Tronsonul 3 Slatina-Colonești (32 km) al Drumului Expres (DEx12) Craiova-Pitești ar putea fi deschis traficului auto la sfârșitul acestui an, dar nu pe toți cei 32 km, ci cu o descărcare provizorie la Colonești, în DN65 Slatina-Pitești, ce va fi amenajată de UMB.
CNAIR a anulat o primă licitație și a lansat-o pe a doua, la sfârșitul lui august, pentru Studiul de Fezabilitate (SF) aferent nodurilor rutiere de descărcare de la Colonești (pe DN65) și Suseni (DJ659). Compania de Drumuri a majorat valoarea contractului, de la 1,3-1,5 milioane de lei la 1,4-1,7 milioane de lei, și a redus de la 10 la 8 luni perioada de realizare a SF.
La finele lunii septembrie, directorul regional al DRDP Craiova, Călin Cosmin, anunța că „stadiul fizic al lucrărilor a depășit 80%, fapt ce ne dă încredere că vom circula, la sfârșitul acestui an, pe acest tronson de drum de mare viteză; singurul fapt ce poate întârzia finalizarea ar fi o schimbare a vremii, în sensul să avem o perioadă lungă de precipitații”. El a constatat, la inspecția pe șantier, că erau mobilizați la lucru „peste 500 de muncitori și peste 150 de utilaje”. „Se lucrează la structuri, care au un stadiu foarte avansat, la scurgerea și evacuarea apelor, se montează parapete, se așterne asfalt, se montează inclusiv indicatoarele rutiere. Se va circula pe tot tronsonul, de la Valea Mare până la Colonești; CNAIR a identificat soluția privind descărcarea și deja se lucrează pentru implementarea ei”, a completat șeful DRDP Craiova.
Tronsonul 4, executat 30%
Pe șantierul Tronsonului 4 Colonești-Oarja-Pitești (31,88 km) al DEx12, procentul fizic al lucrărilor a depășit 30% potrivit lui Călin Cosmin. Se execută următoarele categorii de lucrări: terasamente, structuri, scurgeri și evacuare de ape, precum și de relocare a utilităților. Amintim că, în aprilie și iulie 2022, traficul rutier a fost deschis pe întregul tronson 2, în lungime de aproape 40 de km.
Pe Tronsonul 1, abia se reiau lucrările
La Tronsonul 1 Craiova-Robăneşti, antreprenorul a primit ordin de începere, după ce CNAIR i-a predat amplasamentul. Contractul pentru finalizarea acestui tronson a fost semnat, în 8 august, cu Asocierea turco-română Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi AS (lider)-Strade Bauunternehmung-Visio Construction Works, care a câștigat licitația și are la dispoziție 18 luni să termine construirea celor 17,7 km, pentru care a oferit o garanție de 10 ani.
„Firma turcă este cunoscută DRDP Craiova, deoarece are în derulare, în prezent, proiectul de reabilitare a DN6 între Mihăiești și Drăghiceni, iar firma românească este din Craiova și a prezentat seriozitate pe contractele precedente”, a transmis directorul regional al DRDP Craiova, Călin Cosmin.
Această porțiune de drum expres a fost atribuită, inițial, constructorului italian Tirenna Scavi, care însă „nu a mai fost capabil să continue lucrările”, potrivit ministrului Sorin Grindeanu, iar contractul a fost reziliat, la sfârșitul anului trecut, la un stadiu de 57% al lucrărilor.
Drumul Expres Brăila-Galați, executat 71%
Stadiul de execuție a lucrărilor la Drumul Expres Brăila-Galați (10,77 km), care va face legătura cu marele pod nou-construit peste Dunăre, a ajuns la 71%. Realizat de Asocierea SA&PE Construct-Spedition UMB-Tehnostrade, va fi deschis circulației în prima jumătate a anului viitor, potrivit ministrului Sorin Grindeanu. Contractul a fost semnat în aprilie 2021, iar Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis, în iulie același an, pentru etapa de proiectare, și în ianuarie 2022 pentru cea de execuție. Pornind din drumul de legătură brăilean al podului peste Dunăre, se va încheia la intersecția cu DN2B, în zona Movileni, și va avea două benzi pe sens, trei poduri, două viaducte și un pasaj. Drumul Expres Brăila-Galați va reprezenta o alternativă pentru traficul greu de pe DN22B și va asigura o conexiune rapidă între cele două orașe și cu podul peste Dunăre de la Brăila/Galați-Tulcea.
Magda SEVERIN
magda.severin@ziuacargo.ro