In mai putin de trei decenii, Luft Logistics s-a dezvoltat intr-una dintre cele mai profitabile si respectate companii de transport si logistica din Brazilia. In plus fata de o flota de peste 2.000 unitati, cateva depozite ultramoderne si 4.000 de angajati, compania dispune si de o mica armata de garzi inarmate.
Mário Ari Luft este numele celui care, incepand cu anul 1983, a dezvoltat Luft Logistics – numita, de asemenea, Grupul Luft – de la nimic, la un succes exceptional. Povestea acestei initiative braziliene energice de pe piata transporturilor nu poate fi comparata cu povestea nici unei companii de transport europene. Petrecandu-si copilaria in imprejurimile celui mai mare oras brazilian, Sao Paulo, Mario Luft s-a calificat ca dentist. Dupa aceea, si-a deschis propria clinica, s-a casatorit si a devenit tata a trei copii. „Cand copiii au crescut, mi-am dat seama ca interesele lor legate de provocarile unei cariere nu se potrivesc cu statutul meu social. Pentru a evita ca acestia sa ajunga vagabonzi, fapt de care m-am temut cel mai mult, a trebuit sa gasesc slujbe pentru fiica si cei doi fii ai nostri. De vreme ce nici unul nu a dorit sa imi calce pe urme, am decis ca era timpul potrivit pentru a vinde clinica si pentru a deveni transportator si operator logistic independent; partial pentru ca am dorit sa incerc ceva nou, si partial pentru ca ei sa poata sa-si faca o idee in privinta unei activitati practice si sa castige experienta in domeniul afacerilor. Cum in prezent toti cei trei copii ai nostri detin pozitii manageriale in cadrul Grupului Luft, probabil ca am fost un bun mentor“, a apreciat Mario Luft. Inca din copilarie, Mario Luft a manifestat un simt al afacerilor extrem de bun si este mereu pregatit sa faca fata unor noi provocari. Cel mai bun exemplu al sublimului fler pentru afaceri al acestui om este insusi Grupul Luft, pe care l-a fondat fara prea multe cunostinte anterioare in domeniul transporturilor. Chiar daca Mario Luft a trecut de varsta a doua, nu are nici o intentie de a se retrage. Din contra, i se potriveste inca foarte bine responsabilitatea manageriala de coordonare a muncii sale de o viata. „Ce ma multumeste cel mai mult este ca ai mei copii au devenit atat de competenti incat le pot incredinta o mare parte a responsabilitatii. Printre altele, acest lucru inseamna ca mi-am redus timpul de lucru la 18 ore zilnic“, a spus Mario Luft, cu un zambet larg. In conexiune cu domeniul transporturilor, este doar un singur lucru pe care Mario Luft il regreta si care nu poate fi reparat. „Cand i-am dat companiei numele nostru de familie, nu am chibzuit suficient. De vreme ce Brazilia in general si Sao Paulo in particular sunt caracterizate printr-o rata a criminalitatii extrem de ridicata, companiile mari se ascund in spatele unor nume care nu au nici o legatura directa cu proprietarii lor. Chiar daca eu, familia si compania am primit mai multe amenintari cu rapirea, furtul din depozite sau cu atacuri asupra camioanelor, nici una dintre aceste amenintari nu s-a concretizat.“
Securitate crescuta
Toate formele de jafuri, atacuri asupra camioanelor si soferilor, precum si alte acte criminale sunt intamplari obisnuite mai peste tot in Brazilia. Privind rata criminalitatii la nivel national, nici un alt oras nu este pe potriva marelui centru industrial Sao Paulo, cu peste 20 de milioane locuitori, din care a patra parte traieste sub limita saraciei. De vreme ce aproximativ jumatate din fortele de politie ale tarii sunt considerate a fi corupte, nu te poti astepta la mare ajutor din partea lor. Pentru a contracara rata in crestere a criminalitatii, multe companii mici sau mari sunt fortate sa isi incarce bugetul operational cu masuri de securitate cum ar fi garzi si sisteme extinse de supraveghere video. Aproximativ acelasi principiu se aplica si pentru Grupul Luft. In acest caz, „aproximativ acelasi principiu“ acopera mai multe sisteme extinse de securitate decat au implementat alte companii. In afara faptului ca firma are o mica armata de 150 agenti de securitate inarmati, amplasamentele mari din Sao Paulo care contin parcari de camioane si ateliere service sunt protejate impotriva intruziunii prin intermediul sistemelor de supraveghere video si al gardurilor de sarma ghimpata. Pentru a patrunde in zona, toate persoanele si vehiculele trebuie sa treaca printr-un punct de control monitorizat de garzi inarmate. Sunt doua „filtre“ pentru vehicule, una pentru traficul de intrare si una pentru cel de iesire. Pentru a evita ca vehiculele sa treaca pur si simplu prin filtre fara sa opreasca, acestea au fost prevazute cu porti la fiecare capat. Poarta de intrare se inchide imediat dupa ce ai trecut de ea, iar cea de iesire nu se deschide decat dupa ce vehiculul respectiv primeste liber, iar garzile supravegheaza fiecare vehicul si echipajul lui cat timp este in filtru. Nimic nu trece de filtru pana cand nu vine un semnal telefonic de „liber“ dintr-un centru special de securitate, situat la ultimul etaj al depozitului. Aceasta procedura se aplica tuturor, inclusiv lui Mario Luft.
Centru avansat de monitorizare
In afara de ecrane video pentru supravegherea traficului de intrare si de iesire, centrul special de securitate a fost echipat cu ecrane video conectate la multele camere de luat vederi montate peste tot in depozite. Centrul de securitate include, de asemenea, paneluri care conecteaza fiecare camion cu un sistem de satelit pe anumite rute obligatorii, pre-selectate. Daca un camion deviaza de la ruta prestabilita si cu 50 m, este semnalat pe panou cu o lumina rosie. In acelasi timp, este alertata cea mai apropiata autoritate politieneasca. Mai mult, sistemul de satelit are o aplicatie care opreste automat motorul vehiculului, incuie usile si inchide ferestrele. Grupul Luft transporta si marfuri cu valoare mare. In aceste cazuri, sistemele de securitate sus-mentionate sunt suplimentate cu o masina de insotire cu cel putin doua garzi inarmate pana in dinti. Ca masura suplimentara de securitate, personalul din centrul de comanda este protejat impotriva intrusilor prin intermediul unei usi monitorizata video, care poate fi deschisa in principal numai de la pupitrul de control al centrului.
Flota mobila este sub control
Flota Grupului este o mixtura de 1.350 vehicule Mercedes-Benz, pe mai multe segmente. Cel de la 6 la 16 t este acoperit de autosasiuri carosate tip duba, unele dintre ele cu sisteme de racire si refrigerare. Segmentul de peste 16 t consta in principal din capete tractor 4×2 si 6×2, cel din urma in special tractand trenuri rutiere de 50 t, cu doua semitrailere (de tip „bi-train“), care nu sunt foarte deosebite de trenurile rutiere utilizate, de exemplu, in Australia si Suedia. Mai mult, flota include si un numar mare de semiremorci cisterna, cu prelata sau dube. In afara de camioane de toate dimensiunile, Grupul are nu mai putin de 500 unitati Fiat Doblo care distribuie medicamente de la depozitele companiei catre spitale si farmacii locale.
Chiar daca flota de utilitare a fost suplimentata cu 26 minibuse Mercedes-Benz Sprinter, care transporta in special turisti, Mario Luft are flota de peste 2.000 de vehicule in intregime sub control. „De vreme ce am propria mea filosofie in privinta celor mai reduse costuri de operare posibile, toate operatiunile de intretinere, reparatii si spalare sunt realizate in cadrul propriilor noastre garaje, care dispun de un personal de 4 maistri si 50 de muncitori competenti“, arata Mario Luft. „Avand 16.800 roti pe sosele, costurile noastre cu anvelopele reprezinta o cota importanta in cadrul bugetului operational. Pentru a obtine cele mai scazute costuri, fiecare anvelopa este inregistrata in cadrul unui program special computerizat care este updatat de fiecare data cand pneul respectiv este inspectat sau reparat in garaj. Deoarece in acest mod este simplu de verificat durabilitatea si uzura anvelopelor din momentul in care ne-au intrat pe usa pana cand sunt complet uzate, comparativ cu competitorii nostri am economisit 2,6% in domeniul anvelopelor.“
Un nou depozit
In urma cu opt ani, Grupul Luft a deschis un nou depozit, cu o suprafata de 50.000 mp. Acest depozit, divizat in cinci sectiuni egale, a reprezentat o investitie de peste 8,5 milioane euro. In urma acestei investitii, Grupul detine acum unul dintre cele mai moderne si mai ecologice depozite din Brazilia. Depozitand cantitati mari de lichide periculoase, facilitatea este dotata cu echipamente speciale de stins incendii. In cazul unui incendiu, intregul depozit este umplut cu spuma in numai opt minute. Mai mult decat atat, podelele au fost proiectate curbate, pentru a impiedica lichidele sa se reverse afara din incapere. Cu exceptia zilelor de sarbatoare, depozitul este deschis 24 de ore pe zi. Activitatile de depozitare bunuri si incarcare de camioane sunt realizate cu ajutorul unui personal de cate 70 de angajati pe fiecare dintre cele doua schimburi.
Politica de sanatate
Grupul Luft are, de asemenea, o politica speciala legata de sanatate, implementata cu ajutorul a trei doctori angajati full-time. Consultațiile generale asupra starii de sanatate a angajatilor sunt suplimentate regulat cu analize de sange, care se focalizeaza in special pe verificarea nivelului de colesterol al angajatilor si pe diabet.
„Daca, de exemplu, un angajat este supraponderal, are tensiune mare, are colesterolul crescut sau are prea mult zahar in sange, i se va spune sa isi imbunatateasca starea de sanatate intr-un timp dat. Daca la un consult ulterior nu indeplineste cerintele noastre, angajatul va fi concediat“, a precizat Mario Luft, subliniind ca prefera angajatii nefumatori. Articolul a fost realizat in urma cu patru ani si, intre timp, Grupul a continuat sa se dezvolte, ajungand in prezent la o dublare a activitatii si implicit a flotei de camioane si a depozitelor. De asemenea, fortele de securitate au fost, la randul lor, dublate.
Grupul Luft
Grupul Luft este impartit in sapte divizii, care, impreuna, manipuleaza 750.000 t de bunuri anual. Gama de produse este foarte larga, incluzand produse chimice nepericuloase, marfuri periculoase, medicamente, combustibili, echipamente computerizate, produse petrochimice, echipamente avansate tv, video si audio, precum si produse alimentare. In afara activitatilor din Brazilia, Grupul are operatiuni logistice si in Mexic, iar de curand si-a indreptat atentia si catre Europa. La inceput, activitatile in Europa au fost limitate la cooperarea logistica cu parteneri din Italia, Franta si Spania. Dar Mario Luft studiaza ideea cresterii operatiunilor sale europene prin intermediul unei flote de 200 de camioane. La sediul din Sao Paulo, sunt intotdeauna 50 de camioane de rezerva si 50 de soferi disponibili. Conform energicului patron al Grupului, aceasta rezerva nu este doar „ca sa fie”, ci o necesitate pentru a indeplini nivelul optim de servicii pentru clientii care au nevoie sa livreze cantitati mari de bunuri zilnic. Soferii sunt angajati exclusiv pentru a conduce vehiculele. Astfel, nu participa la incarcare/descarcare, la spalarea sau intretinerea camioanelor. Soferii care apartin grupului de rezerva sunt platiti sa astepte. Dar pentru ca salariile soferilor in Brazilia reprezinta doar 10% din bugetul operational, aceasta cheltuiala e acceptabila. Grupul Luft a fost prima companie de transport si logistica din Brazilia care a obtinut certificarea ISO 4000 in Brazilia. Si sub orice aspect, activitatile grupului au la baza cea mai moderna tehnologie computerizata.
„Pana in prezent, sistemele noastre de securitate au avut un asa efect preventiv, incat nu am avut nici un atac, nici asupra camioanelor sau soferilor, nici asupra altor activitati ale companiei“, a spus Mario Luft.
Securitate personala
De vreme ce familia Luft este foarte bogata, toti membrii familiei trebuie protejati. In privinta resedintelor lor private, este secret. Dar Mario Luft n-are nimic impotriva sa povesteasca despre viata familiei sale din afara casei. „Pentru a evita orice atac sau rapire, fiecare membru al familiei este protejat de cate doi bodyguarzi. Pe sosea, toate drumurile se realizeaza cu masini Mercedes-Benz din seria Guard, special dezvoltate pentru a proteja ocupantii de orice posibila ranire in caz de accident sau atacuri criminale.“ Autoturismul lui Mario Luft este un Mercedes-Benz Guard S600, cu o masa proprie de 2.275 kg si motor V12, care produce o putere maxima de 500 CP si un cuplu maxim de 800 Nm/1.800 rpm. Mario Luft nu se poate abtine sa nu isi laude bodyguarzii si pe ceilalti membri ai echipei de securitate a companiei. Nu are nici o nemultumire si nu ar putea sa mearga nicaieri fara garzile sale de corp. „N-as fi putut sa fac atat de multi bani in alta parte decat in Brazilia si sunt constient de riscul de a fi atacat de oameni care nu cunosc diferenta dintre propriile bunuri si ale celorlalti. De aceea, am invatat sa traiesc cu cele doua garzi de corp pe aproape. Nu ma deranjeaza deloc. Activitatea grupului de securitate si celelalte masuri de precautie se pare ca au avut efectul preventiv scontat. Pana in prezent, nu am suferit nici un jaf nici asupra camioanelor sau soferilor, nici asupra celorlalte activitati ale companiei“, a declarat Mario Luft, inainte de a ne imbarca in elicopterul companiei, pentru a survola Sao Paulo.
Per Fisher, Danemarca
per.fischer@bpmail.dk