Transportul public… tot mai electric

Dacă, în urmă cu un deceniu, se vorbea despre autobuzele electrice ca despre o soluție ipotetică și, cumva, îndepărtată, pentru mobilitatea urbană, la ora actuală, aceasta este o realitate, iar societățile de transport public din România au înțeles rapid avantajele acesteia.

Trecerea spre transportul electric sustenabil este mai dificilă în anumite sectoare decât în altele. Dacă, la autoturisme, evoluția este rapidă, dar utilizatorii sunt limitați la un anumit program de funcționare, la autobuze, tranziția este mult mai rapidă, pentru că deja există un anume tipar în utilizarea vehiculelor. Autobuzele electrice circulă pe rute prestabilite, au de parcurs un număr relativ constant de kilometri pe zi, iar seara se retrag la garaje, unde pot fi încărcate lent, până la 100% din procentul acumulatorilor.

Practic, cu excepția prețului inițial de achiziție a vehiculelor, autobuzele electrice sunt net superioare celor diesel, mai ales în circulația urbană. Lipsa zgomotului, mentenanța mai redusă și costul de exploatare per kilometru sunt principalii factori care fac autobuzul electric mai eficient decât orice concurent diesel de pe piață. La toate acestea se adaugă, bineînțeles, și lipsa poluării din aglomerările urbane, emisiile de CO2 și particule produse de motoare fiind zero.

Gamă completă de autobuze electrice

În România, transportul public cu autobuze electrice a început, în mare parte, datorită finanțărilor prin programe europene de dezvoltare. La început timid, cu autobuze de dimensiuni mici, pentru ca, mai apoi, să se facă tranziția spre vehicule de 12 și chiar 18 metri. Totodată, și evoluția vehiculelor, motoarelor, acumulatorilor și tehnologiilor de control s-a îmbunătățit considerabil. Astfel, dacă în urmă cu un deceniu se puteau număra pe degetele de la o mână câți furnizori există pe piață de asemenea vehicule, la ora actuală, toți producătorii au în ofertă un asemenea vehicul.

Anadolu Automobil Rom este unul dintre principalii promotori ai mobilității electrice. A început cu producătorul ceh SOR, al cărui autobuz a parcurs mii de kilometri în România, fiind testat de către cele mai importante regii și societăți de transport public de la noi din țară. La ora actuală, această marcă poate fi întâlnită în mai multe orașe mari, dar și în localități unde transportul public este în stadiu incipient sau este efectuat cu un număr redus de vehicule.

Karsan, de asemenea importat de AAR, este unul dintre puținii furnizori de vehicule electrice care asigură o gamă largă de produse, cuprinse între 6 și 18 metri. Mulțumită micului model Jest Electric, care are un preț de achiziție mult mai atractiv decât autobuzele de peste 8 metri, mai multe societăți de transport public din țară au înțeles avantajele transportului electric. Dacă vreți, s-ar putea spune că este un vehicul care deschide apetitul pentru astfel de soluții de mobilitate urbană. Avantajele oferite de producător s-au reflectat, de altfel, și în licitația organizată de Primăria Slatina, unde Karsan e-ATA este deja în circulație, iar, de curând, au intrat în exploatare și vehiculele de 18 metri, produse de uzinele Karsan din Turcia.

Pentru mulți, însă, Anadolu Automobil Rom înseamnă Isuzu. Producătorul turc era cunoscut în principal pentru modelul de succes Turquoise. Dar evoluția și dezvoltarea lui Anadolu Isuzu a continuat și spre segmentul mobilității urbane sustenabile. Astfel, luna aceasta, am remarcat prima victorie a lui Novociti Volt la o licitație organizată în România, la Bumbești-Jiu. Autobuzul urban electric de 8 metri se află abia la început de drum. Un drum pe care, cu nici un deceniu în urmă, nu existau autobuze electrice. Astăzi, în schimb, acest gen de vehicule a dovedit că nu reprezintă doar un curent de moment, ci o soluție permanentă, de viitor.

Tudor ȘERBAN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.