Poarta principală de intrare a pasagerilor în România, Aeroportul Internațional „Henri Coandă” Otopeni, are funcțională, în sfârșit, legătura feroviară directă cu Gara de Nord București.
Din 13 decembrie, odată cu intrarea în vigoare a Mersului Trenurilor 2020-2021, circulă 72 de garnituri în fiecare zi, 24 de ore din 24, la un interval de succedare de 40 de minute.
Trei operatori pun la dispoziție cele 36 de perechi de trenuri: CFR Călători (42), Regio Călători (20) și Transferoviar (10). „Trenurile CFR Călători sunt formate din automotoare Desiro (Săgeata Albastră) și fac parte dintr-un grafic de circulație de trenuri cu mers cadențat, cu o frecvență favorabilă atât transportului de călători spre și de la aeroport, cât și transportului de călători de navetă spre și dinspre Capitală”, precizează reprezentanții companiei.
20 de minute călătoria
Este o alternativă avantajoasă la autobuze – singurele care asigură, în prezent, transportul de navetă între Aeroportul Internațional „Henri Coandă” și centrul Capitalei. Durata călătoriei cu trenul este de doar 20-23 de minute – aceasta fiind o condiție impusă de Comisia Europeană pentru acordarea fondurilor nerambursabile.
Dezavantajul este că nu pot trece două trenuri în același timp, de unde rezultă și intervalul de succedare de 40 de minute între garnituri. Motivul: linia ferată este una simplă și neelectrificată pe trei sferturi din distanță. Singura porțiune care a inclus lucrări de dublare a liniei de cale ferată este de 5 km, între Mogoșoaia și Balotești.
CFR Călători ieftinește biletul
CFR Călători a demarat propunerea de modificare a tarifului la 5 lei. „Până la aprobarea de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor a acestui tarif sau a altuia, prețul unui bilet pe ruta Gara de Nord București-AIHCB este 8,3 lei, conform Ordinului de Ministru valabil la acest moment, care reglementează tarifele de deservire generală din transportul feroviar public de călători”, se mai arată în comunicatul CFR.
3 km noi de cale ferată
Calea ferată Gara de Nord-Aeroportul Otopeni, care ar fi trebuit să fie dată în exploatare încă de la finalul lunii mai, are o lungime totală de 19,5 km. Însă numai 2,95 km sunt nou-construiți: porțiunea care pornește din zona fostei Halte Odăile (unde se racordează la calea ferată existentă), continuă pe aproximativ 600 m, până la o zonă de consolidare de 900 m și un viaduct de 1,52 km, care supratraversează DN1. Traseul urmează, apoi, până la stația de călători nou construită, în cadrul acestui proiect, la Terminalul Sosiri al aeroportului.
Recepția, pe 4 decembrie
Toate lucrările, de modernizare a infrastructurii și suprastructurii feroviare între Mogoșoaia-Balotești, și de construire a căii ferate de la Halta Odăile-Aeroport au fost recepționate, pe 4 decembrie. „CFR a derulat două mari proiecte feroviare: dublarea liniei de cale ferată Mogoșoaia-Balotești (contract în valoare 50,5 milioane de lei, finanțat de la bugetul de stat) și construirea unei linii noi pentru racordul CF din zona Odăile la Terminalul T1 Aeroportul Internațional „Henri Coandă” București (contract în valoare de 412,7 milioane de lei, finanțat din fonduri europene și buget de stat)”, precizează CFR Infrastructură.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro