Încet dar sigur, transportul feroviar se dezvoltă şi în România. Interesant este faptul că acest lucru se întâmplă într-o perioadă în care volumele totale de mărfuri stagnează sau sunt chiar în scădere. Este transportul feroviar mai competitiv decât cel rutier?
La prima vedere aşa se pare, însă un răspuns mai corect ar fi acela că există anumite nevoi de transport care sunt acoperite mai bine pe calea ferată. Oricum, la ora actuală transportul feroviar este extrem de slab dezvoltat în ţara noastră şi probabil acesta este principalul motiv pentru care creşte, reuşind aparent să „muşte“ din transportul rutier. Tibbett Logistics a dezvoltat în ultimii patru ani transportul pe calea ferată, operând astăzi două trenuri săptămânale pe ruta Bucureşti – Constanţa. „Avem pe ruta Constanţa-Bucureşti două trenuri pe săptămână, iar pe ruta Austria-Bucureşti un tren pe săptămână. Trenul de Constanţa este exclusiv de containere, iar trenul de Austria, operat de către un partener, este combinat – containere, cutii mobile şi semiremorci specializate pentru transportul intermodal“, a precizat George Petre, Intermodal Operations Manager Tibbett Logistics. În 2013 compania se pregăteşte pentru o creştere importantă a activităţii. Trenul de Austria urmează să lanseze, în mai puţin de o lună, a doua plecare pe săptămână, iar în următoarele săptămâni Tibbett Logistics va trece la al treilea tren pe săptămână pe ruta Constanţa – Bucucureşti. În plus, în luna septembrie va fi operat şi un al patrulea tren pe această rută.
Containere pe 10.000 mp
Terminalul din Bucureşti operat de Tibbett Logistics dispune de o suprafaţă totală pentru depozitarea containerelor de 10.000 mp. În plus, mai există 6.000 mp suprafaţă aferentă infrastructurii feroviare. Lungimea liniilor ferate în interiorul terminalului este de 800 de metri, la care se adaugă 2,5 km de linie ferată, din terminal până la joncţiunea cu linia principală. Containerele sunt manipulate cu ajutorul unui utilaj special ce permite stocarea pe înălţime până la 4 containere şi pe adâncime până la 3 containere. Utilajul permite inclusiv manipularea cutiilor mobile şi a semiremorcilor. „Un asemenea utilaj nou costă undeva între 450-500.000 de euro. Acesta este primul, pe care l-am avut aici încă de la inaugurare. Aşteptăm să vină şi al doilea, pentru a avea o eficienţă mai mare“, a explicat George Petre. Utilajul realizează zilnic în jur de 100 de manipulări, iar în zilele mai aglomerate poate ajunge la 200. Creşterea numărului de containere ce trebuie manipulate a făcut necesară comandarea unui al doilea utilaj.
„Pentru ca activitatea să fie sigură, oamenii sunt pregătiţi permanent, iar în fiecare lună li se face instructaj de protecţia muncii. Şi, bineînţeles, sunt certificaţi ISCIR. Capacitatea utilajului este de 45 tone, iar containerele ajung pe la 30 – 32 t maxim“, a precizat George Petre. Trenul din Constanţa transportă de fiecare dată 55-60 de containere, iar cel de Austria 38. Încărcarea-descărcarea durează între 8 şi 10 ore, cu pauzele aferente pentru manevrele feroviare şi pentru operări la camion. „Containerele se pun în stivă în funcţie de programarea livrărilor, iar containerele goale după alte criterii“, a explicat George Petre. La ora actuală, Tibbett Logistics deţine 32 de vagoane specializate şi 16 semiremorci specializate pentru transportul intermodal. „Am atins o cotă de piaţă de 5% din fluxul de containere care sosesc la Constanţa. În ceea ce priveşte transportul rutier, dăm clienţilor posibilitatea să-şi facă transportul în nume propriu. Cele mai multe se fac de către noi, dar sunt anumiţi clienţi, cum sunt liniile maritime, care au camioanele lor şi preferă să-şi facă transportul rutier în nume propriu“, a spus George Petre. De altfel, principalii clienţi ai Tibbett Logistics pentru transportul feroviar sunt linii maritime şi mari expeditori.
Amplasarea terminalului, în apropierea marilor centre logistice din Bucureşti, şi standardele la care operează sunt elemente care favorizează dezvoltarea activităţii.
„În zona Bucureştiului nu există concurenţă pe această activitate. În România, terminale la astfel de standarde nu sunt decât trei: mai e unul în Ploieşti şi unul la Curtici (lângă Arad). Restul terminalelor sunt ori improvizate, ori vechi, aflate în degradare“, a declarat George Petre. Doar 30-40% dintre containere se reîntorc pline cu mărfuri pentru export, însă reprezentanţii Tibbett Logistics consideră că potenţialul este mult mai mare.
Avantajele transportului feroviar: preţ, siguranţă, capacitate
La transportul feroviar preţurile sunt cu 25-30% sub rutier. În plus, pe calea ferată există posibilitatea de a face transporturi multe în acelaşi timp. „Dacă vine un client şi are 20 de containere dintr-o dată – i s-au descărcat de pe navă – şi caută 20 de camioane, s-ar putea să aibă o problemă. Mai mult decât atât, siguranţa pe tren este mult mai mare – având aceste vagoane de 60 de picioare, punem întotdeauna un container de 40 şi unul de 20 uşă în uşă şi nu pot fi deschise“, a explicat George Petre. În aceste condiţii, nu este de mirare faptul că Tibbett preconizează o creştere a activităţii, în ciuda faptului că volumele de containere derulate în România vor rămâne la nivelul din 2012 sau chiar vor cunoaşte o scădere de 3-4%. „Clienţii au devenit din ce în ce mai conştienţi de avantajele transportului intermodal şi încep să migreze de la transportul rutier. În primul rând este vorba de cost, iar în al doilea rând este vorba de siguranţă, pentru că sunt clienţi care transportă mărfuri foarte scumpe. Am avut containere care aveau marfă chiar şi de 1 milion de euro – cu aparatură foarte scumpă“, a arătat George Petre. Timpul de tranzit Constanţa – Bucureşti este de aproximativ 10 ore, însă trenul pleacă seara şi astfel apare posibilitatea ca a doua zi la prima oră să fie descărcat containerul la depozit. Iar pe perioada verii, transportul feroviar nu este afectat de restricţii, aşa cum se întâmplă pe rutier. „Conectat de linia ferată avem şi depozitul, iar din când în când mai operăm şi vagoane convenţionale. Sunt anumite mărfuri care vin deocamdată aşa şi nu în containere. O dată din cauza greutăţii, şi apoi pentru că un container trebuie să revină în port – şi atunci costul de transport este mare – şi pur şi simplu descărcăm din container în depozit şi apoi încărcăm în prelate. Iar la prelate avem marfă de retur“, a precizat managerul Tibbett Logistics.
George Petre, Intermodal Operations Manager Tibbett Logistics:
„Dezvoltarea viitoare se va realiza în mai multe etape: realizarea unei suprafeţe adiţionale pentru stocarea containerelor de 6.500 mp, o a treia linie ferată, în paralel cu cele care există, de-a lungul terminalului, astfel încât să putem opera pe 3 linii şi să putem introduce 2 trenuri în acelaşi timp. Mai avem un plan: să devenim noi operatori feroviari. Primul pas este să ne luăm locomotive de manevră şi să devenim operatori de manevră, iar următorul pas este să ne luăm locomotive de lung parcurs.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro