pentru clienţii tradiţionali au fost situaţii în care am acceptat acest tip de transport, urmărind respectarea în totalitate a legislaţiei europene care îl reglementează.“
„Se merge cu un singur şofer pe maşină, iar media lunară este de peste 9.000 km.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro