Transportatorul polonez este cel mai important cabotor european, iar intreprinderile dau dovada de imaginatie in privinta remuneratiei soferilor. Ancheta Comitetului National Rutier Francez (CNR) confirma cresterea „tigrului“ Uniunii Europene.
Este o realitate. De la aderarea sa la Uniunea Europeana, la 1 mai 2004, Polonia nu a incetat sa progreseze in domeniul transportului rutier de marfa. „In 2006, la doi ani de la integrare, operatorul polonez era deja al patrulea transportator rutier“, a aratat Florence Berthelot, secretar general al FNTR si vice-presedinte al comitetului de legatura din transporturile franceze de marfa (CLTM) pe langa IRU, la Bruxelles. Pentru anul 2010, ultimul studiu Eurostat situeaza Polonia pe locul doi la nivel european, cu 210.846 milioane de tkm, ceea ce marcheaza o crestere cu 16,7% in comparatie cu 2009. Transportul national a crescut cu 8,8%, iar cel international cu 23%. Pavilionul german isi adjudeca partea leului cu 313.104 milioane tkm, dar, comparativ cu 2009, transportul rutier german n-a crescut decat cu 1,8%.
Pentru a rafina analiza si pentru a descifra atuurile Poloniei, Comitetul National Rutier a realizat o ancheta in 2011. „Dincolo de necesara recuperare din domeniul salariilor soferilor, ancheta noastra dezvaluie faptul ca Polonia ofera privilegii cu prioritate propriilor transportatori si incepe sa investeasca in Ucraina si Rusia“, subliniaza Anil Ugurlu, insarcinat cu studii internationale la CNR. „O mare parte a evolutiei transportului rutier de marfa este legata de international. In cadrul intreprinderilor, numarul vehiculelor a crescut enorm. Este un pavilion extraordinar de dinamic.“ Aceasta politica se regaseste evident si in cazul cabotajului. Intre 2008 si 2010, Polonia se distinge printr-o crestere a activitatii sale de cabotaj cu 4,5%. Ea depaseste, astfel, pavilioanele olandez, luxemburghez, german si spaniol, care au ocupat multa vreme primele locuri din clasament.
Salariile: un model creativ
Dincolo de aceasta ofensiva la international, dinamismul transportatorilor polonezi nu lipseste nici in cazul politicii privind remunerarea soferilor. „Polonezii sunt campionii imaginatiei din acest domeniu“, estimeaza Anil Ugurlu. In fapt, pe statele de plata ale soferilor, salariul fix este superior salariului polonez minim pe economie si se apropie de 300/400 EUR pe luna. Totusi, orele suplimentare sunt remunerate sub forma de cheltuieli de calatorie. Un an bun sau rau, soferii primesc un salariu care oscileaza intre 1.400-1500 euro. Cum se poate interpreta acest rezultat? „In realitate, orele suplimentare nu apar niciodata pe fluturasul de salariu“, subliniaza responsabilul cu studiile internationale. „In schimb, un sofer polonez care circula o zi in Franta va primi aproape 45 euro sub forma de cheltuieli de deplasare (diurna).“ In afara de salariul fix stabilit la 300/400 euro si la care taxele reprezinta 18,48%, salariatii primesc in 60% din cazuri o suma legata de kilometrajul parcurs, cam de 9 eurocenti pe kilometru. In masura in care soferul efectueaza in medie 12.000 km pe luna, va atinge suma de 1.080 EUR. In plus, in 25% din cazuri, soferii primesc un procentaj legat de pretul de transport al cursei pe care o efectueaza. In medie, este vorba despre echivalentul a 8-10% din factura transportului. „Aceasta suma este asimilata unei cheltuieli de deplasare pe statul de plata“, remarca Anil Ugurlu. „In contrapartida, riscul asumat de catre intreprindere este impartit cu salariatul.“ In rest, soferul poate primi o suma forfetara calculata in functie de tara tranzitata. Pentru fiecare stat traversat, suma forfetara este determinata de angajator. Transportul rutier polonez a creat inevitabil conditiile unei distorsiuni de concurenta cu principalele tari europene. Diferentele de competitivitate cu Germania, Franta si Italia nu pot decat sa creasca pe termen scurt si mediu. Pare dificil sa domolesti „tigrul“ Uniunii Europene fara sa alterezi recuperarile legate de salarii in conexiune cu armonizarea de ordin social.
Intr-un discurs recent, Thierry Mariani, ministrul francez al Transporturilor, a reamintit termenii dezbaterii. „In stadiul actual al reglementarilor europene, nu exista conditiile unei libere concurente loiale si nedistorsionate“, a aratat el. „Acesta este motivul pentru care am sesizat Comisarul European Siim Kalas pentru a-i indica faptul ca, fara un minimum de armonizare prealabila a conditiilor sociale de exercitare a profesiei, toate noile etape ale deschiderii cabotajului nu vor fi acceptabile. Prezenta autoritatilor franceze la Bruxelles va fi determinanta la inceputul acestui an pentru a apara cu vigoare aceasta pozitie.“ Iar Anil Ugurlu adauga: „Fara instaurarea unui veritabil salariu minim pe economie european, vor exista intotdeauna inegalitati sociale in stil polonez.“ Cine are urechi de auzit…
Louis GUARINO