Turismul – începem să avem încredere

În ianuarie 2020, turismul atinsese o adevărată perioadă de extaz, cu rezultate record… și apoi a venit pandemia! Am discutat despre schimbările radicale din turism cu Mircea Fartais, director general Memento Bus.

Mircea Fartais, director general Memento Bus: „Cel mai greu a fost pentru cei care au autocare noi, Euro 6, și care au de plătit ratele de leasing. Situația este cu atât mai dificilă, cu cât aceste firme au mici șanse să acceseze alte piețe, cum ar fi transportul de convenție, în condițiile în care, pe acest segment, se caută în general tarifele cele mai mici.”

ZIUA CARGO: Anul trecut a aruncat turismul într-o stare de agonie. Cum a traversat grupul Memento această perioadă?

Mircea Fartais: Anul trecut a început foarte bine, iar ianuarie 2020 a fost cea mai bună lună din întreaga istorie a companiei, din punct de vedere al vânzărilor. Februarie a continuat în același ritm și apoi a venit lock-down-ul.

A urmat o perioadă haotică – vânzările s-au oprit brusc, lumea renunța la rezervări, autocarele și avioanele nu mai plecau pline… Am intrat într-o fază de supraviețuire.

Din punct de vedere al transporturilor, a fost o mare șansă faptul că nu a trebuit să plătim ratele de leasing, mai ales că, la final de 2019, achiziționasem 7 autocare noi, Setra și Mercedes-Benz, pe care abia apucasem să le rulăm puțin.

Erau multe vacanțe plătite în avans. Astăzi, comportamentul turiștilor s-a modificat?

În anii trecuți, vacanțele se vindeau cu jumătate de an înainte. Lumea își programa din timp concediile și începeau achizițiile încă de la târgul de turism din noiembrie, pentru anul următor.

Early booking însemna mult pentru agențiile de turism, care dispuneau, astfel, de sume importante, cu care puteau plăti avansurile către hoteluri.

Anul acesta lucrurile s-au schimbat radical și se vinde mai mult last minute, iar vacanțele sunt achiziționate cu o săptămână sau două înainte.

Acele încasări record de la început de 2020 au plecat mai departe către hoteluri, însă atât noi, cât și hotelierii și companiile aeriene ne-am adaptat la situație și, practic, am permis transformarea acelor sume în vouchere ce pot fi utilizate anul acesta.

2020 a fost un an pe care ai vrea să îl uiți, din punct de vedere al turismului.

Care este situația anul acesta?

Acum piața începe să se miște și este evident faptul că oamenii își doresc să călătorească. La rândul nostru, ne-am adaptat și am lansat cursele de iarnă care au avut destinații precum Zanzibar, sau Egipt (destinația vedetă a acestui început de sezon). Spre Egipt pleacă, zilnic, avioane pline. Discutăm de avioanele noastre (Christian Tour și TUI). Iar, din luna aprilie, au început să plece și autocarele, Sărbătorile de Paști aducând o majorare a flotei operate.

De asemenea, avem multe vacanțe în România. Organizăm circuite Senior Voyage, care reprezintă un succes și autocarele sunt pline tot timpul. Avem destinații în Maramureș, Bucovina, Banat, Clisura Dunării, Delta Dunării.

De altfel, Memento Bus este și partener al Asociației de Management al Deltei Dunării și încercăm să susținem această destinație cât se poate de mult.

Flota noastră are, în acest moment, 30 de autocare și 15 microbuze. Probabil cea mai mare flotă din România specializată pe zona de transport ocazional, turistic.

Flota este nouă și 90% dintre autocare sunt Euro 6, modelele fiind cele de top ale unor producători consacrați – Setra, Mercedes-Benz și Neoplan.

Anul trecut, ne-am limitat la circuite și chartere în Balcani – Turcia, Grecia, Bulgaria. La acestea s-au adăugat circuitele interne în România.

Nu am putut să plecăm în restul Europei și, pe zona de Vest, este posibil ca lucrurile să se pună în mișcare mai târziu.

Din luna mai a acestui an, am început să operăm chartere cu destinația Grecia. În fiecare zi, pleacă autocare către Halkidiki, Riviera Olimpului, Zakynthos, Thassos, Corfu, Lefkada… Operăm atât cu autocare, cât și cu avioane.

Autocar, sau avion?

În condițiile în care transportul cu avionul a devenit mult mai accesibil, ne așteptăm la o reducere a transportului cu autocarul. Avioanele se dovedesc o investiție de mare succes.

Prevăd faptul că, pe viitor, transportul turistic va migra tot mai mult dinspre autocar către avion. Grupul Memento a simțit acest lucru și a investit în propria companie de transport aerian, Animawings. Anul trecut, am achiziționat primul avion și, începând cu aprilie, s-au mai adăugat două. Evident, aceste trei avioane nu sunt suficiente, în perioada celor șase luni de sezon.

Având propriile avioane câștigăm mult în libertate și putem accesa cu ușurință inclusiv destinații mai depărtate.

În perioada Sărbătorilor de Paște, am avut plecări către destinații precum Seychelles și Tenerife.

Pe lângă măsurile de reducere a costurilor, anul trecut ați realizat și investiții în noi sectoare.

Încercăm să dezvoltăm activități astfel încât să nu depindem doar de turism. Astfel, curieratul și livrările rapide sunt noi direcții de dezvoltare.

Memex este o nouă companie în cadrul grupului care realizează curierat.

Memento Green se ocupă cu livrările rapide și avem, deja, contracte semnate cu companii foarte mari din zona retail. Am început să operăm în mai multe orașe – Cluj, Oradea, Timișoara, Iași, Constanța, Ploiești, Sibiu, București și Ilfov. Memento Green va asigura livrarea produselor în maxim două ore. Avem, în acest moment, aproximativ 150 de mașini, iar jumătate din flotă este formată din mașini electrice.

Sunt și alte proiecte ambițioase lansate în această perioadă nebună.

Am deschis un magazin, Yuga – o idee mai veche pentru care, însă, nu găseam niciodată timp înainte de pandemie. Este primul magazin și urmează alte patru. Iar la acestea se adaugă un magazin online.

Aceste investiții au reprezentat măsuri complementare la cele legate de reducerea costurilor și ținta a fost inclusiv aceea de a salva cât mai mult din personal.

Practic, discutăm de angajați relocați către noile activități, în măsura în care acest lucru a fost posibil. La ora actuală, deja, am început să angajăm oameni, toate activitățile fiind, în acest moment, pe creștere.

„Piața nu va reveni repede la nivelul din 2019. Ne așteptăm ca acest lucru să se întâmple cel mai devreme în 2023” – Mircea Fartais

Cum va arăta turismul în 2021?

Există optimism și toți jucătorii din piață se așteaptă ca anul acesta lucrurile să se relanseze, chiar dacă nu vom atinge rezultatele din 2019. Oricum, vom fi peste 2020.

Avem, în continuare, un număr mare de turiști care vor utiliza voucherele aferente sumelor plătite anul trecut și acesta este un aspect care îngreunează lucrurile, dar toate pierderile trebuie luate în calcul și toate obligațiile vor fi onorate. Christian Tour este cea mai mare agenție de turism din România, ținem mult la clienții noștri și nu sunt puțini cei care pleacă de 3-4 ori pe an folosind serviciile noastre. Și fac acest lucru de 10 sau chiar 15 ani.

O companie mare câștigă respect, notorietate și tradiție, prin corectitudine.

Ce se întâmplă cu flota de autocare?

Din punct de vedere al autocarelor, au plecat deja primele curse spre Turcia. Nu sunt toate pline, pentru că există problema carantinei la întoarcere, pentru persoanele nevaccinate.

Practic, în perioada următoare ne vom concentra pe chartere Grecia, Bulgaria și Turcia. Anii trecuți, o parte importantă din flotă era utilizată pe Vestul Europei, atât pentru clienții români (pachetele Christian Tour și TUI), cât și pentru transportul turiștilor veniți din Asia.

Îți trebuie autocare bune și capacitatea de a oferi o calitate ridicată a serviciilor. Multe firme din România au mizat pe acest tip de transport, iar aceste autocare noi au rămas neutilizate, anul trecut.

Noi avem programate circuite în Europa, pentru acest an, în Italia și Spania, însă pe perioada verii și doar pentru turiști români. Sunt convins că va merge mai bine ca anul trecut și cel puțin 80% din flotă vom reuși să o operăm în condiții eficiente, în 2021.

În cadrul firmei, dezvoltăm și un proiect legat de incoming și încercăm să accesăm, totodată, piața de corporate.

Întoarcerea la normalitate va fi treptată și este direct influențată de gradul de vaccinare al populației. Probabil în luna septembrie vom discuta despre alte vremuri. O să fie mai bine!

Aveți în vedere și alte proiecte, pentru a optimiza modul în care este operată flota de autocare?

Încercăm să relocăm o parte dintre autocare către piața de închirieri și convenții. Am avut o experiență anul trecut, în acest sens, la Dacia, unde am alocat o flotă de zece autocare. A fost o gură de oxigen și ne-a dat o doză de optimism atunci când aveam mai multă nevoie. Ne dorim ca jumătate de flotă să o operăm pe acest gen de activitate.

„Foarte mulți conducători auto de la noi au plecat la STB, însă, în ciuda salariilor mari de acolo, mulți ne sună și acum, pentru a se interesa când pot să se întoarcă. Șoferul de autocar care a făcut turism nu poate să îndrăgească altă activitate” – Mircea Fartais

Convențiile funcționează tot timpul anului, în timp ce turismul este sezonier și, pentru o mai bună stabilitate, este preferabil să nu ai toată flota specializată pe un singur segment.

Din păcate, sunt, în continuare, mulți transportatori care nu își fac calculele corect și auzim vehiculându-se pe piață tarife imposibil de susținut. Este de așteptat ca lucrurile să se schimbe pe măsură ce tot mai multe orașe impun interdicții pentru autovehiculele cu norme de poluare depășite. Astfel, piața va fi forțată să caute calitatea.

Nu poți concura cu un autocar Euro 6 alături de unul Euro 2, dacă singurul criteriu luat în calcul este tariful.

Marile companii care au nevoie de transportul angajaților ar trebui să se gândească inclusiv la siguranța acestora. Este deranjant să vezi mari companii care își asumă public valori precum protecția mediului și protejarea angajaților, iar apoi aleg să semneze contracte cu transportatori care operează parcuri extrem de vechi.

Anul acesta, nu avem în vedere achiziții de autocare, însă, la anul, totul este posibil, în funcție de evoluția pieței.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.