Afacerea de transport expres se va mula întotdeauna pe modificările și transformările care survin în industria auto, de care este strâns legată și în „sânul” căreia și-a găsit mediul propice de dezvoltare. Segmentul trece printr-o schimbare de abordare și de strategie care generează o oarecare stare de incertitudine, dar și un suflu nou.
Incertitudinea a slăbit motoarele și ritmul specific transportului expres. Urgența nu mai e atât de „urgentă”, iar clienții s-au îndreptat înspre transportul cantităților mici, nu în regim expres neapărat!
Mai există două ramuri ale economiei care necesită un volum mare de transport urgent: industriile aeronautică și aeroporturi respectiv cea high-tech. Ambele domenii transportă mărfuri de valoare ridicată, fie că este vorba de piese sau de produs finit, iar întârzierea nu este o opțiune.
Conjunctura influențează urgențele
Conjunctura economică influențează, în același timp, transportul expres. În perioada de creștere, cererea este mare, pentru ca volumul să se reducă în timpul declinului economic.
Cu toate acestea, în timpul crizei care a debutat în anul 2008, trendul a fost unul opus, pentru că firmele producătoare își creaseră stocuri de marfă la care au renunțat pentru a debloca cash-flow-ul. În acea perioadă, au început să comande strict ceea ce aveau nevoie.
Deși celelalte industrii nu sunt interconectate în aceeași măsură cu transportul în regim de urgență precum cele trei enumerate mai sus, cererea se manifestă în momentul când apar erori în lanțul de producție de la comenzi, sau cerere foarte mare și rapidă a produselor de la furnizori, către clienții finali.
Suntem într-o nișă unde așteptările clienților sunt cele mai ridicate.
Siguranța și punctualitatea nu sunt doar niște cerințe într-o comandă de transport, ci reprezintă cartea de vizită a oricărei companii din domeniu.
Grupul Logistic Atlas a reușit, în ultimii 12 ani, să crească de la o mașină de 3,5 t la peste 500 de mașini proprii și subcontractate, devenind, o multinațională românească după deschiderea birourilor Viena (Austria), Vigo (Spania), Barcelos (Portugalia), Stuttgart și Mannheim (Germania), care au creat premisele necesare pentru abordarea unei strategii de expansiune continuă.
Proiecte de referință
- Transportul echipamentelor de filmare pentru Serialul Game of Thrones în Irlanda de Nord, Spania și Croația
- Transportul pieselor de schimb pentru Cursa Formula 1 de la Barcelona, din anul 2007, pentru monoposturile McLaren și Renault
- Transportul Echipamentelor Echipei Naționale de Fotbal a Portugaliei pentru meciurile de la Tallinn, din Estonia, Zagreb, din Croația și Helsinki, din Finlanda.
Un context diferit
Pachetul Mobilitate 1 va schimba transportul expres și modul în care acesta va opera.
Pentru păstrarea timpilor de tranzit, vor trebui create hub-uri de transbordare a mărfurilor, care vor genera costuri suplimentare. Acestea se vor răsfrânge asupra costurilor pe care le va suporta clientul final, ceea ce se va traduce în strategia lor de stocuri. Chiar dacă încă discutăm ipotetic, adoptarea Pachetului Mobilitate 1 va avea cu siguranță un efect asupra transportului expres.
Dacă, acum doi ani, experimentam situații în care clienții ne solicitau 12 mașini cu urgență maximă, acest lucru nu se mai întâmplă. Cauza ține, probabil, de reducerea comenzilor din industria de auto, din cauza scăderii cererii din piață și așteptării noilor variante electrice sau hibride.
Ca urmare a diminuării volumelor, prețurile au devenit mai importante decât serviciul, sănătatea afacerilor de transport fiind afectată în acest context.
Până la o redresare a pieței, vor supraviețui doar firmele cu potențial financiar cel puțin mediu, care vor reuși să susțină inclusiv pierderile. Este valabil atât în România cât și în afara ei.
Există schimbări în aceasta piață, dar realizarea lor se va face în timp, nu de pe o zi pe alta. Vom asista, probabil, la o modificare de strategie, în ideea în care, dacă nu mai există urgență, firmele de transport expres se vor putea concentra mai mult pe co-load-uri, astfel încât să nu simtă considerabil reducerea de preț. De asemenea, firmele de comerț online și de coletărie folosesc tot mai mult acest gen de transport din dorința de a livra clienților finali comenzile în cel mai scurt timp. Transferul mărfurilor între aeroporturi reprezintă, de asemenea, o variantă. Soluții există și vor exista, dar nu se vor materializa de pe o zi pe alta.
Transportul expres va exista și în ciuda adoptării Pachetului Mobilitate 1.
Ne adaptăm activitatea prin constituirea de hub-uri de transbord de marfă, prin dezvoltarea acestui segment auxiliar al transportului. Suntem conștienți că nu oricine va putea să se adapteze sau sa aibă acces la el, iar firmele mici vor trebui să intre sub aripa unora mai mari, care le vor facilita accesul. De asemenea, trebuie să ținem cont de echiparea mașinilor cu tahograf, care, cel mai probabil, se va putea face doar la cele de generație nouă. În acest context, cei care dețin mașini vechi nu vor mai putea face acest tip de transport, ceea ce va genera o altă triere a firmelor.
Există șanse ca transportul de 2,8 tone să se dezvolte mai mult decât în prezent, pentru mărfurile cu adevărat urgente, dar fără volum.
Pentru mărfurile normale, ambalate pe europaleți se vor utiliza ca și până acum mașinile de 3,5 tone.
Încercăm să ne păstrăm calmul în ceea ce privește următoarea perioadă și să luăm măsuri proactive. În timpul Târgului de Transport de la Munchen, echipa Atlas Express & Logistic a stabilit câteva relații interesante în Europa, în tot ceea ce înseamnă spațiile de depozitare și de transbordare a mărfii în traseu. De asemenea, am decis să ne focusăm doar pe clienții mari direcți, cu volume considerabile, care să ne asigure mișcarea mașinilor, pe companiile de comerț online și pe companiile de forwarding care au proiecte în afara sferei automotive.
Încercăm sa creăm un portofoliu de clienți care să nu aibă de a face cu industria auto și care să ne ofere stabilitate, pe termen scurt și mediu. Pe termen lung, suntem convinși că tot sectorul automotive va fi cel care va utiliza cel mai mult transportul expres.
Soluții colaterale
Grupul Logistic Atlas a dezvoltat nișa de curățare a ambalajelor pentru automotive, achiziționând o mașină specializată și performantă, pentru ca, în 2021, să investim într-o mașina de ultimă generație, ce va curăța, cu ultrasunete, componente folosite în industria auto.
Provocările în această nișă a transportului vor veni tot din aceasta industrie, așteptând ca niște spectatori următoarele mișcări, economice și politice (în special cele privind Brexit-ul). Sunt mulți clienți care au luat în calcul relocarea producției din Marea Britanie într-una din țările membre ale Uniunii, pentru a evita eventuale taxe vamale.
Lipsa predictibilității nu ne permite să putem oferi prețuri pe termen lung pentru clienții britanici sau care transportă marfă din și spre Regatul Unit.
Irlanda deși rămâne în Uniunea Europeană, va simți din plin aceste modificări pentru că tranzitul de pe Continent se va efectua acum printr-o țară terță iar mărfurile vor trebui să tranziteze Regatul Unit respectând toate formalitățile vamale necesare.
Cea mai mare problemă ar putea consta în necesitatea obținerii de vize pentru cetățenii Uniunii Europene pentru a intra pe teritoriul britanic, ceea ce ar pune șoferii care astăzi tranzitează Canalul Mânecii sau Marea Nordului în situația de a merge la ambasade pentru solicitarea lor.
Oportunitățile apar în fiecare zi
Chiar dacă, în momentul de față, nu știm, în mod exact, ce va urma, ne luăm în calcul toate scenariile posibile și suntem pregătiți pentru toate schimbările care pot să apară în domeniul transporturilor la nivelul Europei, indiferent de nevoile și așteptările clienților, în perioada următoare.
Oportunitățile apar în fiecare zi, industria transporturilor fiind un organism viu. Trebuie doar să profiți de fiecare dintre ele sau să le valorifici în favoarea ta.
Se tot vorbește de criza șoferilor, dar în segmentul de 3,5 tone nu am simțit puternic această criză, în special din cauza faptului că nu vorbim despre șoferi profesioniști. Reușim să pregătim șoferi noi, atunci când considerăm că este cazul sau că piața muncii o impune, dar de cel puțin doi ani, nu a fost nevoie. Atuuri pe care contăm în relația cu șoferii țin de nivelul de plată, de respectul acordat în calitate de colegi, dar și de încercarea de a respecta cât se poate de mult condițiile de muncă și de odihnă. Sunt lucruri care atrag după ele respectul reciproc din partea conducătorilor auto. În plus, mașinile nu sunt mai vechi de 3 sau 4 ani, iar la detaliile tehnice nu facem rabat.
Telematica reprezintă o soluție de viitor în gestionarea proactivă a operațiunilor de transport.
Prin folosirea sistemului ERP împreună cu sistemul de urmărire telematic, am crescut eficiența mișcării mașinilor cu cel puțin 20%.
Reușim să contractăm servicii de transport și cu 48 de ore înainte de efectuarea serviciului. Iar, în transportul expres, acest lucru devine foarte important. De asemenea, în situațiile în care vom fi nevoiți să apelăm la transbordări de marfă, sistemul telematic va fi crucial. O planificare și o sincronizare a mașinilor, în acest sens, va fi extrem de importantă pentru timpul de tranzit final. Deși folosim acest sistem de doi ani, suntem convinși că există tot timpul loc de optimizare și suntem deschiși tot timpul la investiții, în acest sens.
Majorările de costuri trebuie transferate către clientul final
Ca firmă de prestări de servicii, nu vom putea să absorbim majorările de costuri generate de schimbările legislative sau ale contextului politic internațional. Piața va impune acest transfer înspre clienții finali. Dacă ne vom strădui să absorbim aceste costuri, vom face rabat de la calitate.
În concluzie, deși nu cred că suntem în măsură să dăm sfaturi și fiecare își croiește afacerea în funcție de așteptările sale, de posibilitățile pe care le are și de viziune, cred că ar trebui să fim atenți și să nu ajungem să distrugem prețurile în piață, pentru că înseamnă să ne facem rău singuri.
Trebuie fim atenți și uniți în fața schimbărilor!
Iulia HRIBAL
director general Atlas Express & Logistic