Un joc de strategie

Tehnologii moderne, carburanți alternativi, configurații optimizate sunt principalele direcții în care producătorii de vehicule comerciale își concentrează forța inovatoare.

Aceștia au dat un semnal puternic în ultimii ani demonstrând că sunt pregătiți să își asume schimbările importante și rapide din piața transporturilor rutiere.

Prima grijă a fost legată de creșterea rapidă a eficienței în transporturile rutiere la nivel global.

A părut ciudat la început să vedem producătorii de autovehicule luând poziții ferme legate de creșterea prețurilor la carburanți. Mulți au crezut că este vorba doar despre o mișcare „politică“. Era firesc ca principalii furnizori ai transportatorilor să fie alături de aceștia în fața unei realități care amenința să diminueze drastic investițiile în transporturile rutiere.

Nu a fost așa. În doar câțiva ani, producătorii au doborât barieră după barieră, punctând spectaculos la capitolele eficiență și protecția mediului.

Răspunsul realist

Practic, în ultimii ani producătorii și-au asumat rolul de lideri ai unui proces accelerat de modernizare în transporturi. Iar implementarea inovațiilor, a tehnologiilor moderne, s-a realizat în etape bine gândite pentru a putea fi asimilate de piață. Nu era suficient doar să apară noi vehicule, mai performante, ci trebuia ca acestea să fie exploatate corect. Cine se gândea că producătorii de vehicule comerciale se vor implica direct în pregătirea șoferilor sau în realizarea de soluții IT pentru monitorizarea flotelor. Astăzi, camioanele diesel se încadrează în normele de poluare EURO 6 și au un consum mediu considerat, nu demult, imposibil.

În ciuda eforturilor mari pentru a menține lucrurile la un nivel cât mai simplu pentru utilizatori, un lucru a devenit clar: toată această modernizare cere o pregătire din ce în ce mai bună. Și nu discutăm doar despre șoferi.

Optimizarea costurilor presupune parcurgerea unui lanț de etape, pentru fiecare fiind necesare decizii asumate în mod profesionist – configurarea corectă a vehiculului în funcție de condițiile de utilizare, pregătirea personalului pentru folosirea la maxim a avantajelor oferite de tehnologiile moderne, service fără sincope…

Însă, în continuare, discutăm de motoare diesel și autovehicule conduse de șoferi.

Există alternativă

Pe lângă eforturile pentru creșterea eficienței, constructorii de vehicule comerciale au mai făcut o demonstrație – camioanele, vanurile și autobuzele pot utiliza surse alternative de energie. Deși impactul comercial este unul redus, este important pentru întreaga industrie a transporturilor să știe că există un viitor și după terminarea resurselor de petrol.

Biocarburanți, gaz, curent electric – lista este lungă și fiecare formă de energie are plusuri și minusuri. Însă este greu de făcut un pariu legat de varianta câștigătoare. Producătorii așteaptă semnale clare venite din partea autorităților pentru a se concentra pe tehnologiile „corecte“. Totuși, în așteptarea unei decizii la nivel global sau măcar a autorităților europene, lucrurile nu stau pe loc. Electricitatea își face loc tot mai mult în orașe, fiind soluția ideală din punct de vedere al poluării, inclusiv fonice. O variantă intermediară este tehnologia hibrid.

Există flote de autovehicule în Europa care utilizează și alte forme de carburanți alternativi, fără bariere de netrecut din punct de vedere al distanței parcurse și în condiții de eficiență superioară față de motorină.

Este vorba despre biodiesel și gazul natural comprimat (CNG). Este notabil faptul că ambele tehnologii și-au făcut anul acesta debutul și în România, calculele preliminare arătând reduceri semnificative ale costurilor pentru companiile care au făcut acești pași îndrăzneți.

Răspunsul tehnologiei

O privire aruncată asupra capitolelor de cost ale unei companii de transport ne arată că salariile și carburantul însumează aproximativ 80% din totalul costurilor. În aceste condiții este firesc ca aceste două segmente să beneficieze de cea mai mare atenție din punct de vedere al inovațiilor. Camioanele autonome, vehicule inteligente capabile să comunice între ele reprezintă tehnologii ale prezentului. Este de așteptat ca în câțiva ani să le vedem „la treabă“, pentru început într-o formulă de compromis cu zona tradițională. Astfel, viitorul companiilor de transport va depinde tot mai mult de capacitatea de implementare a tehnologiilor moderne, de deschiderea către nou și, bineînțeles, de crearea unor sisteme interne pentru continua perfecționare a angajaților.

Biodiesel-ul și gazul natural comprimat au început să fie utilizați de către transportatorii din România.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.