Specialiștii CNAIR au ales prima variantă dintre cele 7 propuse pentru traseul Autostrăzii Sibiu – Pitești, astfel că aceasta va rula în paralel cu DN 7 și va avea legături cu Curtea de Argeș și Văleni, urmând să iasă în localitatea Racovița din județul Vâlcea.
Concret, Secțiunea 2 Boiţa-Racoviţă va fi cuprinsă de la km 15 la km 43, iar Secțiunea 3 Racoviţă-Văleni, de la km 43 la km 72, va asigura continuitatea autostrăzii prin Valea Băiașului, făcând conexiunea dintre Defileul Oltului și Defileul Văii Topologului.
Celelalte sunt: Secțiunea 1 Sibiu-Boița, de la km 0 la km 15, ce va face legătura cu DN 7 (Defileul Văii Oltului), prin continuarea tronsonului de autostradă existent; Secțiunea 4 Văleni-Curtea de Argeș, de la km 72 la km 90, va traversa Valea Topologului și va face conexiunea cu localitatea Curtea de Argeș; Secțiunea 5 Curtea de Argeș-Pitești, de la km 90 la km 123+037, va lega Curtea de Argeș cu orașul Pitești și autostrada existentă prin valea Argeșului; Secțiunea 6 constă în reabilitarea a 14 km de Drum Național, respectiv DN 73C – fiind drum de legătură între Nodul Rutier Tigveni și Râmnicu Vâlcea -, precum și construirea a 2,5 km de drum nou.
Autostrada Pitești-Sibiu va costa circa 1,6 miliarde de euro, sumă cofinanțată masiv din fonduri europene, în exercițiul financiar 2014-2020, conform Master Planului General de Transport.
Ministrul Transporturilor, Sorin Bușe, a precizat că aceasta va fi prima autostradă care trece Munții Carpați, făcând legătura între Muntenia și Transilvania. Totodată, este cel mai important proiect de infrastructură rutieră în acest moment, deoarece va permite deplasarea neîntreruptă pe autostradă între București și granița cu Ungaria. Ministrul susține că lucrările vor începe în anul 2018 și ar putea fi terminate până la sfârșitul anului 2021, deși spune că „am preluat un proiect în moarte clinică”, iar data anunțată inițial pentru finalizare era 2022.
6 tuneluri
Constructorul va trebui să execute un proiect tehnic elaborat de CNAIR „pentru că, din punctul nostru de vedere, este o greșeală să dăm această etapă unui constructor. Ei se ghidează după alte valori, pe când noi, Compania, vrem să avem un proiect tehnic de calitate, care să fie executat ad litteram”, a precizat Cătălin Homor, directorul general interimar al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Proiectul tehnic prevede construirea a 6 tuneluri, cele mai lungi la Poiana, de 1,7 km, și la Lazaret – două de câte 1,5 km -, precum și 10 noduri rutiere.
Șeful CNAIR asigură că este o certitudine faptul că acest proiect nu va mai avea nicio frână până la finalizarea integrală a lucrărilor. „Elementul care dă această certitudine este Master Planul General de Transport, document strategic catalogat drept prioritate zero. Există finanțare, există capacitate de implementare, nu este niciun motiv să mai creadă cineva că acest proiect mai poate fi oprit”, a arătat Homor.
Potrivit programului CNAIR, în luna februarie 2017 este estimată lansarea licitației pentru proiectul tehnic aferent secțiunii 4 (Văleni-Curtea de Argeș). Secțiunile 2 (Boița-Racoviță) și 3 (Racoviță-Văleni) sunt cele mai dificile. „Ținând cont de complexitate, estimăm ca, la începutul verii 2017, să avem și aceste sectoare gata”, a adăugat directorul CNAIR.
„Programul nostru este destul de detaliat: în 2017, se va realiza proiectul tehnic, urmând ca, în semestrul I 2018, pe secțiunea 1 și 5 să începem lucrările și gradual pe fiecare, astfel încât tot sectorul să fie gata în 2021. Pentru secțiunile 2, 3 și 4, primele lucrări estimate a începe sunt în semestrul I 2018, iar ultimul tronson care va începe în lucru va fi în semestrul I 2019. Etapele de proiectare, care, până acum, erau în contractele constructorilor, vor fi consumate până în momentul în care va începe șantierul. Se va face licitație pentru proiectul tehnic pentru fiecare secțiune. Practic, vor fi cinci contracte de execuție”, a explicat el.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro