O piață diferită de cea a transporturilor grele, unde, însă, performanța este măsurată cu același tip de indicatori… uneori mai drastici. Chiar dacă nu au, în mod obligatoriu, atestat de șofer profesionist, cei antrenați în transportul expres trebuie să facă față unei presiuni extreme, din punctul de vedere al perioadei de timp în care este încadrată cursa.
Între conducătorii auto care activează pe acest segment, există profesioniști veritabili, dar și șoferi care se aruncă în această lume pentru că accesul este mai facil, asumându-și riscuri mult prea mari. Din păcate, și în rândul patronilor există profesioniști și NE – profesioniști, care riscă, de multe ori, viața altora.
L-am rugat pe Hans Schuller, proprietar Atlas Express & Logistic, să ne explice situația din piață, dar și modul în care construiește un colectiv sănătos de șoferi, după ce, în cadrul unor discuții informale, mai mulți conducători auto au recomandat această companie.
Ziua Cargo: Cum ați caracteriza situația șoferilor pe piața de transport expres?
Hans Schuller: În acest moment și compania noastră resimte, în general, criza șoferilor din piață, dar acest lucru cu precădere în perioada de vară. Avantajul nostru este că avem nevoie de șoferi doar cu categoria B, lucru care ne permite să avem o arie de selecție mult mai extinsă. În cazul în care simțim o criză a șoferilor, angajam și șoferi fără experiență, cărora le permitem să-i însoțească pe cei cu experiență în cursă, pentru a-i pregăti.
Care sunt principalele provocări?
Principalele provocări pe care le întâmpinăm sunt seriozitatea oamenilor, dorința de a munci și pretențiile tot mai mari, în comparație cu munca și disponibilitatea de care dau dovadă.
Ce flotă dețineți și cât de numeros este colectivul de șoferi?
Avem un număr de 175 de mașini proprii, dintre care 11 camioane de 22 tone, 7,5 tone, 12 tone, 15 tone și 18 tone, iar restul doar mașini de 3,5 tone. Avem tot atâția șoferi angajați. La aceștia se adaugă încă 230 de subcontractori exclusivi.
Cum angajați șoferii?
Pentru angajarea șoferilor, folosim atât platformele de recrutare cât și relațiile personale. Avem 2 criterii de bază pentru a selecta personalul: să aibă minimum 6 luni experiență în conducerea unei mașini comerciale în Comunitatea Europeană sau să fi ieșit din țară de cel puțin trei sau patru ori, conducând un vehicul comercial. Insistăm foarte mult pe aceste criterii, deoarece, în branșa noastră de transport expres, nu există loc de lipsă de experiență, care poate să cauzeze efecte ireversibile în relația cu un client. Au existat situații în care aproape am pierdut clienți din cauza modului în care s-a comportat un șofer.
Cum îi pregătiți?
Toți șoferii, atât ai noștri, cat și ai colaboratorilor noștri, trec printr-un instructaj obligatoriu. Acest instructaj se desfășoară o singură dată, pe parcursul a 4 ore și se finalizează cu un test. În timpul instructajului, îi învățăm cum să relaționeze cu dispeceratul, modul în care trebuie să răspundă instrucțiunilor primite din dispecerat, modul în care trebuie să transmită orice fel de informație care ar putea afecta parcursul normal al unei curse și relația constantă pe care trebuie să o aibă cu dispecerii.
Testul are ca scop verificarea cunoștințelor de bază în conducerea unei autoutilitare comerciale în Comunitatea Europeană, de genul: trecerea cu trenul sau ferry boat-ul, plata autostrăzilor, stabilirea traseelor, folosirea coordonatelor GPS etc., elemente de bază ce țin de activitatea zilnică de condus.
Nu facem rabat de la acest instructaj. Orice șofer care nu trece de acest instructaj nu este acceptat sa lucreze fie pentru noi, în calitate de angajat, fie cu noi, în calitate de subcontractor.
Cum le monitorizați activitatea și îi motivați?
Avem o persoană dedicată șoferilor, care nu are legătură cu parcul auto. Această persoană mediază relația dispeceratului cu șoferii și se ocupă de bunul mers al activității, din perspectiva nevoilor conducătorilor auto.
Din punct de vedere al motivației șoferilor, în această branșă, considerăm că primul element decisiv este nivelul de remunerare.
Acesta, spunem noi, este destul de motivant în compania noastră (minimum 45 euro diurnă externă pe zi, la care se adaugă salariul lunar în România). Al doilea lucru care credem că ne caracterizează este respectul față de șoferi. Inclusiv nivelul de remunerare ține de respectul față de ei.
De asemenea, respectul se reflectă prin faptul că încercăm să păstrăm o relație apropiată și personală cu fiecare dintre ei, dedicându-le o persoană care să le gestioneze problemele și încercând să îi înțelegem pe fiecare în parte. Ajungem până la nivelul în care eu, ca proprietar al companiei, mă implic de foarte multe ori în relația cu șoferii.
Cum ați construit relația dintre dispecerat și șoferi?
Instituind instructajul făcut tuturor șoferilor, am făcut primul pas în relația pe care trebuie să o aibă cu dispeceratul. Regulile clare, stabilite de la început, nu lasă loc de neînțelegeri între dispecerat și șoferi. De asemenea, dispeceratul are reguli stricte de abordare a șoferilor și încercăm să lăsăm la o parte adresările colocviale, iar discuțiile să fie strict profesionale. Una dintre reguli este că absolut toate mesajele trimise din dispecerat să fie semnate, astfel ca șoferii să știe constant cu cine comunică.
Cum stabiliți timpii de tranzit? Care sunt elementele care trebuie avute în vedere, astfel încât perioada de tranzit să fie una corect stabilită, din punctul de vedere al siguranței, dar și al competitivității?
În privința timpilor de tranzit, avem reguli stricte de calcul, încercând, în același timp, să ne adaptăm condițiilor de trafic. Calculăm timpii de tranzit cu 70 km/oră viteză medie pe drumuri naționale și 85-90 km/oră viteză medie pe autostrăzi. Dar, după cum am menționat mai sus, acești parametri sunt adaptați condițiilor de trafic și de vreme. Tocmai din această cauză încurajăm comunicarea dintre șoferi și dispecerat, iar, în situațiile în care timpii de tranzit sunt mai strânși, să le dăm posibilitatea să comunice aceste aspecte dispecerilor.
Nu suntem adepții „alergării” șoferilor.
Preferăm timpi de tranzit realiști și rezonabili, astfel încât să nu punem în pericol viețile șoferilor. Clienții noștri sunt la fel de atenți la aceste aspecte, ținând, până la urmă, de respectul față de șofer, dar și de livrarea în bune condiții a mărfii.
Cum arată în general programul șoferilor?
Atlas are propriul sistem de lucru, și anume mașinile noastre pleacă în Comunitatea Europeană, unde lucrează timp de cinci săptămâni, după care se întorc acasă, sunt verificate din punct de vedere tehnic, șoferii își fac pauza acasă, la familii, iar, după o săptămână, se reîntorc în Comunitatea Europeană. Am găsit acest sistem foarte potrivit pentru activitatea noastră, dar, bineînțeles, când intervin probleme personale ale șoferilor, aceștia sunt aduși acasă mai repede.
Ce greșeli se fac pe piață din punctul de vedere al interacțiunii cu șoferii?
Considerăm că remunerația care nu este în concordanță cu nivelul de muncă și efort al șoferilor este prima greșeală care se face. Acest lucru denotă și lipsa de respect a proprietarilor de business față de șoferi. Lipsa de respect la nivel personal, neseriozitatea companiilor și condițiile de lucru precare descurajează loialitatea șoferilor față de firme.
La un număr de 175 de șoferi, fluctuația pe care o resimțim este de 3 șoferi la două luni.
Condițiile de muncă sunt, de asemenea, un factor motivant pentru șoferi. Nu avem în flotă mașini mai vechi de 3 ani, prin urmare sunt mașini foarte bune din punct de vedere tehnic, care le permit să își desfășoare activitatea în condiții normale.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro