Supply chainurile globale depind în totalitate de bunurile transportate pe camion, pe o porțiune sau pe totalitatea parcursului acestora. Astfel, nu este surprinzător faptul că vehiculele rutiere sunt cele mai atacate de către hoții de marfă.
Datele recoltate de către Serviciul de Informații Incidente al TAPA arată că 95% dintre toate infracțiunile înregistrate au implicat furturi din camioane, în timp ce un raport realizat, în 2020, de către Sensiguard, a revelat o creștere de 56% de la an la an a furturilor de marfă, în special în sezon de vârf, în care hoții targetează produse cum ar fi electronicele, alimentele și băuturile, precum și îmbrăcămintea și încălțămintea. Din aceste motive, monitorizarea camioanelor și a mărfurilor este vitală.
Tehnologii inteligente pentru camioane
Au fost identificate cinci tehnologii destinate protecției camioanelor:
- Trailer ID Sensor – ajută la urmărirea locației trailerelor decuplate de camion, ceea nu numai că vine în sprijinul recuperării trailerelor furate, ci contribuie și la localizarea acestora în porturi sau în parcări de dimensiuni mari.
- Senzori pentru uși – încorporați la nivelul ușilor cabinei sau trailerului, pentru a semnala deschiderea acestora. Centrul de comandă poate acționa ușile de la distanță, inclusiv prin blocarea sau deschiderea acestora la momentul potrivit.
- Senzori de temperatură și umiditate – pentru produse perisabile sau care necesită un control strict al temperaturii, cum ar fi alimentele și produsele farmaceutice. Orice indicație a unei schimbări de temperatură sau umiditate poate însemna o încercare de furt și se poate reacționa în consecință.
- Senzori pentru reducerea costurilor indirecte – cum ar fi senzorii pentru anvelope și cei de încărcare.
- Senzori de siguranță – includ senzorii de înclinare sau de mișcare, de proximitate sau de alcool.
Software de management al camioanelor
Aceste softuri captează informațiile despre flotă și șoferi pentru monitorizare, alocare și sistem automatizat de așteptare, înregistrând toate informațiile de bază, cum ar fi numărul de înmatriculare și detaliile despre șofer, marca de camion, model, culoare și orele la care vehiculul intră sau iese din incinta respectivă. O companie de logistică poate ști în orice moment câte camioane sunt în incintă, câte au încărcat și au plecat, câte au încărcat dar sunt încă în incintă, câte așteaptă la descărcare etc.
Companiile de telecomunicații joacă un rol critic în transmisia de date și imagini video. Trecerea la 5G va fi un pas interesant pentru mediul de afaceri, oferind comunicații mai rapide și mai de calitate. Odată cu evoluția IoT, companiile pot fi mai suple și adaptabile. Însă, este important de notat că, dincolo de toate aceste tehnologii, aptitudinile și pregătirea profesională pentru a administra aceste sisteme și multe altele vor rămâne vitale.
Camioanele care se apără singure
Există noi principii de apărare care tind să așeze în prim plan tehnologia: vehiculul însuși se auto-diagnostichează în timpul unul atac. Aparatele de bruiaj îl pot face invizibil pentru camera de control, șoferul probabil că este amenințat, astfel că vehiculul este cel care trebuie să identifice o situație periculoasă și să acționeze independent tehnologiile instalate pentru protecție. Strategia este de a muta inteligența reactivă din camera de control, pe camion.
- Prima reacție este de a face camionul de neaccesat (dar în condiții sigure), cu proceduri și tehnologii care opresc motorul și îl împiedică să pornească la prima oprire.
- Chiar dacă încărcătura este în mâinile infractorilor, o altă strategie este plasarea unei „casete reactive” între bunurile transportate, care poate, de exemplu, să pornească temporar pentru a transmite poziția la fiecare 2 h. Dacă este pornită tot timpul, este posibil să nu mai fie la fel de eficientă. Astfel, cresc șansele recuperării mărfii.
Asedierea fortului – securitatea depozitelor
Dar, chiar dacă transportul este cel mai expus front, depozitele reprezintă, la rândul lor, o țintă atractivă. Dar apărarea unui sit este mai simplă, fiind vorba despre o clădire. Aici, pot fi implementate mai multe instrumente, atât active, cât și pasive, care pot transforma un depozit într-un adevărat fort.
- Supraveghere CCTV și video
Peste 90% dintre instalațiile de televiziune cu circuit închis (CCTV) sunt sisteme de bază, fără elemente analitice video. Este practic imposibil pentru cineva să monitorizeze un sistem de CCTV pentru mai mult de 5-10 minute, ceea ce explică de ce majoritatea înregistrărilor CCTV sunt de obicei consultate după ce o infracțiune a avut deja loc.
Tendința actuală este de a recurge la soluții „preventive”, în care sistemele analitice video identifică o breșă de securitate, cum ar fi de intruziune, pătrundere, vagabondaj, etichetare și urmărire, manipulare etc. Sistemul de supraveghere video va trimite o notificare pentru a capta atenția agentului de securitate în privința unui posibil incident.
Viitorul supravegherii video este, însă, analiza predictivă. Cu capacități de analiză video încorporate în tehnologia CCTV, se folosește monitorizarea CCTV pentru a sublinia zone de risc sau posibile acțiuni precursoare (vagabondaj, expresii faciale, identificare facială etc).
În supply chain, pot fi instalate sisteme de supraveghere video la porțile de intrare și ieșire, pentru monitorizarea camioanelor, cum ar fi sisteme de recunoaștere a plăcuțelor de înmatriculare sau pentru verificarea laturilor, plafonului și părții de dedesubt a camionului.
Este utilizată, de asemenea, tehnologia de detecție facială, pentru identificarea șoferilor și personalului auxiliar. În plus, Sistemul de Recunoaștere a Containerelor captează datele de identificare a acestora și le conectează cu un număr de ordine în cadrul înregistrărilor din sistem.
- Sisteme de management al vizitatorilor și de recunoaștere a vehiculelor
Sistemele de management al vizitatorilor permit monitorizarea acestora în timp real și captarea de date de la mai multe porți și locații, incluzând:
- accesul în zone autorizate pentru monitorizare vizitatorilor care intră neautorizat în zone restricționate
- numirea unei gazde/ghid sau departament – ghidul să poată să introducă în sistem detalii despre vizitatori, cum ar fi numărul anticipat de persoane și vehicule
- scopul vizitei
- durata vizitei, cu posibilitatea din partea sistemului de a sublinia vizitele care depășesc această durată, ca potențiale riscuri
- temperatura vizitatorilor, în contextul prevenției COVID-19
- lista neagră a vizitatorilor – afișarea unei ferestre de avertizare pe monitorul personalului de securitate.
Paza bună…
Este extrem de important să intervenim ÎNAINTE ca evenimentele nedorite să se producă, prevenirea unui atac având valoare triplă:
- la nivel de asigurări – elimină sau reduce controversele, atunci când este simplu de dovedit că firma de transport a implementat toate măsurile de protecție activă sau pasivă, chiar și dincolo de prevederile contractuale
- în ceea ce privește serviciile – deoarece clientul își vede marfa protejată
- în ceea ce privește imaginea – furturile având un efect negativ direct asupra unui operator logistic, din cauza dispariției bunurilor, și indirect, din cauza pierderii încrederii clienților.
sursa: Vigilant, 2021
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro